The battle of the bulge indrukwekkend in beeld gebracht.

Luxemburg, Diekirch

Vanmorgen liep mijn wekker vroeg af.
Mijn been voelt minder stijf,maar is nog steeds pijnlijk.

(O)papa vertrekt vandaag weer naar huis.
De week met hem samen is om gevlogen. Fijn dat het kon. Straks moeten we hem weer 5 maanden missen.

Het is bewolkt ,maar klam buiten.
Ik haal broodjes en speciale zangzaad broodjes voor papa. Gaat hij fluitend naar huis :-)

Als ik de boys om 8.45 uur wakker maak ,zijn ze daar niet heel blij mee. Maar ja..opa neemt Jeremy zijn bed mee ,dus uitgeslapen of niet..Hij moet zijn bed inleveren.

De auto wordt ingepakt. En na het ontbijt een laatste check en dan gaat opa weer op weg naar huis. Joke en Sandy kunnen bijna niet wachten om hem weer te zien.

Giliam gaat de auto van Jacco wassen.
Er is duidelijk stofregen geweest en Giliam vind dat al dat zand op de auto niet mooi staat. Het dak blijft wel vies ,want daar kan hij niet bij :-)

Als ik mij aan het omkleden ben ,ontdek ik een rare grote blauwe plek in mijn knieholte en vreemde dikke adertjes op mijn kuit.
Niet eerder gezien.
Zou dat iets met de pijn in mijn onderbeen en voet te maken hebben?

We doen een snelle zuig en dweilronde en pakken dan de spullen in om op pad te gaan.
Op zoek naar pleisters en compressen en we willen naar Diekirch.
Daar zitten 2 musea die ons interessant lijken.

Via een mooie weg komen we in Luxemburg. Langs de Our rijden we richting Vianden (we komen ook in Vianden dit keer) en gaan daar doorheen naar Diekirch.
Het is inmiddels behoorlijk heet en benauwd. Wel prachtige wolkenpartijen onderweg.

De weg naar Diekirch leidt door : Gilsdorf.
Nou dat vindt Giliam geweldig.
Zijn eigen dorp zegt hij . En ook nog met rode letters.
Dus een foto stop.

Het blijkt dat hier ooit het eerste treinstation was van de spoorlijn die Prins Hendrik liet aanleggen
Ernaast blijkt een stapel stenen ,een monument ter nagedachtenis aan de dappere spoorweg bouwers.

We rijden door en vinden het Nationale Militaire Museum des Ardennes vrij vlot.
Het is wel krap en lastig met parkeren daar.
Maar wij hebben de laatste plek.

Opvallend dat er bijna alleen maar Nederlandse auto's staan.
Buiten bij het Museum staan al 2 grote sherman tanks en 2 houwitsers.

Het museum is voor kinderen tot 16 jaar,bejaarden en veteranen gratis.
Volwassenen betalen €5,00 p.p
We nemen er ook een audiotoer bij ,die in het Nederlands is.
Jeremy en Giliam krijgen beide een ipod met oortjes.

Wij dachten dat het een klein museum was. Maar het blijkt 4 verdiepingen groot.
Bijna overal staat ook Nederlandse uitleg bij.
Bijzonder en prettig.

Het hele museum staat in het teken van het : Ardennen offensief ,ook wel the battle of the Bulge genoemd.
Dit was het laatste grote offensief van Hitler en zijn troepen om door te stoten naar België en Frankrijk.

Luxemburg wilde eigenlijk onafhankelijk blijven ,maar dat lukte niet en werd steeds meer overgenomen door de duitsers.
Ten einde raad sloten zij zich aan bij de geallieerden en daardoor lukte het net aan om de duitsers te verslaan en mislukte het Ardennen offensief.
Te meer ook omdat er een hele strenge winter kwam ,waar de duitsers ook niet op voorbereid waren.
In 1944 werd Luxemburg bevrijd.

