Medulin

Kroatië, Medulin

Vanmorgen om 8.00 uur wakker.
Ik wilde op mijn telefoon kijken,omdat mijn horloge leeg is (en de oplader ligt thuis)
Maar had mijn bril niet op.
Dus ik drukte iets verkeerd en toen kwam me er een herrie ! Kennelijk had ik de sos knop geactiveerd.
Gelukkig kwam Jacco mij redden :-)

Buiten is het zwaar bewolkt en drukkend.
Er is een onweer kans ...
Het valt mij op dat de cicades ook stil zijn .

Tegen 9.00 uur gaan we ontbijten.
Er is nu gelukkig wat wind.

We willen vandaag naar Medulin en eventueel met een taxibootje naar een klein eilandje daar tegenover.
Maar even afwachten wat het weer gaat doen.

We nemen al onze zwemspullen uiteraard wel mee.

Tegen 9.45 uur gaan we op pad.
Jacco zegt bij Google : tolwegen vermijden..nou we komen eerst op een grove zandweg uit en daarna op een krakkemikkig hobbel de bobbel pad met diepe kuilen...dat gaat niet.
Via een iets mindere hobbelbobbel zandweg naar Pula.
Triest te zien dat hier in de bossen veel afval wordt gedumpt.
Niet enkel huisvuil , maar automeubilair,koelkasten en oude televisies ook .

medulin ligt 8 km achter Pula.
Het bestaat al sinds de 12e eeuw en is lang onderdeel geweest van het Venetiaanse rijk.
Er is een hele mooie kerk volgens de anwb gids

Maar eenmaal in Medulin blijkt het inmiddels een soort Torremolinos 2.0 te zijn. Krioelende van de toeristen en geen parkeerplaats te vinden.
De temperatuur is inmiddels 35 grd zonder zon of wind ...erg drukkend.
De kerk ligt op een berg. Wij staan onderaan de berg .
Nou ik kijk de foto's wel .... Deze ga ik vandaag even overslaan.

We lopen langs de haven op zoek naar de watertaxi.
Er zijn heel veel restaurantjes en barretjes. Bij sommigen zitten de mensen al aan de cocktails (10.45 uur)

Ook zijn er veel motorboten te huur. Zelfs 1 met 500 pk. $450,00 per dag. Ex brandstof

De watertaxi naar leznan gaat helaas niet.
We lopen door naar de haven. Hier bekijken we hoe een bootje uit het water wordt getakeld en hoe ze boten opknappen.
Dan lopen we terug.
Ondertussen zijn we lichtelijk aan het smelten,dus even afkoelen met wat drinken.

Ik krijg mijn latte macchiato met een rietje ! Niet zo handig.

We gaan terug naar de auto en besluiten verder te rijden. Weg uit de drukte.

We proberen een stukje verderop naar het strand te gaan.
Maar helaas lukt dat ook niet omdat er een marktje is in de straat er naartoe.
Dan maar verder

We komen bij het plaatsje Liznjan.
Dit is nu een klein plaatsje,maar er wordt volop gebouwd. Dus waarschijnlijk met 2 jaar net zo druk als medulin.

Nu is het nog ydilisch te noemen.
Hier is een hele mooie rustige baai. Met gratis parkeren en ligplekken op gras. Ook is er een waterspeel kussen in het water.

Hier besluiten we te gaan zwemmen.
Het water is heerlijk. Alleen onder water liggen wel stenen en sommige steken bijna boven het water uit. Dus opletten met zwemmen.

Je kunt ook snorkelen. Het water is niet zo helder,maar we zien weer veel visjes. Ook veel grote scholen met kleine zilverkleurige visjes. En piepkleine visjes (guppie grote) die razendsnel voor je wegschieten.

Giliam wilde eerst wel op het spring water kussen , maar het is 10,00euro voor een half uur. En alleen vindt hij het niet zo leuk.
En tja ..ik vind het in theorie leuk, maar weet dat het in de praktijk niks wordt. En Jacco vindt het niks.
Nu mist Giliam zijn grote broer wel.

We gaan na 1,5 uur zwemmen wat drinken bij de BoBa Bar.
En besluiten ook maar wat te eten.

Ik een cheeseburger en de heren een gewone burger.

Nou de burgers zijn énorm !!
En lekker ! Vers op de buitengrill bereid.

Na dit eten gaan we nog weer even snorkelen. En lummelen.

Inmiddels is het helemaal open getrokken qua weer en is het zonnig en heet.
Tijd voor een ijsje.

Tegen 16.45 uur pakken we de spullen in en gaan richting Pula terug. Daar stoppen we nog even bij de Laidel voor wat goedkopere boodschappen.

Tegen 17.30 zijn we terug bij het appartement.
Jacco en Giliam gaan direct nog weer in het grote zwembad.
En daarna gaan Jacco en ik nog even heerlijk chillen in de spa jacuzzi.
Wat een luxe is dat.

Vanavond gaan we eten bij Buffalo in Vodjan. Daar waar we zaterdag ook gegeten hebben.
Het is er weer druk.
De ober herkent ons en wijst ons direct een plaatsje aan.
Giiam gaat dit keer voor de pizza.
En Jacco en ik voor de grillschotel.

Bij deze vleesschotel zit een stuk vlees wat ze in het Duits vertaald hebben naar ; kleiderbügel
Maar wat het nu echt is? Er zit namelijk niks geen vlees met bot bij.

Er komt een grote groep Italianen aan , met 1 man die zich echt mucho macho gedraagt
Hij eist direct alle aandacht van de ober op en eist ook per direct drinken op tafel.

De ober lacht als een boer met kiespijn.
Maar de maffiaman krijgt wel direct wat hij vroeg. En andere moeten dus wachten.

Ik heb wel te doen met de ober..hij rent zich rot langs alle tafels . En heeft enkel hulp van 2 runners. Die niks mogen opnemen of afrekenen.
Het loopt overduidelijk niet zo goed als zaterdag. En wij moeten ook de nodige moeite doen om nog wat drinken te kunnen bestellen.

Uiteindelijk gaan we om 21.15 naar huis.
Lang gezeten voor simpel avondeten.

Thuis steekt er een flink windje op. Dat maakt het aangenamer om buiten te zitten. Want het is nog steeds 28 grd.

Ze voorspellen voor morgen regen en onweer. Dus we weten nog niet wat we gaan doen.
Maar ach, we hebben vakantie.

Mooie dag, vrolijke foto’s xxx ( erg grappig die man met die baard)