Pas de deux tussen twee landen.

Hongarije, Esztergomi

Vanmorgen ging wederom mijn slaap te vroeg heen...
Ik denk dat het komt doordat ik niet aan mijn "vaste" kant van het bed slaap.
Om 7.30 uur zit ik teleurgesteld aan mijn koffie en merk ik dat het buiten behoorlijk fris is .
Het heeft vannacht ook nog behoorlijk hard geregend

Ook papa en jacco zijn voor hun doen vroeg uit bed.
Papa bleek last te hebben van lekkage in zijn badkamer . En nu dus verfvlekken op het tapijt.

We zitten voor ons doen vroeg aan het ontbijt en overleggen wat we gaan doen vandaag.
Omdat het in de bergen kouder zal zijn dan beneden besluiten we richting de Donau grens (knie) te gaan. Eerst naar Stuvoro in Slowakije.en dan naar de andere zijde Esztergomi in Hongarije.
De weg erheen gaat deels via Hongarije en is heel mooi,maar soms ook behoorlijk hobbelig.

In Stuvoro is het heel druk..Maar wel zonnig.
Vanaf de oever daar heb je een prachtig uitzicht op de Donau en de Basiliek van Esztergomi. Er zijn ook veel rondvaart boten op de Donau en veel mensen die over de enorme lange brug van Slowakije naar Hongarije lopen.
Wij lopen door een deel van het centrum.
Giliam is zijn zonnebril vergeten. .Dus we kopen in een Chinees winkeltje een nieuwe. En hij koopt een slowaakse spinner. Ook hier kennelijk een rage.
Aan het einde van de centrum boulevard stoppen we voor koffie met gebak bij een chukarna.
De Kids kiezen een veels te duur ijsje. Wel €1.20 voor een hoorn met 2 grote bollen schepijs.
We lopen terug en rijden dan met de auto van Slowakije naar Hongarije. Voor de 3e x de grens over deze morgen.

We komen in Esztergomi. .Een stad in Noord Hongarije op 50 km van Budapest aan de oever van de Donau.
Hoog op een berg aan de Donau heeft
Prins Géza naast zijn paleis een énorme basiliek laten bouwen. En daarna in het jaar 1000 na Christus zichzelf tot Koning van Hongarije laten kronen door Paus Sylvester de 2e.
Géza had de bedoeling dat de basiliek DE KERK van alle kerken zou worden.

Het gebouw is vanaf de slowaakse kant imposant en mooi om te zien,maar van dichtbij echt hysterisch lelijk.
Het is pompeus en overdreven groot.

Je kunt de basiliek en de crypte gratis bezoeken mits je niet in een groep met gids bent.
Je kunt ook de "dome" en op het dak van de koepel van de basiliek, maar hiervoor moet je wel betalen.

De binnenkant van de basiliek is mooi en rijk gedecoreerd. En bij het hoofdaltaar hangt het grootste op 1 doek geschilderde altaarstuk ter wereld.
Het is "the assumption of Mary" geschilderd door Michelangelo Grigoletti. Het doek is 13.5 x 6.6 meter .
Er zijn 10 aparte zijkapellen aan de kerk.
En er is een enorm groot orgel gebouwd door Ludwig Mooier. Met 77 pijpenstrootje.
Maar dit orgel is in de jaren 70 erg beschadigd geraakt en sinds die tijd heeft het nooit meer mooi geklonken.

Via 414 traptreden kun je naar het dak van de Basiliek. En kun je letterlijk een rondje om de kerk (koepel) lopen.
Ik zie dat niet zitten. De mannen wel. Zelfs Giliam wil wel.
Dus zij gaan naar boven en ik blijf beneden en ga proberen ze vanaf buiten te spotten op het dak.

Het waait behoorlijk en vanwege de pompeusiteit van het gebouw moet ik op een behoorlijke afstand van de basiliek gaan staan wil ik de mensjes op het dak kunnen zien staan.
Toch zie ik opeens het witte hoofd van papa en de grote toeter (camera) .papa ziet mij niet.
Even daarna spot ik ook Jeremy. Die ziet mij wel en wijst Jacco en Giliam waar ik sta.
Ik loop verder richting het beeld /kunstwerk van de kroning van Prins Géza.
Daar wordt ik nog een soort van overvallen door een zwerver.
Gelukkig gaat hij toch weg als ik hem 50 cent uit mijn broekzak heb gegeven. Ik krijg wel nog een bidprentje in mijn hand gedrukt door hem.
Het beeld van de kroning is al net zo lelijk van pompeusiteit als de basiliek. Ik zie mijn mannen helaas niet meer staan ergens op het dak.
Later blijkt dat je ook maar 1 rondje mag lopen en dat je daarna weer (op tijd geregeld ) naar beneden moet.
Wanneer je dus niet zo stevig staat ..Zou je de pech kunnen hebben dat je verplicht een kwartier op het dak moet blijven staan.dit vanwege de regeling van klimmend en dalend verkeer op de trap.