In het museum staan heel veel wapens en tanks en afweergeschut opgesteld. Ontzettend veel foto's en beeldmateriaal. En diverse opstellingen met foto's uit de omgeving en poppen. Tevens zijn er bijpassende geuren en temperaturen in sommige gedeelten.

Het is indrukwekkend op een aparte manier.
Ook omdat alles met een "geallieerde blik" in beeld is gebracht. Dus veel triomf foto's van Amerikanen en luxemburgers met veroverde wapen trofeeën.
En op de vele Amerikaanse voertuigen zie je aparte kreten staan zoals :"the meatgrinder" en "hitler's headache"
Ook staat er een enorme luchtbom met daarop de tekst :greetings Adolf .

Giliam vindt al die wapens en tanks enkel maar stoer. Hij bekijkt alles goed en luistert ook naar de uitleg,maar we merken duidelijk dat hij gelukkig nog geen besef heeft van de horror en de ellende achter al dit alles.
Jeremy snapt en begrijpt het beter en is er van onder de indruk.
Net als wij.
De bovenste verdieping. .vond ik het afschuwelijkste. Daar zag je wat ze deden met de gevangen genomen Duitsers. Iets waar je weinig over hoort.
Maar waaruit maar weer blijkt dat oorlog het slechtste en gemeenste beest in de mens wakker maakt.

Op dat wij nooit vergeten ..staat er bij de ingang.
Maar misschien moet er staan : opdat wij dit nooit meer elkaar aandoen.

Het is al 15.30 wanneer we uit t museum komen. Buiten loop je tegen een muur van hitte op.

We gaan maar niet meer naar het historisch auto museum. In plaats daarvan zoeken we aan de oever van de Sûre een schaduw plekje en drinken wat.
Omdat we een grote M zien en opeens "foute" snacktrek hebben ...gaan we daarheen voor een doosje kipnuggets en de boys een hamburger.

Nu gaan we weer op weg naar Neuerburg.
Onderweg zien we dreigende luchten,maar het blijft ook zonnig.

De Kids hopen nog even te kunnen zwemmen.
Als we in Neuerburg naar links kijken ,kan dat ook.
Kijken we naar rechts ,dan zie je duidelijk onweers lucht en zwarte wolken.
Na de boodschappen, de pleisters en de wondzalf gaan we nog even pizza halen bij de Rewe.
Net als we weer wegrijden..vallen de eerste druppels.
Omdat er een kruispunt vlak voor Neuerburg is afgesloten, moeten we 20 km !! Omrijden om in Karlshausen terug te komen. Via een hele steile smalle bergweg over Hütten.
Als een tractor en vrachtwagen elkaar willen passeren gaat het bijna mis.
Halverwege begint het te stortregenen en te hagelen.
Het is nu gewoon eng om te rijden.
Gelukkig komen we heelhuids thuis.

Na de heerlijke pizza is het buiten weer droog. De zon breekt door en er is een regenboog .
Jacco en ik lopen naar buiten om te kijken en zien een enorme soort rolwolk aankomen door het dal. Binnen 1 minuut zitten wij in de regen en de wolken.
Pfff eng ,maar ook weer mooi.

S'avonds is er ook nog een onverwacht mooie zonsondergang.
Het is al met al een lange maar weer een fijne vakantiedag geweest.
Al hopen we wel dat het morgen weer droog en zonnig is.

Good night. Xx

Een indrukwekkend reisverslag. De donder en bliksem hoorden wel bij de oorlogservaringen. Hopelijk is je knieholte morgen na een nacht rust wat opgeknapt.

Wim van der Aart 2016-07-21 23:58:39

Geuren en temperaturenin het museum lijkt me heel bijzonder, dat maakt je beleving wel helemaal intens lijkt me. Indrukwekkende dag, zo te lezen. Xxx

Cath 2016-07-22 08:04:48

Ook wij bezochten , toen Martien en Ard-Jan nog "klein" waren dit museum. Inderdaad, heel indrukwekkend. Hebben jullie ook de film over het Ardennenoffensief wel eens gezien.?