Take it easy zaterdag

Portugal, Monte Gordo

Vanmorgen om 8.00 uur wakker en ondanks dat ik probeerde nog langer te slapen..dat wilde niet.
Dus daarom er maar uit.

Na een kopje koffie besluit ik om weer lekker naar het strand te gaan. De boys slapen allemaal nog.

Dus jas aan..pet op en gaan.
Ik ga dit keer via de duinopgang naast hotel Vasco di Gama. Daar zie ik een hop op een paaltje.
Gelukkig mijn toeter op de camera dus krijg ik hem op de foto.
Helaas komen er 2 wandelaars aan waardoor de hop wegvliegt.

De mevrouw denkt dat het een bonte specht was.
Van een hop heeft ze als vogel zijnde nog nooit gehoord.

Ik loop verder en zie de hop helaas niet meer.
Het strand is leeg en op 1 schelpenvisser na is er niemand.
Het zonnetje probeert door de bewolking te prikken.
Het is echt genieten zo aan dit enorme lege strand. De zee is minder woest.

Ik zie nog 2 baltsende strandlopers . Even later vind ik een Bazaantje.
Dit is een blauwe kwalsoort met een doorzichtig zeil.
Ooit vonden we daar heel veel van op het strand in andalusïe. We dachten toen dat het het portugeze oorlogsschip was. Een zeer gevaarlijke en dodelijke kwal.
Deze lijkt klein en heeft ook een zeil ,maar heeft onderwater lange dunne zeer giftige slierten .
Gelukkig doet het Bazaantje enkel maar alsof en is deze dus niet gevaarlijk.

Er is veel hout aangespoeld..maar verder weinig bijzonders.
Halverwege ga ik toch door het mulle zand terug naar de boulevard.
Eenmaal terug in het appartement blijken de boys alle 3 nog steeds te slapen.

Tegen 10.45 ga ik broodjes halen..maar helaas die zijn allemaal op. Dan maar naar de andere supermarkt voor croissants.
We ontbijten . Lekker met verse jus d'orange en grote mandarijnen van papa gekregen.

Om 12.oo uur zijn we allemaal zover dat we eventueel wat kunnen gaan doen. We weten alleen nog niet wat.

Uiteindelijk besluiten we dat de kids vast naar het strand gaan. Jacco en ik lopen stuk door duinen en langs strand en treffen jeremy en Giliam dan weer bij het strand.
Na het meeuwen voeren. Een potje voetbal en wat freerun acties van Giliam. Lopen we door richting de Vissers.
De meeste vissersboten zijn weg. En voor de rest is het erg druk in het vis tentje. Het enige authentieke gammele strandtentje die is blijven staan.
We lopen verder naar Praia e Sol ..omdat we allemaal heel veel zin hebben in een kroket.

Bij Sol e praia is genoeg plek.
We bestellen wat drinken en de kroketbroodjes. Als we die even later krijgen...smaken ze net zo lekker als hoe ze eruit zien. Mooi geserveerd op een leisteen..met wat chips erbij.
Echt smullen.

Tevreden wandelen we even later via de hoofdstraat ...langs het chinese winkeltje ...terug naar ons appartement.

Eenmaal terug ..begint het te regenen. Eerst zachtjes...maar dan flink.
We duiken met de kachel aan..in de banken.
De kids doen spelletjes en ik duik in het boek Machtstrijd. En Jacco in zijn telefoon.
Om 18.15 uur belt papa met de vraag waar wij gaan eten.
In overleg besluiten we bij een nieuw restaurantje te gaan eten.
Pôr do Sol.
Die zagen wij vanmiddag met het wandelen.

Om 19.00 uur treffen we papa en joke daar.
Het is een klein maar gezellig restaurantje.
Ze hebben het keuze menu ook vertaald in het Nederlands,maar wel met wat grappige taalfoutjes.
De toog is gemaakt van deksels van wijnkisten. En er hangen veel foto's van zonsondergangen.

Als we net zitten..komt giliam erachter dat hij zijn mobiel is vergeten.
En omdat hier free wifi is ...wil hij nog 2 filmpjes voor thuis downloaden.
Dus ik loop zo snel als mij lukt met hem terug naar het appartement.
En weer terug naar het restaurant.

De anderen hebben net hun voorgerecht gekregen als we terug zijn.
Ik heb als voorgerecht gerookte ham en meloen. Papa en Jacco hebben tonijnsalade. Jeremy soep. En joke ook meloen.

Als hoofdgerecht hebben Giliam,jeremy en Joke gepaneerde kip . Jacco en papa biefstuk op algarvse wijze en ik knoflookgarnalen .
Het ziet er niet alleen allemaal prima uit,het smaakt ook nog eens uitstekend.

Ook een dessert hoort bij het menu.
Ik en papa kiezen de 2 laatste bakjes caramel pudding. Jacco de amandelcake.
De kids kiezen ijs. En joke een kleine koffie.
We krijgen ook nog een klein likeurtje van het huis.
En dit alles voor €11,50 p.p en drinken inbegrepen.
Dat lukt je in Nederland niet.

Eenmaal weer thuis ..duik ik weer snel in mijn spannende boek.
Voor morgen voorspellen ze eindelijk weer eens warmer en droger weer.
Laten we dat maar hopen,want zulk tegenvallend weer als dit jaar hebben we hier nog niet eerder gehad.
Maar ja ...alles (bijna)beter dan de ijzige kou in Nederland

weer een leuk en vlot leesbaar verslag. Één kleine correctie: de bazaantjes vonden we 2012 op het strand van Manta Rota en de volgende dag op het strand van Barril.

Wim van der Aart 2018-03-04 16:38:42

Deze dag gewoon de dingen gedaan waar jullie zin in hadden, niks bijzonders en toch heel veel. Wij ook niet, beetje regen, sneeuw is alweer weg. We willen nu graag het voorjaar in.! Groeten van ons.