Onhaasten in Slovakia

Tsjechië, Velka Calomija

Vanmorgen was ik eerst heel vroeg wakker. De gordijnen zijn niet verduisterend en het is hier al vroeg licht.
Opstaan..Daar had ik nog geen zin in.

Tegen 8.30 kon ik toch echt niet meer slapen en ook jacco was inmiddels wakker.
Ik besloot voorzichtig naar boven te gaan om koffie te zetten.
Toen ik voorzichtig het balkon opliep om te zien of er misschien hertjes te zien waren...zag ik geen hertjes maar wel een enorme grote haas op het pad.
Zelfs met mobiel op afstand te fotograferen.

We drinken koffie en dan is Giliam ook wakker.
De temperatuur is al hoog.
Giliam en ik gaan even een klein stukje op ontdekkingstocht. Giliam op zijn step en ik met camera .
We zien veel insecten, vlinders en horen heel veel vogels.
Als we terug komen zien we jacco die het zwembad schoon staat te wissen en (o)papa zit met fototoestel boven in de tuin.
Er zitten ook heel veel vlinders in de tuin .

Jacco en ik gaan even naar Hongarije ..Om broodjes te halen.
De plaats heeft een onuitspreekbare naam. Wij zeggen maar Ballengat.
Daar zit een Lidl.
We kunnen daar gelukkig ook pinnen want anders moesten we eerst weer geld wisselen.in Hongarije hebben ze de Florint.

Eenmaal terug is ook Jeremy wakker. Dus we kunnen ontbijten.
Ik spot in de boom bij ons huis ook nog een specht . Helaas krijg ik hem niet op de foto.
Na het ontbijt trek ik mijn lange broek..kniekousen en trui aan..Lekker bij 27 graden 😃 en ga op foto safari in de tuin.
Het lukt me om de specht op de foto te krijgen. Ik grote blij.
Dan gaat het regenen. .Dus even schuilen.

Als het weer droog is gaan we op pad om onze eerste slowaakse Geocache te zoeken. Ongeveer 1.5 km zegt jacco.
We schieten niet zo snel op omdat papa en ik op elke bloem zowat wel een aparte wants of vlinder zien :-)
Het is ook echt bloedheet. Echt geen wandeltemperatuur.
We vinden ook nog 2 dode jongen uit een nest geroofd door vogels waarschijnlijk. Vol grote bosmieren.
En giliam vindt nog een schedel ..waarvan weten we nog niet.
Na 1.5 uur komen we eindelijk bij de Putsy Kostel. .Daar moet de cache zijn. Het kost wat zoeker. .Maar we vinden hem in een gat onder de boom.
Opa lijkt het een goed plan om door te lopen naar het dorp om te zien of daar een kroeg is.
Eerst denken we van niet..Maar dan spotten we een gebouw met roodkleurige luifels.
Het lijkt op instorten te staan..Maar het is een pub ...En een kinderopvang en een postkantoor.
Het bier daar smaakt fantastisch.
Al lijkt giliam het ontzettend smerig als iemand op je tong piest...hihihi.
We beginnen opgefrist en enigszins afgekoeld aan de terugweg.
Het laatste stuk is geel steil omhoog en daar voelen we het bier in onze kuiten klotsen.
Maar we komen toch weet veilig bij het huisje.
Een duik in het ijskoude zwembad is een ware traktatie.
Daarna gaan we snel richting "Ballengat" om daar te eten. Want de restaurants sluiten hier vroeg.

Giliam en ik nemen kipschnitzel in een jasje van aardappel. En de andere heren nemen een schweineschnitzel met roomsaus ,champignons en kaas.
Het smaakt weer voortreffelijk.
We sluiten af met een cappucino en gaan dan om 20.10 uur terug naar het huisje.

De eigenaren Gijs en Erwin komen nog een andere vaatwasser brengen. En we vragen hen gelijk waarom er geen kledingkasten zijn. Ze hebben daar een wazig antwoord op.
Maar ze beloven wel een strijkbout te brengen.
Ach ja..Het is vakantie zullen we maar denken. Ze zijn iets te slowaaks geworden volgens ons.

De rest van de avond genieten we van het oorverdovende geluid van de vele krekels en cicades en de overweldigende mooie sterrenhemel. En we eten cheesecrackers die meer naar zweetvoeten smaken dan ergens anders naar.
Waarschijnlijk ingekocht bij de plaatselijke pedicure -:-()

Het was echt een heerlijke onthaast dag vandaag in ons slowaakse paradijs.

Hihi zitten eel komische stukjes tussen 😄 Zweetcrackers, geen kledingkasten, pub/kinderopvang/postkantoor, hihi. Leuk om jullie zo te volgen xxxx

Cathelijne 2017-07-24 08:08:19

Oja, vergeten te zeggen: ik denk dat de schedek van een haas is

Cathelijne 2017-07-24 08:08:56

Op dag een van jullie vakantie de omgeving verkend, goed idee, hoewel ik nog niet het idee heb, dat jullie aan het onthaasten zijn.ook hier is er weer werk aan de winkel, boer Jacob en Martien zijn de heel erg oude pruimenbomen gaan plukken, en er kwam overdadig veel fruit af.Dus vandaag is de pruimenjam aan de beurt, met een goeie Portugese port ( paar scheutjes) er door heen. En we hebben bramen geplukt.ook lekker. Tot morgen.