Een verlaten kasteel in Rudolec en een poep tocht.

Tsjechië, Člunek

Goedemorgen zonneschijn,

Vannacht erg slecht geslapen.
Kramp in mijn been en last van de warmte.
En iets heeft mij geprikt op mijn achillespees. De anti mug zalf en fenistil helpen niet. Erg irritant dat ze mij altijd zo'n lekker ding vinden ....die prikbeesten.

Het goede nieuws. De lucht is strakblauw , het gras nat van de dauw en het zonnetje straalt .

Ook Jacco is vroeg wakker door de warmte .
Als hij om 8.30 naar de bakker fietst voor broodjes...zijn die helaas toch al op. Dan maar piemelbroodjes.
Ik ga alvast even zwemmen. Dat helpt tegen de zere enkel. Lekker koud.

Tegen 10.30 uur zitten we aan het ontbijt.
Jacco dacht dat hij sinaasappel sap had gekocht.
Het blijkt een soort mierzoete sinas.
Niet aan te raden bij het ontbijt.
Of überhaupt aan te raden.

Om 11.30 zijn we allemaal aangekleed,geschoren en ingesmeerd klaar voor vertrek.

Het doel is mala Hluboka (klein Hluboka) in Rudolec. Een verlaten Renaissance kasteel. De vele malen grotere versie willen we ook nog bezoeken. Daar zijn we al wel eens geweest. Maar die is een tweede bezoek echt wel waard.

We rijden Rudolec in en zien direct al het kasteel. Niet erg vreemd,want het plaatsje heeft 1 kerk , 3 straten , een paar boerderijen ,een ijs tentje en een kroeg.
We zetten de auto in de schaduw tegenover het ijshokje.

Naast het kasteel zit een informatie centrum.
Ik had op een Tsjechische site gelezen dat je daar kon vragen om een rondleiding in het kasteel.
Op goed geluk vraag ik het jonge meisje achter de balie ernaar.
Zij kan gelukkig Engels en zegt dat het kan.
Het kost 550 kroon.
Ze sluit het VVV kantoor en gaat met ons mee.

Bijzonder dat dit kan.

In het kasteel vertelt ze dat ze erg zenuwachtig is omdat haar Engels niet goed is.
Maar haar Engels is vele malen beter als ons Tsjechisch 😀

Het blijkt dat het kasteel privé bezit is van de eigenaar van het pension er tegenover.

Het kasteel stamt uit de 14e eeuw..en was in eerste instantie bedoeld ter verdediging van het dorp.
In de 18e eeuw heeft een Italiaan...meneer Piccinio het kasteel gekocht. Hij heeft het laten verbouwen tot een heus groot Renaissance kasteel.
Nu lijkt het kasteel op Hluboka en wordt ook klein Hluboka genoemd, maar in werkelijkheid heeft hij het nagebouwd van een Italiaans kasteel uit zijn geboorteplaats.
Er was vroeger ook een orangerie, een marmeren fontein en mooie tuin. Nu helaas niet meer.

Het bedrijf die het kasteel nu bezit , is het aan het renoveren sinds 2010. Het plan is om er een hotel van te maken.
Nu ligt de verbouwing stil vanwege corona,de oorlog in Oekraïne en een tekort aan orginele bouwmaterialen.

We zien de grote ontvangst ruimte, en de salon. Ook de hoofdtrappen zijn al hersteld .
In oktober hebben ze in het kasteel Halloween avonden...her en der zie je heksen,skeletten en spinrag zitten. Ook staat er daarom een quilotine in de voormalige keuken.
We kunnen naar de eerste verdieping,waar ze al een aantal houten vensters hebben herstelt. Ook is er 1 kamer waar ze al glas in de ramen hebben. Dit is zeer zeer kostbaar.
De houten luiken bij de ramen zijn nog orgineel en werken nog.

We gaan naar de toren. Er is een steile deels houten_, deels ijzeren wenteltrap gemaakt. De toren is aan de buitenzijde ook al gestuct. Het eerste wat ze hebben gedaan is het dak waterdicht maken. Dat is goed te zien vanuit de toren.

We dalen af naar de eerste verdieping en via de oude stenen trap voor de bedienden naar de kelder. Electriciteit is er niet ,dus blij met de zaklamp van onze mobieltjes.
Hier is een waterput. Ze hadden gehoopt in de put nog waardevolle spullen van vroeger te vinden,maar helaas was dit niet het geval. Nu wordt de put gebruikt door de werklui om hun bier koel te houden.
Er is ook nog een kamer waar ze veel spullen uit de oorlog hebben.

In de tweede oorlog hebben de Russen ,Duitse soldaten gevangen gehouden in het kasteel. En een deel van het kasteel was toen ingericht als ziekenhuis.
Aan het einde van de oorlog hebben de Russen flink feestgevierd en daarbij veel vernielingen aangericht.
Toen is het kasteel leeg komen te staan.

In 2000 kocht een groot bedrijf het kasteel met de bedoeling om er een bejaardentehuis van te maken. Maar ze deden niks anders dan spullen uit het kasteel halen en zijn toen opeens vertrokken.

Aan het einde vertelt het meisje nog dat ze zelf hoopt mee te maken dat het kasteel weer open en herstelt is.

Bij de entreeticket krijgen we ook een bon voor gratis een halve liter bier en/of limonade bij het pension tegenover het kasteel.

