Een romantische dag met een rommelig begin.

Hongarije, Visszavonásig

Vanmorgen eindelijk eens niet al om 5 uur wakker.
Dankzij mijn slimme zus die als tip een afgeknipte muts gaf.
Gisteren een bandana sjaal gekocht en deze als slaapmasker gedragen.
Jullie snappen natuurlijk wel dat DAAR geen foto van komt.
En de deken die manlief voor het raam heeft gehangen hielp ook.
Dus ik werd om 7.30 uur wakker.

De zon scheen en het was weer heerlijk koffie drinken op mijn plekje op het balkon.
Blijf me verbazen over hoe oorverdovend stil het hier is ...Op de vele vogelgeluiden na.
De mannen zijn ook allemaal vroeg wakker.
We willen vandaag naar Visszavonásig. Of eigenlijk Veresegyház.
Een dorpje in Hongarije waar op zaterdag een grote markt is. Deels prullaria en ouwe meuk ...En deels levens middelen.
Daarna willen wij nog naar Gödölö. Daar staat het voormalige zomer paleis van Sissi. Keizerin Elisabeth.

Maar we krijgen vanmorgen ook Erwin en Gijs weer op bezoek. Want we krijgen nieuw beddengoed en nieuw water.
Maar eerst maar ontbijten met croissants en zangzaad broodjes..Lekker in de tuin.

Tegen 9.50 zijn Erwin &Gijs er.
Later dan afgesproken.
Op zich komen ze wel op het juiste moment. .Want op 1 of andere manier heeft giliam per ongeluk het Internet veranderd (met de router) waardoor hij eigenlijk ingebroken zit op het netwerk van de buurman en wij geen wifi meer hebben.
Deze keer blijkt het makkelijk op te lossen.

Wij gaan weg.
Het is nog best een stuk rijden.
Maar de omgeving is schitterend. Vooral de vele enorme velden vol gele zonnebloemen.

Tegen 11.30 zijn we in Visszavonásig.
Het is duidelijk te zien waar de markt is.
We kunnen gelukkig vrij makkelijk parkeren.

Helaas blijkt dat de markt al wel een beetje op het einde loopt.
Volgens Gijs werd je op de markt doodgegooid met crocs.
Dat blijkt gelukkig mee te vallen. We kunnen normaal tussen de oude meuk kraampjes door wanderen.
Ze verkopen bedden en hele tuinsets.
Wel wat voor Gijs en Erwin en nieuwe meubels voor ons huisje :-)

We lopen een stukje over de markt en langs een mooie oude school. Dan gaan we een koel terras op zoeken voor een kop koffie.

Daarna lopen we de kant van de groente en fruit markt op.
Ook hier zijn ze al bezig met inpakken. Maar er is nog genoeg moois te zien.
Bij een klein tentje verkopen ze iets van gebak wat op baklava lijkt.
Het ruikt heerlijk en het zou een doodzonde zijn om hier niet van te proeven.
Het blijkt Joodse Strudel.
Het is heerlijk. Wij hebben een soort amandel en appel vulling en Jacco een soort perzik.
Dat doet ons goed.

Met een boogje lopen we terug naar de auto en vervolgen onze route naar Gödölö.
Je merkt dat dit een mondaine plaats is geweest. Overal statige huizen en heel veel kleurrijke bloemborders en bakken langs de wegen.

Het paleis in Gödölö was het favoriete feest zomer paleis van Keizerin Sissi.
Haar man kwam er bijna nooit.
Zij gaf er graag grote feesten en jacht partijen.
Na haar dood heeft minister Horky er nog gewoond. Ook hij gaf er veel uitbundige en losbandige feesten.
Vanaf 1945 is het leeg komen te staan en ingenomen door Russische en Hongaarse soldaten. En deels een bejaardenhuis.

