Dag 2. Rondje via Groesbeek (54 km).

Nederland, Sint Anthonis

Vanmorgen rustig opgestaan lekker geslapen in ons nieuwe onderkomen.
Marius heeft als een roosje geslapen op zijn nieuwe bedje, werd pas om kwart voor negen wakker.
Ieder 2 krentenbollen gegeten met een bakkie thee en om tien uur zijn we voor ons tochtje van vandaag vertrokken, het is prachtig weer en het zal zo de hele dag blijven.
We gaan vandaag een internationaal rondje fietsen, we gaan nl. ook nog even bij onze oosterburen langs.
We vertrekken eerst naar het plaatsje Haps en dan richting Cuijk.
Onderweg zien we Hollandse tafereeltjes, rustige dorpjes waar het nog heel erg stil is met mooie kerkjes en een molen en weilanden.
Af en toe een grazende koe, die onder een boom verveelt opkijkt naar ons, terwijl hij onverstoorbaar door kauwt op een paar sappige grassprieten.
Dan komen we aan bij de pont van Cuijk welke we net missen en dus de tijd hebben om eens goed rond te kijken. We lezen dat er in 1992 is ontdekt dat hier eind 4e eeuw een Romeinse brug is geweest, best leerzaam dat fietsen, leuk dat er soms borden staan met dit soort info.
Het begint al drukker te worden met fietsers en weer bijna allemaal elektrische fietsen en af en toe een enkele wielrenfiets.
Eenmaal overgevaren gaan we richting Mook en daarvandaan richting Groesbeek, waar we even heuveltjes gaan bedwingen tot 7%. Deze keer zonder bepakking, dus nog niet het "echte werk", maar het ging redelijk goed, ik kan merken dat ik de afgelopen 3 weken al een klein beetje conditie begin te krijgen (en dat was wel nodig).
Dit fietsen is een verrijking voor mijn kennis van Nederland wat betreft plaatsen en hun ligging, aangezien ik vroeger op school topografie niet hoefde te leren (ik kon de plaatsnamen nl. vanaf de kaart lezen).
Het nadeel daarvan is, dat ik de rest van mijn leven niet zo goed ben in ligging en richting : (
Maar goed na die heuvels hadden we wel weer een pauze verdiend, dus stoppen voor een bakkie koffie.
Daarna door richting Duitsland, het plaatsje Grafwegen, dit was een hele reis over het Duits grondgebied van zeker 500 meter, waarna we heel snel weer richting Milsbeek reden.
Onderweg hebben we als extra fotomoment bedacht dat we elke rotonde waar iets van kunst te zien is, een foto maken, maar alleen op rotonde's.
We hebben inmiddels al redelijk wat "kunstwerken" kunnen fotograferen.
Onderweg kwamen we ook nog langs wat struisvogels, waar Marius even stopte om een foto te maken en ik heel snel door fietste.
Gezien mijn laatste ervaring met struisvogels, ben ik daar geen fan meer van (was ik toch al niet). Ik zorg dat ik bij die beesten uit de buurt blijf.
Door gefietst naar Aijen, nog steeds genietend van het mooi weer en de stille dorpjes.
Vervolgens bij Afferden op de pont gestapt richting Samsbeek om zo uiteindelijk op het terras in Sint Anthonis neer te strijken en te gaan genieten van bier met ballen.
Na een paar biertjes nog snel naar de supermarkt om inkopen te doen voor ons avondmaal en een toetje.
Op de camping lekker onderuit en genoten van de zon en daarna lekker bami gegeten met een mona-toetje.
In de avond veel sterren gezien vanuit onze luie stoelen, dat is dan wel weer een luxe als je met de auto naar een camping gaat, iets meer ruimte voor comfort, het voelt bijna als Glamping.
Om een uurtje of 11 duiken we ons tentje in.