Pec pod snezkou, een halve meter pizza en afscheidseten in Batnovice.

Tsjechië, Mladé Buky

Na een warme nacht alweer te vroeg wakker.
Buiten is het heerlijk fris en het ruikt alsof het heeft geregend. Aan het wasgoed te voelen is dat niet zo.

Vandaag alweer de laatste dag hier. De tijd is veel te snel gegaan. Er is hier nog zoveel te zien en te doen.
We moeten nog maar weer een keer terug komen.

Papa en ik willen nog even naar de vlinderweide. Maar helaas deze blijkt door de boer buurman afgesloten. Jammer.

Om 10.00 uur gaan we uitgebreid ontbijten.
Papa eet meestal een kom muesli met melk. Gisteren had jacco melk gekocht.
Als papa die bij zijn muesli giet...ziet het er wél heel raar uit.
Ik verglijk de verpakking...de lege en de nieuwe...en dat is al anders. Ik zie ook geen Mléko staan....
Na een vraag aan google weten we het.
Het is zure lichte karnemelk ..smaakt als verdunde yoghurt :-))
Met wat extra honing erbij...vindt papa het nog wel te doen.
Na het ontbijt gaan de kids even het zwembad in.

Om 11.30 besluiten we met ons 4tjes toch nog even naar de plek met de grappigste naam te gaan. Pec Pod Snezkou. (Pets potsj snetshoe)
Deze ligt halverwege de Snèzka de hoogste berg van Tsjechië.

Het is ook wel het allerlelijkste plekje wat we hier in de buurt kennen. Vol gepropt met skischolen, skipensions ,hotels en appartementen.

Maar ook een rodelbaan...een klimpark en een adrenalinepark.
En de boys willen daar nog wel even heen.
We wilden eigenlijk nog een keer een bergafdaling doen met de step. Maar Giliam heeft nog steeds niet genoeg kracht in zijn hand en dus durven wij dat niet aan.
Papa blijft thuis.

Als we aan komen in Pec Pod is het er nóg lelijker geworden. Er staan nu 3 vreselijk lelijke inmens grote moderne appartement gebouwen . En in het midden is het 1 grote bouwput.

We parkeren bij de rodelbaan en kijken even bij de stuwdam en het klimpark.
Maar dat wil Jeremy liever niet alleen doen en wij zien meeklimmen niet zitten.
Dus we gaan naar de Rodelbaan.
Deze is modern en snel, maar wel korter dan Mlade Buký.

Jacco ,Giliam en Jeremy gaan eerst rodelen. Dan blijkt dat Giliam deze rodelbaan toch te eng vindt. Dus ik ga niet meer samen met hem.

We halen een kaartje voor het adrenaline LemurPark.
Hier hebben ze trampolines.glijbanen en een mini klimpark.
Dat vindt Giliam geweldig.

Jeremy mag als begeleiding meedoen.

Het enige is wél dat je elke x heel steil tegen de berg op moet lopen voor de glijbanen en de andere speeltoestellen. En het is behoorlijk warm.

We pauzeren even met koffie en frisdrank.
Daarna gaan de boys weer spelen.

Tegen 14.30 lopen we een klein rondje door pec pod snezkou. Helaas is er geen echte snackbar of iets.
Dus we rijden met de auto naar Horni Massov.
Daar komt een wel heel zwarte lucht aan en we horen flink gerommel. Dus maar niet daar op een terrasje.

We rijden door naar Trutnov om de laatste reis boodschappen te doen. En daar snelle Pizza te eten.

Je kunt hier gewoon 1 pizzapunt bestellen. Of een hele .
Keus uit 32 of 45 cm.
Jeremy wil 1 van 32 cm delen met jacco. Jacco lijkt dat te klein.
Dus besteld 45 cm .
Nou !!! Daar kun je met een hele familie van eten ! Is gewoon een halve meter pizza .
Giliam en ik hebben de 32 cm gedaan en vinden dat al meer dan genoeg . Lekker zijn ze hier wel .

We kopen de laatste boodschappen en gaan terug naar het huis.

Daar heeft het flink geregend. Maar is het nu weer warm en zonnig.
Dus snel nog even genieten van het zwembad.

