Waterige woensdag

Tsjechië, Rudník

Vanmorgen helaas veel te vroeg wakker .
7.15 uur. De rest van het huis is nog in diepe rust.
Het regent hard helaas. Ik zie wel de specht wegschieten uit de boom voor het balkon.
Na een kop koffie is t even droog. Ik waag een rondje in de tuin.
Maar ook de vogels en vlinders schuilen denk ik.
Dus rustig binnen koffie drinken en wat lezen maar.

Als we het weerbericht mogen geloven is het vandaag enkel regen,regen en nog meer regen. De berg achter de tuin is geeneens meer zichtbaar. Gestolen volgens Giliam.

Na een laat ontbijt zoeken we toch iets om te doen.
We lezen iets over een groot aquarium met zelfs een mini regenwoud met orchideeën en bromelia's.
Het zit in Hradec Kralové. Dat is wel een eindje rijden van hier.

Om 13.00 komen we aan bij het Aquarium.
Er staat een bord boven : Giant Aquarium.
Maar de ingang laat ons al twijfelen.
Het blijkt dat je ook hier enkel MET een gids naar binnen mag. En ook voor fotografie moet je extra betalen.

Daarnaast kunnen we pas met de tour van 15 uur mee.
Er stond op de website ook een Piranha café beschreven.
De tekst op de website : na het diepzee Avontuur kunt u bijkomen in ons Piranha Café . Daar kunt u onder het genot van een goede kop koffie avontuurlijk genieten van de piranha's .

Het Piranha cafe zit helemaal boven in het gebouw ..via brandtrappen te bereiken.
Het is een soort mini bedrijfskantine ..met wel 1 aquarium met 6 slome piranha's.
En de koffie blijkt oploskoffie.

Een beetje teneergeslagen drinken we hier wat fris.

Naast het aquarium is een soort slangen expo. We besluiten die te bezoeken.
Het zit gewoon in een school.
Je komt binnen in een gang ...daar zie je heel veel terraria met muizen,ratten,hamsters en gekko,s.
De eigenaar komt naar ons toe en we betalen. Dan is er nog een grote ruimte(klaslokaal) vol terraria en aquarium bakken. Maar met een geur !!! Daar sla je echt bijna dood van achterover.
Er zitten daar namelijk ook aapjes. En die ruik je behoorlijk.
Er zitten heel veel slangen..schildpadden en ook chinchilla,s.
En baardagames en gekko,s .
De eigenaar komt ook nog wat levende krekels voeren. Zodat we kunnen zien hoe die gevangen worden.
Maar die krekels ontsnappen ook..er zit er 1 op mijn been en op mijn mouw.
Het is enerzijds interressant..maar anderszijds ook zielig voor de beesten hier.
En de terraria kun je zo openschuiven...dus veiligheid ???

Met lichte kriebels overal gaan we snel weer naar buiten.
Nu is het tijd voor ons diepzee Avontuur.
Er is 1 ingang en daar is het druk en benauwd. Maar zonder gemopper staat iedereen daar te wachten.
Om 14.58 mogen we naar binnen.
We komen in een hele warme donkere ruimte . Daar staan sokkels met vissenschedels en wat foto's.
Omdat de groep behoorlijk groot is en de ruimte klein. Voelen we ons gelijk als ingeblikte tonijntjes.
Een gids begint een heel verhaal op 1 toon in het Tsjechisch.
Daarna moeten we een hele smalle trap op..waar ik spontaan claustrofobisch van word.

Deze komt uit in ? Het tropische regenwoud.
1 grote kamer met een zeer hoge vochtigheidsgraad en temperatuur. Vol groene planten en idd orchideeën en bromelia's.
Maar je staat met zijn allen op een houten loopbrug van 1.5 meter lang. Dus veel fotografie kans heb je niet.
Hierna komen we in de derde ruimte...een gang van ongeveer 4 /5 meter onder water door. Hier staan we weer als ingeblikte sardientjes al zwetend te luisteren naar de Tsjechische gids .
En dan blijkt .....dit was het.
We staan weer buiten.

Opvallend is wel dat al die tsjechen gewoon zonder gemopper,geduw of getrek de gids volgen. En ook niks vragen of zeggen.

Het regent nog steeds. Dus we besluiten maar richting huis te gaan. Ook al is Hradec Kralové een hele mooie stad...met regen is dat niks.

We stoppen nog voor broodjes en iets lekkers bij de koffie bij de Kaufland.
Dan rijden we door.

We zetten de auto bij de Lindahoeve neer. En gaan bij het restaurant in onze straat eten. Dan kan Jacco ook een biertje drinken.

Dit restaurant is vanwege de brug opbreking verderop nu niet elke dag open. Maar nu wel.

Het is er rustig.

Jeremy,jacco en giliam willen een hamburger. Maar helaas blijken er nog maar 2 te zijn. Dus giliam kiest een kipsteak.
Ik heb goulash met knedliki. En papa spareribs.

We weten niet of het komt door de afwezige kok of door wat anders, maar het eten valt best tegen.

Ook staan er geen lekkere desserts op de kaart.
Dus nemen we koffie.
Maar helaas...de kunst van koffiezetten en melkopschuimen beheerst deze man ook niet.
Het schuim is te dun en te heet en dus smaakt de koffie te bitter.
Wij zullen niet terugkomen hier .

We lopen naar huis.
Omdat het EN droog is en nog licht ,willen jeremy en Giliam nog even zwemmen.
Brrrrrr het water is 20 grd ...

Wij genieten binnen van WEL lekkere koffie en een reuzenberg gebakje.

Dit was een waterige dip dag eigenlijk.
Maar toch ook wel weer bijzonder.

Saai is het bij ons in ieder geval nooit.

Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties.
Ik lees ze wel.
Maar kan er helaas geen antwoord op geven. Dat kan wel bij de link op Facebook.

Liefs Lidewijde

Veel bewondering voor je, om je leuk geschreven reis verslagen. Wens jullie nog mooie zonnige fijne vakantiedagen toe en allemaal lieve groetjes van mij. 👋

Yokertje 2018-07-18 22:58:22

Leuke dag 👍🏻 Bij die ene foto las ik eerst: schwein-elende. Duurde ff voor ik hem door had 🤣

Cath 2018-07-19 00:03:55

Vorige reactie hoort bij gister

Cath 2018-07-19 00:11:31

Wel mooie fotos kunnen maken ondanks de drukte en krapte

Cath 2018-07-19 00:11:52

Hallo lieve vakantievierders , een dagje met regen, wat zou dat hier welkom zijn. Het is treurig, zoals hier op pa twee zijn stukje grond alles aan het verpieteren is.Maar, het spreekwoordelijke antwoord van boer Jacob op dit miserabele water tekort is kort maar krachtig: Het is nu eenmaal niet anders! Maar ja, boeren moeten hun hele leven al dealen met water teveel of water tekort, en zijn daar een beetje berustend onder. Niks voor pa twee, die gaat dit alles aan zijn hart. Gister dus een dag regen, slechte uitgaansmogelijkheden , met veel gedrang, en koffie die niet lekker is. Deze dag sla ik over dus en ga benieuwd kijken morgen, wat de dag van heden voor jullie brengt. Hopelijk veel genoegen . See you later.....

Ma twee 2018-07-19 12:04:36

@cathelijne ... hahaha ...papa zegt hier ook steeds dat hij schwein ellende wil :-)