In 1990 heeft de staat het gekocht en is men begonnen met de restauratie.
Vanaf 1996 kan men het paleis (met een gids) bezoeken.
Er zijn nog maar enkele kamers klaar en slechts 1 kamer heeft spullen die oorspronkelijk van keizerin Elisabeth zijn geweest.
De tickets zijn echter schrikbarend duur. Dus wij bekijken enkel de buitenzijde en de prachtige tuin. Waar nog een aantal hele oude bijzondere bomen in staan.
Ook spotten papa en ik een Raaf ! Een echte. Wat een indrukwekkend grote vogel.
In het oude herbarium zit nu een soort tuincentrum en verkopen ze heel veel zeepjes en esthetische olie.
En veel Franse lavendel en huis gemaakte wijn en siroop.
Wel erg prijzig.
Dus wij kopen enkel een flesje lavendel water om te drinken.
Dorstlessend maar apart qua smaak.
Er zijn ook veel bruiloften in het paleis.
Bij aankomst zagen we een echte Sissi bruid en bij het weggaan zien we dat er alweer stoelen en een rozenbottels worden klaargezet voor een ceremonie.

Tegen 15.00 uur rijden we naar Vaç.
Dit is een hele mooie ,rijke oude plaats aan de Donau.
Een genot voor liefhebbers van oude deuren en gebouwen zoals papa en ik.

We lopen door het prachtige autovrije deel van het centrum.
Bezoeken 2 kerken. Eten een heerlijk ijsje op een bankje in het park. En wandelen vervolgens langs de vele kleurrijke oude huizen naar de Donau.
Je kunt hier met een pontje de Donau over naar Teçere. .Een leuk kunstenaars dorpje aan de slowaakse kant van de Donau.
Vanwege de tijd doen we dat niet.

We lopen naar de auto terug en gaan op zoek naar een restaurant.
Net buiten Vaç zien we Club Hotel Camelot.
Deze heeft een mooi terras aan de Donau en lijkt ons prima geschikt om te eten.
Ook hier zit een bruidspaar met hun gasten.
Maar wij kunnen toch ook nog op het terras terecht.

Ik bestel vleessoep.
Jacco ,Jeremy en Papa bestellen de zigeunersteak en Giliam gepaneerde Catfish.
Ik krijg de soep heel snel (ze beschouwen dat hier als voorgerecht )
De rest moet langer wachten.
En als het komt ...valt de steak de heren wat tegen.
Er ligt een enorm groot stuk spek op het vlees en er zit geen saus of groente bij.
De smaak is wel goed.
Giliam zijn eten is heel erg lekker.
Ik eet wat met hem mee omdat het zo veel is ,ondanks dat hij een halve portie had besteld.
We bestellen ook nog een dessert.
Papa en Jeremy fruit met ijs .
Jacco kwark knödel met kersen en Giliam en ik palatschinken met Nutella.
De nagerechten zijn heerlijk...Al is er geen enkel fruitstukje te vinden bij het ijs van opa en Jeremy. Was waarschijnlijk op.

Om 20.00 rijden we richting huis.
De lucht is een spektakel van rode kleuren en wolken. Een genot om naar te kijken.
We komen wel weer in het pikkedonker thuis en dat maakt de weg naar het huisje wel extra uitdagend.
Gelukkig geen valpartij meer bij het uitstappen.

Als ik rond 22.45 giliam naar bed breng ...zien we opeens een vos naast ons huisje.
Zowel de Vos als wij staan even heel verbaasd naar elkaar te kijken. Ik probeer het nog te filmen..Maar dat lukt niet.
Giliam gaat het snel tegen opa zeggen. Maar de vos is natuurlijk niet meer te zien.

Een verrassend einde van wederom een verrassend mooie dag.

En dagje van alles en nog wat, potpourri zogezegd.ook leuk, daar paste de markt met rommeltjes en koopjes goed bij. En een flink stuk spek ook op de zigeunersteak. Maar jullie kunnen tegen een tegenvallertje wat betreft het vakantiehuis, of een en ander wat niet helemaal oke is. Dat is een goede eigenschap, al dat chagrijn daar koop je niks voor. Tot morgen maar weer.

Martien en Lenie 2017-07-30 17:34:59

Dat was weer een heel fijne dag. Ik geniet nog volop mee. Mis wel het gebak. Kwijl, kwijl......

Joke. 2017-07-31 14:48:09

Erg leuk om het mee te lezen 👍🏻👍🏻