Meerdere wegen die NIET naar vianden leiden.

Duitsland, Karlshausen

Na weer een lange ,maar iets minder goede nacht ..Word ik om 9.30 wakker.
De rest is nog in diepe rust.
Voordeel waarschijnlijk van Duitse rolluiken..Want thuis slapen de jongens nooit zo lang.
Buiten is het aangenaam maar bewolkt.
Eerst maar een kopje lekkere koffie.
Tegen 10.00 uur is iedereen weer wakker en vrolijk aanwezig.
Giliam en ik lopen naar de bakker en zoeken daar naast de frische brötchen ook wat lekkers voor bij de koffie uit.
Aangezien die lekkernijen slechts 1,00 euro kosten p.st. hebben we besloten dat dat wel een dagelijkse vakantie luxe kan worden.
Dit keer kiest Giliam Knüsper Ecke.

We lopen ook nog een stukje verder naar de waterpomp.
Dan weer naar het huisje voor een uitgebreid ontbijt.
Ondertussen is jacco erachter gekomen dat de wasmachine niks doet.
Hij denkt dat het aan de "verweiterungsbox" ligt..Maar als hij dat uitlegt aan Herr Georg dan snapt die er niks van.
Frau Georg snapt het gelukkig wel en komt erachter dat er een stop gesprongen is. Gelukkig dus geen Kurzschlüss in de wasmachine.

In het gastenboek heeft Janny een mooie route naar Vianden beschreven.
Die begint met de zin :er zijn vele wegen die naar Vianden leiden ,maar dit is de mooiste.
Wij besluiten deze route vandaag te maken ,maar willen dan eerst nog even langs Bourscheid.
Daar liggen de eerste Bergwandel voetstapjes van Jeremy.
Toen 2.5 was hij helemaal weg van burcht Bourscheid, omdat we daar toen bijna naast de burcht in een vakantiehuis zaten. En dus willen we daar nog graag naar terug.
Nu zijn er twee zaken die ons weleens parten spelen.
Te weten :de tijd ...Die gaat soms harder dan gedacht en ten tweede ...Het niet volgen van aanwijzingen.
Deze twee zaken speelden ons vandaag ook behoorlijk parten.

In ieder geval vertrekken we om 11.30 richting Herbstmühle.
Hier staat een prachtig oud klein kerkje . Zeker een stop waard.
Daarna gaan we verder naar Gaymühle..De bedoeling was om hier te stoppen...Maar we bleken er al doorheen eer we doorhadden dat we er waren.
Het is een dorpje wat leeft tussen en van hout. Je rijdt ook tussen enorme houtstapels door en ziet dan een 10 tal prachtige huizen met bloemrijke tuinen en een houtzagerij. Maar dan ben je er ook alweer uit. Dus we moeten nog eens terug.
Vervolgens rijden we richting Waldhof een uitzichtspunt met een prachtig uitzicht op Burcht Falkenstein ,de rivier de Our en het kleine dorpje Bivels (L).
Er staat een wandeling naar burcht Falkenstein aangegeven van 1,3 km maar omdat de burcht in privé bezit is en dus niet te bezichtigen ,maken we die tocht niet.
We volgen de goede aanwijzingen van Janny verder op en rijden via een 10 tal haarspeldbochten naar beneden en komen uit bij de brug naar Luxemburg over de Our.
Langs de Our en de waterkrachtcentrale van SEO rijden we naar Bivels.
Hier wandelen wij en steppen de Kids een stuk langs de oever van de Our.
We bezoeken ook de zeer moderne kerk en verbazen ons over de vele supermoderne villa's in dit oude dorpje.
Aangekomen bij het uitzichtspunt op Bivels komen we erachter waarom dit zo is.
Toen de grote energiemaatschappij SEO een aantal jaar geleden de Our ging verbreden (precies in de rivierbocht) zijn door die werkzaamheden de helft van alle huizen en de oude kerk van Bivels verzakt en in de rivier gevallen.
De maatschappij heeft toen als schadeloosstelling het dorp een nieuwe kerk en een nieuw kerkhof gegeven en toegezegd dat de inwoners van Bivels voorrang hadden bij het werken in de krachtcentrale.
Bij de plek waar we staan..zien we dat je een "absticher " kunt maken de berg op naar het Victor Hugo uitzichtspunt. Dan zou je de Our en het dal vanaf de andere kant kunnen zien. Dus dat doen we ...En daar ging het dus mis.
Want eenmaal aangekomen bij het uitzichtspunt....zien we enkel bomen .
Ooit heeft Dichter Victor Hugo hier misschien met vrij zicht op burcht Falkenstein kunnen zitten genieten ....Nu valt er door alle hoge begroeing niks meer te zien.
We rijden door de berg op en komen uit halverwege de Mont Saint Nicolas. De sinterklaasberg dus:-)
Hier bovenop bevindt zich het bovenmeer van de waterkrachtcentrale.
En je kunt het ook zien...mits je goed kunt traploper en geen hoogtevrees hebt. (Beide zaken gelden eigenlijk niet voor mij,maar ik heb het wel gedaan)
Het uitzicht bij het bovenmeer maakt veel goed en was zeker de afsteker waard.
Helaas is het café wat erbij zit dicht. Dus na enkel een pakje drinken uit de auto vervolgen we de weg.
Echter waar is de weg naar Vianden gebleven ?
Via een overigens prachtige andere weg komen we in de buurt van Bourscheid.
We rijden nog 1x verkeerd (de berg opeens af) omdat we denken dan mooi uitzicht over Bourscheid te hebben.,maar staan dan eindelijk toch om 16.00 uur bij de burcht.

