Net to snadno dagje.

Tsjechië, Černý Důl

Na een ietwat onrustige nacht , ben ik om 9 uur wakker.
Jacco is ook al beneden, want hij had /heeft last van een pijnlijke knie. Waarschijnlijk toch wat verdraaid bij de beklimming van de uitkijktoren gisteren.

Buiten is het zonnig en aangenaam. Dus extra genieten van mijn ochtend koffie.
Pas tegen 10.15 uur zijn de boys wakker.
Jeremy heeft nog steeds last van zijn verbrande schouders. Dus heeft niet fijn geslapen.
Giliam heeft een raar hoofd volgens hemzelf.

We eten heerlijk buiten in de zon ons ontbijtje.

Giliam en ik denken dat even zwemmen wel lekker is.
Maar brrrrrrr het water is wel erg afgekoeld vannacht. En er komt steeds meer wind en bewolking , dus we krijgen het al snel te koud.

Tegen 13 uur is het helemaal bewolkt en best fris geworden. Dat valt best tegen.

We besluiten te gaan kijken in Hostinné of daar de lunchroom open is.

De weg ernaartoe blijkt opgebroken, dus we moeten een eindje omrijden.

Eenmaal in Hostinné blijkt er daar helemaal niks te beleven. De fontein staat in de steigers. De vvv zit dicht. En ook de lunchroom is gesloten.
Wel kopen we bij de Vietnamese winkel een warm vest voor Giliam , want die heeft het erg koud.

Door naar Dvur Kralové nad Labem .

Daar is de pizzeria Galabria gelukkig wel open. We nemen 1 pizza die we met ons vieren delen.
Daarna wandelen we rond het plein om alle mooie gevels te bekijken en de speciale zonnewijzer op het raadhuis.
Het begint weer te spetteren , dus we gaan een klein Tsjechisch koffiehuisje in. Het is piepklein,maar heel gezellig. En de serveerster is vrolijk maar spreekt geen woord buitenlands.

Als het weer droog is gaan we terug naar de auto. We rijden naar Bilà Tremesna. Daar is een hele mooie stuwdam in de Elbe. Les Kralovstí.
Deze is in een soort Anton Pieck stijl gebouwd.

Het is een cultureel nationaal monument.
De dam is aangelegd in 1895 na een grote overstroming in 1894. De totale hoogste is 45 meter.

Vorig jaar is de hele dam gerestaureerd en zijn ook de damwachters huizen aan beide zijden van de dam hersteld.

We hebben geluk, want de zon schijnt weer , dus kunnen we mooi rondom de dam wandelen.

Na deze wandeling rijden we terug naar Vrchlabi.
Daar doen we een korte boodschappen stop.
Jacco denkt een goed restaurant gevonden te hebben.
Daar gaan we naar op zoek.

We komen net buiten Vrchlabi in een soort gribusbuurt terecht. Met flats en leegstaande gebouwen. Dan slaan we rechtsaf en opeens ...komen we bij het restaurant.
Het ligt helemaal boven op een heuvel.

De serveerster (eigenaresse?) Spreekt geen buitenlands ..maar gebaart dat ze op zoek gaat ..en komt terug met een menukaart geprint in het Duits.

Als de borden op tafel komen , blijken de porties enorm groot.
Ik had kippenvleugels met patat. Maar krijg echt wel meer dan 20 kippenvleugels. En ook nog eens een grote kom salade.

Ook de andere porties zijn heel groot en we krijgen het eten bijna niet op.
We zitten zo proppievol dat er echt geen toetje meer bij past.
Dus we nemen enkel nog een cappuccino en wat drinken.

Om 19.00 uur zijn we weer terug in Fort.

Jacco en ik wandelen nog even naar de rand van het dorp in de hoop een kleurrijke zonsondergang te zien.

We komen aan de rand van een landweg opeens een riviertje tegen. Hadden we laarzen en of onze bergschoenen aan gehad , hadden we het water over kunnen steken. Maar dat hebben we niet. We lopen een stukje langs het water en ontdekken een aangelegde waterval.

Ooit had Fort een bon met heilig water. De legende zegt dat door het drinken van dat water , een blind meisje weer kon zien.
We denken niet dat dit water uit dezelfde bron komt, maar mooi is het wel.

Als we na de wandeling thuis komen , zit Giliam in het zwembad. Brrrr om 20.00 uur s,avonds 😁

Uit de struiken komt opeens een kitten aangesproken. Heel klein en nieuwsgierig, maar ook erg bang. Duidelijk niet gewend aan mensen.

We gaan naar binnen om koffie te drinken en uit te rusten.

Het was weer een fijne dag hier in het mooie Tsjechië.

IVandaag niet veel bijzonders te vertellen, het weer is van alles wat, de dag heeft ook geen verrassende elementen met zich meegebracht, het eten op zich ook niet (nassi goreng met zijn aanhangende , bijbehorende schaaltjes met van alles en nog wat. Maar zulke grote hoeveelheden als jullie krijgen voorgeschoteld, dat zouden wij niet meer op kunnen eten. Dat noem je “wegtremmen”. Bij jullie heet dat geloof ik “Onslowen”. ? Tot morgen, lieve lieden, liefs van pa en ma twee.

Mama Lenie 2019-08-15 18:27:31

Wij moeten ook op dieet na de vakantie hoor. Maar het is hier allemaal zoooo lekker.