Een verdrietige dag.

Tsjechië, Černý Důl

Vanmorgen vroeg wakker gebeld door papa met het trieste bericht dat Joke in haar slaap was overleden.

We wisten dat het eraan zat te komen, maar toch schrik je. Gelukkig heeft ze geen pijn gehad. En is ze veilig ingeslapen terwijl papa ,Sandy en nachthulp Humphrey erbij waren.

Het verdriet is er niet minder om.

Om 9.45 uur zijn de kinderen wakker . Ook zij zijn erg verdrietig door het nieuws.

We gaan ontbijten.
Daarna besluiten we toch te gaan rodelen.
Terug racen naar huis heeft geen zin en we hadden Joke ook beloofd dat niet te doen.

Als we op weg zijn naar Mlade buky, komen we langs de kerk van Fort. Deze is erg vervallen en al sinds onze aankomst goed afgesloten.
Maar nu staan de deuren open.
We stoppen.

De kerk is van binnen leeg en kaal. Ze zijn duidelijk wel de schilderingen aan het bijwerken.
We kunnen geen kaarsje aansteken, maar wel even in stilte denken aan Joke en papa denken.

We gaan naar Mlade buky. Het is er nu gelukkig helemaal niet druk.
Er zitten wel wat erg donkere wolken in de buurt. Hopelijk houden we het droog.

Giliam gaat eerst nog samen met mij omdat hij bang is dat hij last krijgt van zijn hoofd .
Deze baan is de mooiste van Tsjechië vinden wij.

Giliam heeft wel wat last. Maar hij vindt het zo gaaf , dat hij nu ook wel alleen wil.

Prachtig om te zien hoe stralend hij eruit kwam.
Jeremy geniet ook. Hij gaat altijd voluit en zonder remmen.
Na nog weer een rodelrit met Jacco samen , is het mooi geweest.

We gaan naar t kleine tentje aan de weg om wat te eten.
De mannen nemen een double cheeseburger.
Nou dat is me een apparaat. Daar is een MacDonald burger een vloeipapier bij.
Maar hij is wel lekker.

Ik neem een ranolki met worst.

Tegen 14.15 uur zijn we weer thuis.
De boys willen graag nog zwemmen.

Jacco en ik willen graag nog even wandelen.

We gaan naar Cerny Dul. Daar is een grote steengroeve. En er is een wandeling omheen.

Ik heb mijn nieuwe wandelstok mee . En dat is maar goed ook, want het pad gaat gelijk erg steil omhoog.

Langs de wandeling staan mooie uitleg borden.
We komen langs een kleine steengroeve. En dan langs 2 oude soorten steenovens. En uiteindelijk bij de grote diepe steengroeve.
De kleuren zijn prachtig. De groeve is verlaten nu en dat geeft een heel aparte stilte. Je voelt je dan wel erg klein.

We wandelen door , maar blijken toch iets verkeerd gelopen.
We staan wel helemaal bovenaan bij de groeve. Maar daar staat een bord dat je er niet mag komen.

We lopen terug en zien dan dat het juiste pad parallel loopt aan waar wij lopen. Snel door de struiken daarheen ...voordat we aangehouden worden. Op deze weg heb je overigens wel een veel minder uitzicht.

Na 2,5 km voornamelijk stijgen ..gaat het pad gelukkig weer langzaam door het bos naar beneden. Uiteindelijk komen we op de weide bij de ski helling van cerny dul uit. Op de bergen zien we plotseling een 🌈 regenboog. Terwijl het niet regent.

Als we beneden aankomen bij een verlaten ski restaurant zien we opeens een reebokje. Het staat onder een appelboom heel dichtbij. Bijzonder moment.

Na 4,3 km zijn we weer bij de auto. Nu hebben we wel een pivo verdient.

Tegen 18 uur zijn we weer thuis. De jongens zijn al uit het zwembad.

Ik bel nog even met papa.
Daarna gaan we eten. Dit keer op loopafstand.

Maar we kunnen niet binnen zitten. En de ober is een beetje vreemd en traag.

Het eten is wel goed en lekker.
Jacco en ik hebben de kippenschnitzel en Jeremy de Wiener schnitzel. Giliam heeft gegrilde kipfilet en patat.
Bij dit restaurant lopen ook 2 gekke geiten. Als je geluid maakt of koffie roept ...gaan ze heel hard mekkeren 😃

Ook is er een trampoline.
En tot onze verbazing gaat Giliam erop. Voor het eerst na bijna 8 weken na zijn ongeluk.

Helaas wil het toch nog niet goed.

Als we willen afrekenen is de ober verdwenen.
We willen net opstaan...als hij toch opeens weer opduikt.

De zon is onder en de lucht begint te kleuren, dus we rijden nog even naar de top van de berg.

In stilte genieten we van de mooie kleuren en de rust hier op de berg.

Een mooie afsluiting van deze vreemde dag met dubbele gevoelens.

In stilte was ze bij jullie de regenboog was een teken geniet van de mooie momenten en de seintjes die ze geven liefs miranda

Miranda 2019-08-17 00:38:34

Een bijzondere dag, ja dat was het. De hele dag flitsten herinneringen door het koppie, en wist je het weer. Joke, en je papa, verdrietig. Maar ook goed, dat jullie besloten om aan de wens van Joke te voldoen, en de vakantie niet te onderbreken. We wensen jullie sterkte..... En ondanks de omstandigheden hebben jullie deze dag toch weer veel gezien en gedaan.liefs voor jullie van ons, .