Rotsen bij Prachov.

Tsjechië, Hostinné

Vanmorgen liep de wekker om 7.45 af.
De bedoeling is om vandaag in het Boheems paradijs te gaan wandelen.
Papa is ook wakker en we gaan even vlug kijken of we vlinders met dauw spotten.
Dat lukt deels.

Om 9.15 zitten we aan het ontbijt.
De boys nog erg slaperig.

Na het ontbijt verzamelen we wat we nodig hebben.
De voorspelde regen is er gelukkig niet.

Om 10.20 uur zijn we onderweg naar Prachovske Skaly in het Boheems Paradijs.

Gigantische zandsteen rotsformaties waar je op en tussendoor kunt wandelen.
Het grootste zandstenen dorp van de Bohemen zegt men.
6 jaar geleden waren we daar voor het eerst. En we wilden heel graag nóg eens terug.

Als we aankomen om 11.15 uur ...is het behoorlijk druk
Drukker dan verwacht.
We zijn een beetje bang dat het file klimmen en wandelen wordt.

We lopen het stuk naar het begin van de wandelroutes.
Je moet wel entree betalen voor dit gebied.

Wij willen de gele tocht doen. Ongeveer 5 km.

Eenmaal bij het begin met zicht op de gigantische rotspartijen...blijkt dat we niet in een file hoeven te wandelen
Iedereen loopt verspreid en dus valt het best mee.

Bij de eerste grote rotspartij waar je op kunt ..besluit papa even te wachten en niet gelijk te gaan klimmen.
Wij.lopen wel naar boven.
Maar helaas kunnen we niet meer op de hoge rots ..omdat er een gedeelte is ingestort. 6 jaar geleden kon dat nog wel.

Als we terug komen en zitten uit te rusten.
Waait onze wandelkaart weg. Ik probeer hem te pakken....en verwond daarbij papa . Een hele snee in zijn been door mijn nagel.
Pfff..niet echt een handig begin.
Gelukkig heb ik wel pleisters mee.

We gaan verder...en zijn wederom enorm onder de indruk van dit schitterende gebied. Je moet wel goed opletten en op je voeten letten,want het is soms best smal.
Giliam en Jeremy gaan wel vooruit en wat sneller. Die zijn zo lenig en snel. Echte berggeiten.

Halverwege rusten we flink uit met drinken en een mars.
Nu weer verder...naar 2 hoge uitkijkplateaus.
Hier sta je hoog boven de boomgrens en kun je over de rotsformaties heen kijken. De meeste rotsen hebben namen en lijken op figuren zoals madonna..een monnik...een leeuw of een adelaar.
Er is 1 rots bij die favoriet is onder klimmers omdat deze zo moeilijk bedwingbaar is.
Wij zien 2 klimmers hierop bezig. Brrrrr eng hoor.

Na de 2e uitkijkpost moeten we door een smalle kloof naar beneden.
6 jaar geleden heb ik dit gefilmd en toen vond Giliam dat best spannend en een beetje eng (toen 4) nu loopt hij als eerste en vindt het gaaf.
Het is voor papa en mij best wel een.opgaaf.
Vooral het 2e gedeelte. Dat is maar 70 cm breed. En erg zwaar voor de knieen en armen.
We komen er gelukkig zonder kleerscheuren of blessures doorheen.
Best een mooie prestatie .
Met zijn 75 jaar wil papa niet meer rodelen...maar dit heeft hij toch maar mooi gedaan :-)

We trakteren bij het grote restaurant onszelf op een groot glas koud drinken.
En een groot bord goulash met knedliki.
Dat smaakt heel goed.

We gaan weer op weg naar huis.
Onderweg stoppen we nog voor het mooie zicht op Trotski (zeer bekend kasteel ruïne in bohemen) en bij een meertje.
Maar daar zien we 8 dode vissen drijven...dus wrsch botulisme. En niet zwemmen ofzo.

Bij de Lidl in Nova Packa halen we brood en vlees voor de bbq.
Om 17.15 uur zijn we moe en trots weer thuis.

Even een kop koffie in de tuin. En de boys duiken natuurlijk lekker in het zwembad.

Daarna steekt Jacco de bbq aan.
Ik heb goulash soep gemaakt .
En dus zitten we even later aan een pittige kop soep met broodjes.
En liggen de steaks te sissen op de bbq.
Ook echte tsjechische worstjes hebben we mee.
Het is genieten zo samen hier in de tuin bij het privé zwembad.

Na het eten tegen 20.30 gaan Jeremy en Giliam nog flink lang een bommetjes wedstrijd doen samen.
En pas om 21.30 gaan ze eruit en gaan wij ivm de koudere lucht en de vele muggen buiten...naar binnen toe.

Dit was wel een hele mooi dag aan onze parelketting.

Liefs Lidewijde

Wat een superdag hebben jullie gehad👍🏻Prachtige foto’s ook. Ik denk dat ik last van mijn hoogtevrees zou hebben gehad😱 Hoe is t met papa’s been? Hopelijk goed. Rust goed uit vannacht.

Cath 2018-07-20 00:56:26

Mooi verslag van een echte pareldag. Ben blij dat ik meegelopen en meegeklommen heb. De bergschoenen kwamen weer goed van pas. Het wondje aan mijn knie is maar klein hoor, maar vanwege de bloedverdunners was een pleister wel handig. Mijn andere been heeft zich prima gehouden Cathelijne. Ik had natuurlijk ook mijn wandeldag bij me.

Wim van der Aart 2018-07-20 09:30:57

Ik heb "meegelopen". Was niet moe en heel voldaan!!! Prachtige tocht.

Joke 2018-07-20 09:33:49

Wat een belevenissen weer vandaag. En bij mij roepen zulke "bergachtige wandelingen altijd weer herinneringen op,. ... Aan de tijd, dat we zelf,vol goede moed, de bergen ingingen om die prachtige wereld te ervaren en dan datzelfde gevoel van trots ervoeren, maar ook nederigheid als je de wereld onder je ziet liggen. ik kan het niet anders verwoorden. Klein, nietig wordt alles dan. Lieve mensen, inderdaad een heleboel parels aan jullie snoer. Groeten van ons, Martien en Lenie.