Jeremy herkent het een klein beetje.
Helaas blijkt dat de burcht reeds om 17.00 uur sluit ,want het is nog geen hoogseizoen hier. En aangezien de totale entreeprijs toch bijna €18,00 is besluiten we de burcht niet te bezoeken. We kunnen gelukkig wel het voorste gedeelte in.
Door onze uitstap bij Victor Hugo zijn we dus nu eigenlijk te laat voor de burcht.
En helaas om bij het restaurant te komen moet je wel eerst langs de kassa. Dus weer geen koffie of een ijsje...
Daarom gaan we verder naar Bourscheid centrum. Bij de weg waar 13 jaar terug ons vakantiehuis was..Zit nu een minicamping. Maar wel met nog steeds het mooie uitzicht op Burcht Bourscheid. Echter ook hier zit het restaurant dicht. Zou dat door de maandag komen?

Jacco tikt maar weer Karlshausen in op de tomtom.
En hoewel de weg prachtig is...Elke keer als wij Vianden zien staan op de borden..moeten we de tegenovergestelde kant uit.
Dus om 17.15 uur zijn we weer terug bij het huis ...Zonder dat de weg ons naar Vianden heeft gebracht. Gelukkig hebben we nog 12 dagen de tijd.

Na eindelijk de kop koffie en het ijsje ...gaan we om 18.00 uur naar Sinspelt. Hier zit Imbiss Bei Ute en daar eten we.
Ik de dagschotel : schweinespiessbraten met patat en groene salade. Jacco en Jeremy currywurst met patat en giliam kipnuggets met een mini patat.
Echter de porties zijn hier zo groot...Dat de kleine patat wel een grote patat lijkt.
Maar het is erg lekker en de service is prima. Met goed gevulde buikjes keren we terug.

De jongens en ik maken Nog een mooi rondje om karlshausen heen. Ik lopend. Jeremy op de fiets en Giliam op de step.
We zien nog een grote roofvogel ,maar kunnen net niet goed genoeg zien of het een wouw is of een visarend. Zijn kop is wit...Maar de staart heeft een v vorm. We gokken dus op een rode of zwarte wouw.
Een mooie afsluiting van deze dag.
Nu maar met de voetjes omhoog in de luie stoel. En uitrusten voor de avonturen van morgen.

Dat is weer een dag vol typische family Blaauw-avonturen! Leuk en spannend om te lezen. Denk maar aan de volgende waarheid: niet het doel telt maar wel de reis er naar toe! Jullie hebben ervaren hoe waar dit is (ondanks de ontbrekende of gesloten restaurantjes. Welterusten. X

Wim van der Aart 2016-07-11 23:21:51

Nou, het verhaal van onze eerste buitenlandse vakantie heb ik al half onthuld Bij het commentaar op het kasteel van Boerescheit. maar de hele omgeving is ons goed bekend, we waren daar ook vaak in de Kerstvakantie, lekker met sneeuw en om uit te rusten van de heel drukke kerstperiode in de bloemenwinkel. Lekker slapen nu....

Pa en ma twee 2016-07-11 23:38:20

Geweldig verhaal elke dag, Het is net of reis ik met jullie mee, Hier is het herfst, blij dat het daar mooi weer is . Mooi dat jullie daar goed slapen. Groetjes.