Tegen 18.00 uur rijden we naar Batnovice voor ons afscheidsdiner.
Het is er druk ,maar we kunnen nog net buiten zitten.

Papa gaat dit keer voor de biefstuk. Ik voor de tenderloin slices . En de andere 3 mannen voor de kipsteak met bacon en patat.

Het smaakt weer geweldig .
Als dessert willen we natuurlijk palatschinken..de lekkerste die we tot nog toe hebben gegeten .
En koffie.

Papa en ik willen eens de Algerijnse koffie. Zien we hier steeds op elke menukaart. Dus nu eens uitproberen.

Echter wat we krijgen lijkt echt niet op speciale koffie ,maar meer op een simpele espresso.
Dus papa vraagt het na aan de ober.
En het blijkt een foutje door de taal. We hadden van de duitse kaart besteld.
De espresso wordt meegenomen en even later krijgen we onze prachtige Algerijnse Koffie . Laagje eierlikeur....espresso en slagroom. Met een ijskoud glaasje water erbij. Heerlijk.

We rijden via de heuvels terug en zien 3 hertjes heel dichtbij. En een prachtige avondlucht/zonsondergang.
De zon gaat hier al om 20.50 uur onder en daarna is het ook direct donker.

Eenmaal thuis zoekt papa direct naar de maan. Ivm de Bloedmaan die er is. Maar nergens is de maan te zien.

Jacco en ik pakken ondertussen de tassen en de dakkoffer in.
Maar om 21.30 is de maan nog steeds niet gevonden.

Ik loop nog even de heuvel achter het huis op. En opeens ontdek ik een wazige rood oranje maan.
Een heel stuk lager en meer naar links dan andere avonden. Heel erg vreemd.
Met de mobiel kan ik nog wel een foto maken. Maar met de gewone camera wil het echt niet . Heel jammer .

Om 22.10 hebben we alles ingepakt.

Morgen alweer naar huis. Met een beetje pijn in het hart.
Het was een geweldige mooie fijne vakantie. Die veels te snel voorbij ging.

Onze liefde voor Tsjechië is weer verder gegroeid. Het is een heerlijk en prachtig land.

Bedankt voor het volgen en de leuke reacties.

Liefs Lidewijde

Het waren leuke verhalen en foto 's Leuk dat jullie nu een mooi bad en tuin hadden. Morgen een goede en veilige reis terug naar huis. Gelukkig is het morgen niet zo warm meer het was vandaag 35 graden Groetjes en tot ziens

Pa en Ma Blaauw 2018-07-28 00:05:26

Lieve vakantiegangers, we zijn jullie dankbaar voor het meegenieten van jullie prachtige vakantieavonturen, bedankt , bedankt,bedankt voor al het moois en liefs wat jullie beleefd hebben.Lidewijde , hierin had je door je verhalen een heel grote impact. Geldig leuk om te lezen. De volgende hKeer doen we graag weer mee. Xxx liefs van ons.pa en ma twee.

Pa en ma twee, martien en Lenie 2018-07-28 00:09:50

Jammer dat het er al weer op zit, maar wel een leuke laatste dag. Waarom is papa’s been zo rood? Ziet er pijnlijk uit eerlijk gezegd 😳 We wensen jullie een ontspannen rustige terugreis. Rij maar niet te snel want dan is het hopelijk weer droog als jullie thuis komen. Ze voorspellen regen maar eerst nog warm. Veel liefs voor jullie allemaal xxx

Cath 2018-07-28 00:28:46

HEEL GOEDE THUISREIS GEWENST. EN WELKOM IN NEDERLAND.... TOT HOORS OF TOT ZIENS.

Martien en Lenie van der Aart - Schrier. 2018-07-28 14:32:08

Prachtige, rijk geïllustreerde reisverhalen heb je gemaakt Lidewijde. Grote complimenten. Het was een geweldige vakantie samen met jullie gezin, en deze werd gelukkig niet abrupt afgebroken zoals die van vorig jaar. Ik vind het een groot voorrecht dat ik mee mocht genieten. Heel veel warme en stevige knuffels!