Ik loop helemaal rondom de basiliek en dan komen de mannen er ook weer uit.
Het was Sensationeel volgens hen.
Alleen stond er een behoorlijke wind en had Giliam daardoor soms moeite te blijven staan.

We lopen met zijn allen nog even naar het kronings kunstwerk en gaan daarna achter in het park met de lift naar het lager gelegen universiteits plein om daar wat te drinken. Voor Hongaarse begrippen duur (0.5 ltr €2,00) maar een drankje gaat er nu wel in.
Op de universiteit staat een tekst (pietate en scientiste ) volgens Giliam staat er patat en wetenschap :-)

We gaan terug naar de auto omdat het inmiddels al 16.15 uur is.
Over de grote Donau brug rijden we weer naar Slowakije. En daarna weer via de heuvel weg deels door Hongarije om bij Ballasagyamat (ballengat) weer de grens over te gaan naar Slowakije.

We moeten richting Velky Kritsz omdat vanmorgen bleek dat de verkoopster gisteren de verkeerde maat schoenen in de doos heeft gestopt. Dus Jeremy kan zijn nieuwe Nikes niet aan.
Gelukkig doet ze niet moeilijk over het ruilen en krijgt Jeremy zijn juiste maat .
Na een stop voor wat ontbijt boodschappen bij de Kaufland ,rijden we naar zselvy. Daar zit restaurant Oase . Die schijnt beroemd te zijn om het goede eten en hun knoflooksoep.

De dame daar is erg aardig maar spreekt geen andere taal. Ze zegt iets over het eten en wij denken dat ze zegt dat er niet veel keus meet is qua menu's.
Helaas blijkt wanneer we drinken hebben besteld dat de keuken al gesloten is . Het is 17.30 uur :-(
Slowaken eten eigenlijk altijd tussen de middag warm
We drinken ons drinken op en jacco heeft een pizzeria in Hongarije gevonden die nog open is.
Wanneer we weg gaan loopt de eigenares mee en wijst ons naar een soort sportkantine . Volgens haar kunnen we daar nog eten. Al lijkt het ons behoorlijk gesloten en erg armoedig.
Als we staan te twijfelen of we daar gaan eten..zien we een dame aan komen lopen die snel de deur daar openzet en licht aan doet.
We krijgen het vermoeden dat de eigenares van de Oase gebeld heeft zodat de mevrouw van Fontaine de deur open deed.
Wij besluiten toch maar om naar de Hongaarse Italiaan te gaan.

De Italiaan Tratorria Dolce Vita zit in een achteraf straatje. Maar ziet er prima en modern uit.
We kunnen hier gelukkig wel eten.

Ik bestel spaghetti spinaci. De jongens en jacco een pizza salami en opa een Calzone.
Het eten is GRANDIOSA.
Daarna bestellen we opa en ik nog een dessert.
Op mijn dessert (chocoladesoufle) moet ik wel 15 min wachten volgens de ober.
Dus bestellen we eerst maar cappucino's.

Maar als na 15 minuten mijn dessert komt is het ook echt wel een geschenk uit de Italiaanse keuken.
Een heerlijk warm vers gebakken chocolade soufflé. .Met een knisperend knapperig korstje ..En als ik mijn lepel erin zet stroomt er pure warme chocolade saus uit met een lichte caramel smaak. En ernaast ligt nog een bol vanilleroom ijs en een lauwe frambozenculi.
De combinatie van dit alles samen is werkelijk een culinaire smaaksensatie.
Ik word er hemels gelukkig van.
Nu onze buikjes meer dan gevuld zijn rekenen we af totale schade (35.00 euro)
Dus dit is zeker een plek waar we nog eens gaan eten.

We gaan naar huis en zijn nog net op tijd om de prachtige rode kleur van de zonsondergang vast te leggen.
Opa ,giliam en ik lopen nog even de wijnhelling op . We zien wel nog een hertje voor onze neus wegschieten. Maar het is te donker voor een foto.

Om 21.45 uur zitten we moe en voldaan uit te rusten van onze dag in het huis.
Deze dag was weer een mooie parel om aan onze ketting van herinneringen te rijgen.
Dobry Noc.

Alweer een mooie en duidelijke beschrijving van jullie belevenissen. Wat is er veel te beleven en te zien. Na wat omzwervingen, toch uitmuntend gegeten. Hartelijke groeten en veel plezier van Arie en Annie.

Arie en Annie groen 2017-07-26 13:47:35

Wat een geweldig mooi en goed verslag. Ik kijk uit naar de volgende dagen!

Joke 2017-07-26 14:46:02

Een dag vol belevenissen alweer dusdanig opgeschreven, dat het is of je de trip een beetje meemaakt. Dank je wel, en we zijn benieuwd wat jullie morgen gaan doen. Oudoe.

Martien en lenie 2017-07-26 16:35:12

Leuk verslag van een mooie dag 👍🏻

Cath 2017-07-26 16:51:54

Klinkt allemaal als een heerlijke vakantie!