Van ceske Budejoviçe naar Zamek Hluboka

Tsjechië, Hluboka nad Vetavou

Vandaag willen we naar Hluboka.
Hier staat het mooiste kasteel van Zuid-bohemen
Een prachtig kasteel welke lijkt op windsorCastle . Ze noemen het hier wel het suikerkasteel.
We eten rond 10.00 uur en pakken daarna onze spullen.

Het is best een stukje rijden. We maken wel nog wat stops op de weg naar het kasteel.
Eerst stoppen we bij Stráž nad Nežarkou.
Hier staat een klein slot. Helaas gaat hij net dicht voor de lunch.
De kerk die hier staat is bijzonder vanwege de houten kerktorens. Daarnaast staan een prachtig gele school en een roze raadhuis met een vierkante kerktoren.
We gaan weer verder en komen bij Třebon.
Dit is een grote plaats welke bekend staat om zijn plein en zijn speciale karper visvijvers.
Er is markt ,dus het is er vreselijk druk. Daarom stoppen we maar niet.
We komen bij České Budějovice.
Ook een grote stad vol prachtige gebouwen.
Het grote vierkante dorpsplein (kenmerk van tsjechische steden) heeft een prachtige Samson fontein uit de 18e eeuw. En een supermooi raadhuis uit de 16e eeuw in sierlijke gotische stijl. Vooral de gevelversiering en de drakenwaterspuwers zijn prachtig.
je komt bijna ogen tekort..
We maken een rondwandeling over het plein en zoeken een terrasje uit.
Bij café Revolta genieten we van een grande cappucino en de kids wat fris.
Helaas breekt mijn zonnebril ,dus moet ik verplicht een nieuwe kopen.
We gaan verder richting Hluboka.

In Hluboka blijkt de burcht bovenop een berg te liggen waar je niet met de auto kunt komen. De weg omhoog is 20%.
We zoeken een parkeerplaats (wat niet makkelijk is) en zoeken dan de parkeerautomaat...het blijkt dat je in een chinees winkeltje een parkeerticket moet kopen van 90 ckr.

Op ons gemak beklimmen we de berg. Het is 28 grd dus best zweten zo naar boven,maar wat een beloning krijg je dan.
Hluboka is een prachtig wit/grijs kasteel in romantische stijl. De laatste eigenaresse Eleanora van Schwarzenberg was gek op windsor Castle in Engeland en heeft het oorspronkelijke gotische kasteel volledig om laten bouwen.
Voor het kasteel ligt een prachtige buxus en rozentuin. En achter het kasteel een enorme grote tuin met veel exotische struiken en bomen. De tuin kun je gratis bezoeken.
Vooral de speciale tuinserre met 2 sierlijke wenteltrappen is erg mooi.
Als we weer aan de voorkant van het kasteel in de tuin zijn ,komt er net een bruidspaar aan. Ze zijn engels. Ze gaan foto's maken. En natuurlijk maken wij ook wat foto's van hen. Dan lopen ze naar binnen om daar foto's te maken,maar net voordat ze weglopen...maakt de bruidegom een selfie..erg grappig vinden wij.
Wij gaan ook naar de binnenplaats en kunnen gelukkig om 16.07 nog mee met een duitstalige rondleiding door het kasteel.
Er is ook nog een grote kasteeltoren waar je op kunt. (Wat wij nog niet doen)
We zijn met een klein groepje gelukkig en bijna allemaal nederlanders.
Binnen mag je helaas niet fotograferen. Erg jammer.
Het kasteel is waanzinnig mooi van binnen. Enorm veel houtsnijwerk,keramieken kachels en kroonluchters van mondgeblazen muranoglas.
De gids spreekt vreemd duits en legt vooral veel nadruk op de verschillende huwelijken van de in totaal 26 eigenaren van het kasteel.
We komen uit in de trap van de oranjerie. Daar is nu een expositie van moderne tsjechische kunst ,die slaan we over. Het is inmiddels een heel stuk rustiger waardoor we op ons gemak kunnen genieten van de tuin en het kasteel in prachtig avondlicht.
De kasteeltoren kunnen we helaas niet meer op en de stallen blijken nu een superluxe hotel ,dus ook niet meer te bezoeken. Het bruidspaar welke we eerder zagen ,geeft hun diner en feest hier. Natuurlijk een droomlocatie.
Wij kuieren langzaam naar beneden.
Inmiddels is het 18.00 uur en hebben we best zin in een hapje eten.
We vinden een klein café waar we buiten kunnen zitten (naast de kerk waar even later 8 minuten lang de kerkklokken gaan beieren)
De jongens bestellen pizza ham en ik pizza hawaii.
Ze komen heel vlot en smaken prima.
Dan nog een kopje koffie en we zijn voldaan en gelukkig.
Omdat het lijkt alsof het gaat regenen gaan we snel terug naar de auto.

