Maandag ..naar Wernigerode.

Nederland, Rijssen

De wekker ging om 7.15 uur ,maar ik had moeite met opstaan.
Om 7.30 er toch uit.

We ontbijten samen . Konijntje eten geven. Nog wat water aan de kweekjes van Giliam. Koffer pakken en gaan.

We hebben terug gerekend dat het 22 jaar geleden is ,dat we samen langer dan 2 nachten kinderloos zijn.
Volgens ons de laatste keer was Corfu.

Onderweg laat Jacco nog zien dat de tijdelijke nieuwe auto , gewoon zelf rijdt en stuurt.
De auto rijdt ook fijn.

We stoppen even bij afrit losser voor tanken. Als we aankomen rijden zien we naast het tankstation enorme Vlammen...dat wil je niet zien bij een tankstation.
Gelukkig blijkt het , het gecontroleerd leeg randen van twee gastanks achter het station.
Maar vreemd is t wel.

We nemen een bakkie koffie mee...hier hebben ze Lavazza ♥️
En gaan weer weiter.

Bij oeynhaus maken we een sanitaire stop. Er zijn veel school bussen uit Nederland ook onderweg.

Tegen 13.15 uur rijden we de Harz in.
Omdat mijn been echt op slot dreigt te schieten, stoppen we even in Hahausen. Een plaatsje met 6 boerderijen en 1 kerk. Maar het bestaat al wel 1000 jaar.

Medicijnen innemen en een rondje lopen en dan weer verder richting Goslar.

Daar zijn we om 13.50 uur.
We parkeren bij de kaiserpfalz. Op aanraden van Cathelijne en Rudi.
Dit is een enorm groot oud keizer paleis.

Er is net een buslading grijze duiven neergestreken,dus we lopen eerst naar het oude centrum.
Om de centimeter kun je hier stoppen om wat moois te fotograferen.
Prachtige vakwerkhuizen met handgesneden houtwerk. Huizen uit mergel steen. En veel decoratieve elementen.

We gaan net voorbij de kerk bij de Hokenstrasse zitten bij Markttreff. Hier nemen we drinken en lunch.
Jacco curryworst en ik fladenbrot met geitenkaas en heel veel groente.

Hierna lopen we een rondje door het oude centrum.
We komen uit bij het Raadhuisplein. Net op tijd om het carillon te horen en te zien.
Et komen diverse figuren uit bij de klok.
Erg leuk om te zien.

We lopen terug langs het oude patriciërs huis uit 1510 naar de Kaiserpfalz.
Nu is het rustig.
We kunnen niet naar binnen (maandag)

Binnen in de Ullrichkapel staat een dag sarcofaag met daarin het hart van de Laatste keizer . Zijn lichaam ligt begraven in de dom in Speyer.

Er is ook nog een indrukwekkend groot beeld voor alle gestorven krijgsgevangenen en soldaten.

We zijn weer bij de auto en gaan weer op weg.
We rijden naar de Okertalsperre.
Het waterschapsbestuur van Goslar en omgeving staat ook op de werelderfgoed lijst van Unesco.

De Okertalsperre is indrukwekkend hoog. (70 meter)
Via een kronkel weg rijden we naar de Sonnenberg. Eerst nog veel groen . Maar al snel zijn we hoog en zien we alleen maar dode kale bomen. Om te huilen zo in en in triest. Allemaal door de borkenkever.

Wat eens een indrukwekkend uitzicht over bergen vol naaldbomen was, is nu een troosteloze aanblik op dode skeletten van bomen.
Overal staan wel wandelbordjes met aanduiding "waldweg"
Nou het Wald is inderdaad weg. :-(

We rijden door en komen via een omweg aan de andere kant van Goslar uit.

Nu door naar Wernigerode.
Om 17.30 uur rijden we Wernigerode in.
We kunnen kort parkeren naast ons appartement gebouw.
De deur gaat met een code.
De voordeur gaat simpel,maar eenmaal bij de deur van het appartement gaat er iets fout.
Met geen mogelijkheid werkt de code of gaat de deur open.
Dus Jacco appt naar de huiseigenaar.
Om een bekeuring te voorkomen,wacht ik buiten bij de auto.

De eigenaar belt en dan blijkt...in de email staat de verkeerde code ...
Dus met wat vertraging zijn we toch binnen

We zijn net mensen uit het "kopen zonder kijken" programma, want we roepen eenmaal binnen alleen maar oh en ah en wow.

Er is wel een overdaad aan bling bling en wat veel roze naar Jacco zijn smaak. Maar het ziet er schitterend uit. Een mix van strak modern en romantisch.

De badkamer met jacuzzi,sauna en wellness douche is een klein paradijsje.
Op onze bedden liggen de badjassen en slippers klaar.

Jacco zet de auto snel weg op de privé parkeerplaats (op 8 minuten lopen van huis)en ik zet een bakje koffie.
Op tafel staat een fles Rotkäpchen met 2 glazen en een persoonlijke welkomsttekst.

We pakken alles uit. En drinken de koffie.
Tegen 19.30 uur gaan we nog even snel naar de supermarkt en daarna gaan we eten.
We zien onderweg veel moois...dat worden heel wat fotorolletjes vol zo.

Tegen 20.00 uur zijn we bij Bistro Teneo.
Het is onderdeel van een hotel .

We kiezen beiden voor de Harzer Schnitzel.
Met kartoffels,spek,ui, schnitzel en spiegelei.

Deze is ontzettend lekker. En veel.
Als dessert nemen we Gebakken Eis.
Dit is een bol ijs die gefrituurd is.
Ooit als eerste gegeten met papa en mama in Eschwege.

Ook Jacco is verbaasd over hoe lekker dit is.
Het is een wonderlijk iets. Heet deeg en ijs binnenin.
Hierna sluiten we af met een Kaffee.

Tegen 22.00 uur zijn we weer in het appartement.
Tijd voor een avondje wellness.
Biss morgen.

Wow Lidewijde, Wat een fantastisch mooi uitgebreide beleving van jullie 1ste vakantiedag. Complimenten voor jouw inzichtelijke bescrijving en belevenissen Hier gaan we zeker weer van genieten. Lieve groet en héél veel plezier op jullie reis.

An en Arie 2023-06-06 09:08:50

ziet er geweldig uit . Mooi !! heel veel plezier .

coby bouma 2023-06-06 16:07:40

Leuk om te zien. Krijg heinwee zo. Die grote toren die nieuw gebouwd wordt is veel over te doen geweest. Harzenaren vinden het geldverkwisting voor de touristen en niet passen bij de natuur. Ze hadden liever gezien dat van dat geld natuurgebieden hetsteld worden.

Cathelijne 2023-06-06 17:41:07

Leuk om weer je mooie en schitterend geïllustreerde reisverslag te lezen. Wel echt een triest gezicht al die kale naaldbomen. Heel fijn dat het app zo luxe is. Geniet maar lekker van deze vakantie met 2, sinds lange tijd.