Dag 2 Overberg - Gameren (40 km).

Nederland, Gameren

Vanmorgen uitgeslapen tot 9:00 uur, het heeft tot nu toe geregend, we hebben dus geen haast. Maar nu is het droog, daar willen we wel van profiteren, want we hebben natuurlijk niet voor niets verse eieren gekocht en het eet iets prettiger als het droog is.
Marius gaat lekker eitjes bakken, we hebben gisteren bolletjes gekocht en dat wordt een goed begin van de dag.
Mok thee erbij en we kunnen weer aan de slag, ik doe de afwas, ieder zijn taak, ook als we fietsen ; ) Luchtbedjes leeg, tent afgebroken en de tassen ingepakt en we zijn weer klaar voor de start.

We vertrekken om half elf.
Vandaag gaan we 60 km fietsen, we rijden weg van de camping en na een paar honderd meter slaan we linksaf de Amerongse berg op.
Heb ik ook al eens eerder gedaan maar dan op de racefiets, zonder bepakking, dus dat was gelijk een goede start zullen we maar zeggen.
We waren vertrokken met de jassen aan omdat het een stuk frisser was als gisteren en er donkere wolken aan de hemel stonden.
Die jas heb ik boven op de berg maar weer uitgetrokken, het was behoorlijk zweten.
Gelukkig ben ik niet de enige die er moeite mee had er kwamen ook geregeld wielrenners mij voorbij, die ik al ruim van te voren hoorde aankomen door hun gehijg (en die hadden geen bepakking).
Marius ging als een speer, maar dat is ook niet verwonderlijk als je een paar weken geleden nog in de Pyreneeën hebt rondgereden.
Wat is dan 7% als je bergen hebt bedwongen tot 12 of 13% .
Maar petje af hoor, ik doe hem dat niet na!
Op het moment dat je bovenaan komt voel je toch wel iets van blijdschap, zo van die heb ik gehaald, daarna is het lekker relaxed naar beneden karren, heerlijk.
Je komt het dorp binnen scheuren met een behoorlijke snelheid, maar ondertussen moet je wel rekening houden met verkeer dat van rechts kan komen. We rijden naar de pont en varen daar over.
Ondertussen is het wel weer gaan regenen en er staat ook wat wind, regenjassen aan en gewoon door fietsen. Wat een verschil met gisteren, toen lekkere temperatuur, bijna geen wind en droog, vandaag fris, regen en wind.
Al vrij snel zijn we het er samen over eens dat we niet het extra bochtje dat we gepland hadden gaan fietsen als het zo blijft regenen en dat we de kortste weg naar huis gaan nemen.
De route is weer mooi, maar met droog en zonnig weer ziet het er net allemaal iets leuker uit.
We komen langs het eiland van Maurik. Er liggen daar allemaal vakantiewoonbootjes die zijn net nieuw, met dit weer ziet dat er wel troosteloos uit.
We fietsen door naar Buren en daar gaan we dan rechtdoor naar Geldermalsen i.p.v. rechtsaf te slaan en de route via de Linge te volgen.
In Geldermalsen gaan we een cappuccino drinken, we zien nl. dat het eerste terras net open gaat en een lekker warm bakkie gaat er wel in met iets lekkers.
We nemen daar de eigengemaakte “Bossche”bol. Die worden op moment dat we het bestellen, volgespoten met slagroom en in de chocola gedoopt.
Al snel loopt het terras vol (onder de grote parasols) met meer fietsers en vakantiegangers.
Wij gaan na deze korte onderbreking weer snel verder, richting huis, we ruiken de Bommelse toren : )
De brug gaat prima, maar dat had ik natuurlijk al vaker gedaan en op mijn nieuwe fiets gaat dat nog lekkerder en met de bepakking is dat ook geen probleem, dat is maar goed ook want dat is dus maar 3% en ook niet zo'n heel lang stuk.
Het grootste voordeel van dat klimmen is dat je daarna weer relaxed naar beneden kunt en als je geluk hebt heel lang uitrijden, maar dat is dus niet altijd het geval.
Zo ook niet in Zaltbommel, want dan moet je al vrij snel een bocht van 180 graden nemen en dan verder naar beneden.
Terwijl we langs de oude watertoren suizen roept een man ons na: He zwervers, hij weet duidelijk niet dat we hiervandaan komen en ik zelfs in Zaltbommel ben geboren.
Over de dijk weer het laatste stukje terug naar huis, daar aangekomen snel de tassen van de fiets en dan zit ook dit fietsweekend er op.
Voor mijn gevoel hebben we wel een beetje vals gespeeld door niet de geplande route te rijden maar waarom 20 km extra door de regen en wind fietsen als het niet echt hoeft.
Dit was wel een goed fietsweekend, we hebben het weer erg gezellig gehad en we hebben al met al toch weer 100 km gereden (incl. de km’s gistermiddag en avond), deze keer met bepakking en heuveltjes, dus uiteindelijk weer tevreden.
Op naar het volgende fietsweekend in Sint Anthonis (Noord-Brabant).