Dag 1 Gameren - Overberg (54 KM)

Nederland, Overberg

Het is weer weekend en we hebben weer een fietsweekend geland staan, deze keer combineren we dat met de verjaardag van Hielke.
Hielke wordt 60, tijd voor een feestje, we gaan dus op de fiets richting Veenendaal, mooie omgeving al vaak met de auto heen geweest maar nu dus op het fietsje.
Bijkomend voordeel van erheen fietsen is dat we al een paar calorieën hebben verbrand voordat we aan de taart gaan; )
Dus twee vliegen in 1 klap, trainen en geen van tweeën hoeft de BOB te zijn, (we moeten nl. allebei zelf fietsen).
Om 7 uur loopt de wekker af, Marius gaat gelijk koffie zetten en we pakken nog de laatste spullen in de tassen en trekken de fietsbroeken weer aan.
Krentenbol met koffie en klaar zijn we er weer voor, het is droog, boven verwachting dus om kwart over acht trekken we de deur achter ons dicht en dan gaan we op pad.
De temperatuur is goed en de zon schijnt af en toe, wel redelijk wat bewolking en we weten dat er regen op komst is!
Het fietsen gaat heerlijk, ik heb afgelopen week elke dag (behalve vrijdag) naar mijn werk gefietst en dat is te merken aan mijn achterwerk.
Het begint te wennen, zo'n hard zadel, natuurlijk zijn de afstanden naar het werk niet zo ver maar alle beetjes helpen.
We gaan via Hurwenen richting Rossum en daarvandaan naar Heerewaarden, Dreumel, Wamel, Beneden-Leeuwen en daar de brug over, door via Ijzendoorn naar Kesteren en richting Rhenen en dan zijn we er bijna.
In Dreumel kopen we bij de Jumbo croissants en pecanbroodjes (hhmmm). We eten ze nog niet op want we willen gezellig op een leuk bankje genieten van die lekkere broodjes.
Maar schijnbaar houden ze in die omgeving niet van gezellige bankjes. We zijn alweer een tijdje aan het fietsen maar niets!!
Dus na een tijdje stoppen we gewoon langs de kant van de weg en gaan lekker genieten van de croissants en pecanbroodjes.
Marius gaat mij vanaf nu ook de stijgingspercentage doorgeven onderweg, ik heb nl. geen flauw idee hoe stijl 2 ,3 ,4, 5 of 7% voelt in de benen.
Ik lees in de boekjes van de Groene weg dat we toch nog beste heuvels, bergen en lange klimmen voor de boeg hebben, maar om daar een beetje idee van te krijgen moet je natuurlijk wel weten hoeveel 7% bv. is.
Van 1 ding ben ik me al wel bewust, voor mij zal het waarschijnlijk best tegenvallen, ik ben nl. waardeloos in heuvels beklimmen.
Lopend gaat dat best goed, maar op de fiets......
Maar hoe blij zal ik zijn als het me allemaal lukt : )
Dus vandaar live verslag van de stijgingspercentage's, natuurlijk krijgt Marius daar hulp bij van zijn Garmin fietscomputer.
Ik kan met die Garmin niet veel zonder Marius, want je moet natuurlijk wel weten hoe het allemaal werkt en ik heb er niet zoveel zin in om dat allemaal te leren. Is ook niet nodig want zonder Marius ga ik ook nergens heen fietsen waar ik de weg niet ken.
Dus hij is mijn navigator en nog veel meer, maar ik zal jullie niet teveel lastigvallen met hoe geweldig ik hem vind.
De brug bij Beneden-Leeuwen viel erg mee 3%, ik dacht een bord te zien dat we er niet mochten rijden, maar dat was voor motoren en auto's, best lastig als je ogen niet meer alles duidelijk registreren.
Maar 3% is goed te doen dus, jammer genoeg moesten we vlak na de afdaling weer naar rechts, maar we zagen te laat dat we met een trap naar beneden konden, wij reden eerst bijna helemaal naar beneden om vervolgens weer bijna helemaal terug te moeten : (
Maar ook dat geeft niets, dat was weer een goede training, daar doen we het tenslotte voor.
En ik ben blij, blij, blij de zon schijnt en het is nog steeds droog, geen pijn aan de kont, mooie route, wat wil een fietser nog meer?
Bij Rhenen krijgen we nog een beetje glooiing en dan ineens een stijging van 6% nou dat was even flink trappen!! Maar gehaald, dit was extra ingelast door Marius, was nl. niet nodig hadden ook gewoon vlak door kunnen rijden als we rechtdoor hadden gegaan.
Maar voor het "klim"gevoel is het prima! Ik ga volgend jaar vreselijk afzien, daar ben ik van overtuigd : )
Maar als traktatie hebben we dan een terrasje wat op ons wacht en daar nemen we een kopje cappuccino en dat is een klein feestje, we genieten buiten in de zon.
Ongelofelijk we zijn er al bijna en het is net twaalf uur en nog steeds geen regen!
Dan naar de camping, daar aangekomen vraagt Marius of ze nog plaats hebben voor 1 nachtje voor een klein tentje.
Mevrouw kijkt wat moeilijk, maar oké ze hebben nog wel 1 plaatsje bij het geitjesveld.
Ze vraagt om NAW gegevens, ondertussen verteld Marius dat we vanavond naar een feestje gaan en uit Gameren komen, mevrouw kijkt op, komen er nog meer mensen uit Gameren naar dat feestje? Er heeft nl. nog een familie uit Gameren gereserveerd!! Dat waren wij dus, vergeten, we hebben nl. veel geboekt en bij een aantal was het niet nodig om te reserveren. We dachten dat we hier niet gereserveerd hadden, wel dus!
Mooiere plaats en wat de volgende dag zou zou blijken, waren we erg blij niet bij het geitenveldje te staan! We konden ze aan de andere kant ook nog nog horen. Fijn als je daar dus naast staat met je tentje!!!!
Betaald, gelijk verse eitjes gekocht voor de volgende morgen.
Tentje opgezet, onder de douche gedoken (mooi nieuw sanitair) en de gewone kleertjes aan en de stad in.
En na twee minuten fietsen werden wij overvallen door de lang verwachte regen, door en door nat, wel regenjas aan maar de lange broeken waren doorweekt.
In Veenendaal een plekje onder een parasol gezocht om een beetje te schuilen, geluncht en daarna rondgelopen en op een terras neergestreken, wederom onder een grote parasol om een beetje op te drogen (voor zover mogelijk).
Wat doe je in de tussentijd, dan bestel je maar een biertje en een wijntje. Rond 4 uur redelijk opgedroogd en dan nog maar 2 km naar Nelly en Hielke en ja we hebben geluk, wederom doorweekt : (
Op de verjaardag weer helemaal opgedroogd en gezellig gezeten en gekletst en genoeg gegeten.
Later weer naar de camping, onderweg begon het weer te regenen maar gelukkig niet weer doorweekt voor we bij ons tentje waren.
We hadden een lampje vergeten mee te nemen, dus in het pikdonker in bed gekropen en uitrusten voor de volgende dag.
Een nacht met veel regen zou blijken. Aan 1 stuk door tot de volgende morgen 9:00 uur.

Wat een gezellig verslag ! En maar wat leuk, zo'n 60-jarige met zijn feestje. Was erg plezierig en lekker he ? Liefs ! XXxx