Jacco vraagt of hij drone opnames mag maken. Dit mag.
We bedanken het meisje heel hartelijk voor haar uitleg .
Hierna gaat Jacco dronen en ik fotografeer de details buitenom.

Heel bijzonder om dit zo te mogen zien en beleven.

Het is inmiddels erg warm. Dus we gaan naar het terras van het pension voor het verkoelende glas limonade en bier. Eigen brouw...de brouw ketels staan in het restaurant. Erg lekker.

Ik had op dezelfde Tsjechische site gelezen over een wandeling langs verstop plekken van de beroemde struikrover Grasel. En een bijzondere hondenbegraafplaats.
Maar de wandeling is wel erg lang en loopt niet terug.
Nu kun je via de app Mappy.cz zelf wandelingen uitstippelen en inkorten. Dus Jacco doet dat met de Grasel wandeling.

We lopen rond 13.30 Rudolec uit. Eerst behoorlijk stijl langs de weg omhoog en dan het bos in.
In het bos is het een stuk koeler. En mooi. Vol dennenbomen ,varens en bosbessen.
We zien ook een hagedis.

Na ongeveer 1,5 km zouden we de begraafplaats moeten tegenkomen. Dat gebeurt niet.
Ook zien we geen rotsen.
Wel begint de frisse dennengeur te veranderen in een mest lucht.

We lopen door en dan opeens houdt het pad op. Via een moeilijk begaanbaar pad komen we door het bos weer op de route. De mestlucht wordt sterker....en opeens roept Jeremy ik heb de mest gevonden!
Wat blijkt we moeten volgens de route een akker oversteken. En daar zijn ze volop bezig met "poeperen" volgens Giliam.
En als wij halverwege de akker lopen (wat zeer ongemakkelijk loopt omdat deze net geploegd is) komt er dus een tractor die aan het gieren is achter ons aan. En die rijdt niet echt zachter omdat wij daar lopen.

Met flink wat moeite en behoorlijk bezweet bereiken we net op tijd de weg.
1 ding is duidelijk..de Mappy app is een kakkie app.
En het is ook bijzonder knap dat we niks van de oorspronkelijke route bezienswaardigheden zijn tegengekomen.

We lopen via de weg terug naar het dorp.
Onze auto stond geparkeerd tegenover een klein ijshokje. Deze was bij aankomst dicht, maar nu gelukkig open. Dus dat is onze troost. Een heerlijk mango/vanille ijsje.

We besluiten naar huis te gaan.
Jeremy rijdt terug en we moeten via een heel erg smal weggetje. Er komt opeens 1 tegenligger aan... gelukkig gaat die uiteindelijk achteruit,zodat wij er langs kunnen.
Op een grote klas wandelende schoolkinderen na ....veel kinderen gaan tijdens de zomer naar zomerkampen....komen we geen rare dingen meer tegen.
Om 15.15 zijn we weer thuis.
Tijd voor een verkoelende plons in het zwembad.
Met een temperatuur buiten van 29 graden geen straf.

Tot 17.45 luieren,zonnen en zwemmen we.
Dan gaan we ons opfrissen en onderweg voor het avondeten.

Jeremy heeft in J.Hradec een restaurant gevonden.
Het heet cernet ptak. De groene specht.
Het zit midden in de stad,maar heeft een binnentuin terras. . gelukkig is er nog 1 tafel vrij.

Jacco, Giliam en ik bestellen kip in parmaham met truffelsaus. Jacco en ik met aardappelen met spek en lente ui.
Giliam met hranolky (patat).
Jeremy neemt varkenslende met peperroomsaus en zoete ui.

We moeten wat langer dan normaal op ons eten wachten,maar als het komt is het een waar smaakfestijn. Heel erg lekker eten.
Zeker voor herhaling vatbaar.

Als dessert kun je kiezen uit gebak van een pattisier.
Ik neem chocolade gebak met frambozen. Jeremy en Giliam nemen cheesecake met meringues.
Jacco hoeft niets en neemt enkel cappuccino.

Op weg naar huis stoppen we nog even bij de Kaufland voor broodjes en echte jus d,Orange.

Om 21.15 uur zijn we weer terug.
Eventjes zitten we nog buiten, maar er zijn hier echt mega veel muggen. Dus gaan we toch maar naar binnen.

Het was weer een bijzondere dag.
Die we met veel plezier aan onze pareldagen ketting rijgen.

Slaap lekker en droom zacht 😘

Het was weer een feest om je (lange) verslag te lezen. Met de bijbehorende foto's geeft dit een levendig beeld van deze pareldag. Hopelijk slaap je vannacht wat beter. Hier tikte het kwik ook 30° aan vandaag.

Thea 2022-08-04 00:28:15

Leuk verslag van een mooie dag 👍🏻

Cathelijne 2022-08-04 13:38:16

Goedemorgen, hoe is het met je enkel en de steek, hopelijk weer wat beter, . Een speciale belevenisvolle dag en een mooi verslag met prachtige foto's.. Dank je wel voor al je moeite. Geniet! Dokkume kus, Pa

Wim 2022-08-05 08:29:39

@wim De steek is minder,maar jeukt af en toe naar g erg. Mijn enkel gaat langzaam beter. De vreemde bult zit er nog. Maar minder rood en dik. Als ik teveel loop wordt hij wel weer dik helaas. Dus we wisselen af en doen wat minder dan normaal