Op een snikhete dag...Een koele kerk bezoeken.

Luxemburg, Clervaux

Vanmorgen was ik om 9.15 uur wakker.
En buiten voelde het al warm en was de lucht strakblauw.
Opa was al een uurtje wakker en druk met de vele foto's van de vliegshow van gisteren.
Ik ga heerlijk buiten in het zonnetje wakker worden met koffie.
Daarna met een "ommetje" naar de bakker.

Om 10.15 uur zitten we fris en fruitig aan het ontbijt.
De bedoeling is om vanwege de "hitte" (het is nu al 28 grd) Eerst in Clervaux de kerk en de abdij te bezoeken.
En eventueel in het kasteel van Clervaux de 2 musea die kinderen daar gratis kunnen bezoeken.
De ene gaat over het Ardennen offensief en de ander een verzameling maquettes van alle burchten van Luxemburg.
Daarna is het plan om te gaan zwemmen in de namiddag . Het zwembad sluit pas om 20.00 uur ,dus we hebben daar wat meer speling mee.

Als we alles gepakt hebben en op het punt van vertrek staan..Kids al in de auto ..auto al gestart....denkt Giliam aan zijn step.
Jacco pakt snel de step en denkt naar de auto te steppen,maar opeens ligt hij languit achter de auto.

Dit keer heeft hij een behoorlijk bloedende open wond op zijn knie .En zijn hand open gehaald.
Het is wel wat de laatste dagen.
Vlug naar binnen...En zoeken naar ontsmettingsspul en verbanddozen.

Het ontsmetten is erg pijnlijk. Arme jacco. Er zat helaas ook geen flesje rum in de verbanddoos.
Na de wondverzorging en het bijkomen van de schrik ...Wil jacco toch nog naar Clervaux. Maar zwemmen zal niet gaan vandaag helaas.

We zijn dus een stuk later in Clervaux dan gedacht.
We parkeren bij de Katzenklee bij de school voor speciaal onderwijs. Dicht bij de kerk en gratis.
Al is €0,50 per uur parkeergeld in het centrum natuurlijk ook heel anders dan in Nederland.

Ook bij de kerkweg en onderaan het kasteel van Clervaux zijn kunstfoto's opgehangen. In combinatie met de oude gebouwen als achtergrond erg mooi.
We vinden ook een boekje met uitleg over de foto's. Gratis mee te nemen.

De Parochiekerk van Clervaux is heel apart.
Gebouwd in Rijns-romaanse stijl. In 1910 tot 1912.
De kerk heeft 2 hoge ,markante torens in piridimale stijl met lijstenen daken.
Door de aparte piramide vorm van de torens ..Lijkt het bovenste gedeelte groter dan de klokkentoren eronder. Heel apart.
Zowel bij de deur als in de kerk zijn hele mooie kleurrijke mozaïeken.
Ook de gebrandschilderde ramen zijn erg mooi en gedetailleerd.
Het is er heerlijk koel.

Vanaf de kerk kun je volgens ons boekje met een bospad naar de Abdij van Sint Maurice lopen. Niet aan te raden met hakken.
We beginnen aan die wandeling. ..Maar we komen wel tot de conclusie dat het geen makkelijk pad is,maar een pittige klim.
Jeremy en giliam denken dat een groot herdenkingskruis het einddoel van de tocht was en zijn wat teleurgesteld.
Maar de abdij ligt nog net iets hoger.

Helaas is onze teleurstelling wel groot,want eenmaal boven blijkt de abdij gesloten. Pas weer open voor de "none" om 14.30 uur.
Dus we zien en horen de monniken niet .
Op zich ook wel logisch ,want de benedictijner monniken hier ,leven in een orde van stilte en gebed ;-)

Tijd om voorzichtig weer af te dalen en een koud biertje te zoeken.

We belanden weer in de Rue Grande op het terras van Cafe la Gauffre. Ook een Portugees café.
Jacco en opa nemen een bier met een bifana (Portugees brood met een filetlapje)
Jeremy een hotdog. Ik een grote ijscoupe (en een biertje) en Giliam eerst een ijsje en dan een heerlijk stuk Franse tarte de pommes.
Hemelse verwennerij zo na onze kerkelijke avonturen.

We lopen via de winkelstraat langs de apotheek terug naar de auto.
Te heet om nu nog de musea te bezoeken. Dus terug naar huis om snel de zwemspullen te pakken.

Ik ga met de jongens naar het zwembad bij Neuerburg. En jacco en opa gaan thuis uitrusten.
We spreken om 19.00 af buiten het zwembad, zodat we op het terras ernaast kunnen eten.

Het is mega druk in het zwembad. Maar gelukkig vinden we nog een schaduw rijk plekje.
Het water is heerlijk.
En na wat aarzelen..durft giliam zelfs van de lage duikplank te springen. Voor hem een hele overwinning.

Om 19.00 uur zitten jacco en opa al op het terras van de Raststätte Enztall treff.
Dit restaurant is van Nederlandse eigenaars.
Het eten is heerlijk.
Opa en ik hebben ieders een grote maaltijdsalade. Goed voor de nodige vitamine.
Jeremy een halve haan van de gril. Jacco een cordon bleu. En giliam een kinder hamburger...Maar die is qua formaat zo groot als een ontbijtbordje !
Nog een kopje koffie na en dan gaan we voldaan en tevreden terug naar Karlshausen.

Buiten begint het nu qua temperatuur lekker te worden. Dus we zitten nog tot laat buiten. Genietend van de volle maan ,de zwoele avondwind en de zoete geur van de kamperfoelie.
Weer een mooie dag ten einde.

Goedemorgen. Weer een prima verslag met onze belevenissen. Het was ondanks de Malheur aan het begin een fijne dag met weinig hinder van het warme weer.

Wim van der Aart 2016-07-20 07:58:23

De hitte was hier ook in overdaad aanwezig, de mussen,die vielen hier uit de bomen,in plaats vanaf de daken. En geen zuchtje wind. En we hopen vanavond op een verkwikkend buitje onweer. Jullie vandaag ook succes met vakantie vierend pareltjes verzamelen . Veel plezier.....