Als we terugrijden zien we achter ons een prachtige avondlucht ,maar voor ons uit donkere regenlucht.
Bij Doñov zie ik opeens een groep kraanvogels in een weiland. Jacco keert zsm en rijdt terug.helaas vliegen ze op zodra we stoppen. En ook een groep blauwe reigers vliegt naast ons op.
We maken wel nog foto's van de prachtige avondlucht.
En het stationnetje van Doñov. Als we ons omdraaien is de lucht aan de kant waar we heen moeten bijna zwart..maar door de felle lage zon achter ons krijg je een magistraal effect. De heuvels vol geel graan..felgroene bomen en een pikzwarte lucht erachter.
We voelen ons een beetje als stormchasers als we doorrijden,want de storm gaat voor ons uit.

In de buurt van Cervena Lotha zien we een grote uitkijktoren. We willen er wel heen.
Maar de weg ernaartoe staat niet aangegeven. Toch zien we auto's bij de toren. In een klein dorpje vindt jacco een heel smal weggetje die naar de toren lijkt te gaan.echter lijkt het op een fietspad.
Omdat het toch echt de enige weg lijkt te zijn ,rijden we erin. En we komen idd bij de toren uit. We denken eerst dat we net te laat zijn,omdat op de deur staat tot :20.00 uur open.
Maar er staat nog een man op de toren en de deur is nog open.

Mij is de toren te zwaar nu om te klimmen ,maar jacco en giliam gaan naar de eerste verdieping. De regen komt dichterbij dus ze durven ook niet verder.

De toren is gebouwd mbv europese unie geld en is 24 meter hoog. Prachtig aangelegd met mooie picknickbanken eromheen,maar kennelijk werd de weg erheen niet gefinancierd.
We maken wat foto's van de oranje wordende lucht en zien een prachtige regenboog verschijnen.
De man die naast ons in de auto zit te wachten ,blijkt degene te zijn die de toren moet afsluiten.
Zodra jacco en giliam weer beneden zijn sluit hij de deur en rijdt weg.
10 minuten later komt er een politie auto langs om te controleren. Tegen ons zeggen ze niks,maar knikken vriendelijk.
We gaan terug richting huis.
In Jichindruv hradec stoppen we nog even bij de Kaufland. Voordeel van supermarkten die elke fag tot 23.00 uur open zijn.
Ook kunnen we de skyline van Jichindruv fotograferen met een prachtige oranje lucht.
Als we om 22.00 uur thuis zijn,blijkt het hier behoorlijk geregend en gewaaid te hebben. Daar hebben wij gelukkig geen last van gehad.
Wel is de temperatuur een stuk lager nu.
Dus voor het eerst zitten we de avond binnen en kijken we het Nederlandse journaal ivm de zomerstorm die daar vandaag langstrok.
Voor ons was vandaag een parel van een dag.

Hele bijzondere foto die van de gouden weg met donkere lucht. Om in te lijsten! Prachtig hoor en wat fijn dat jullie zo genieten!

Dieneke van kooten 2015-07-26 19:56:23

Leuk om je verslagen te lezen. Weer heel wat bijzondere dingen gezien en gedaan vandaag. Jullie hoeven je echt niet te vervelen! Leuke foto's ook. Lijkt wel of Giliam ineens een stuk groter is geworden. Geniet maar lekker zo door. Liefs, dikke kus en knuffel!!!