Dinsdag 26 maart - het kan niet alle dagen feest zijn...

Bhutan, Phobjika

Vandaag een beetje in de mineur, ik heb nu al dagen lang het merendeel van de dag in de auto gezeten op kapotte slingerweggetjes doordat de weergoden niet meezaten en ik dus niet naar het oosten kon, wat eigenlijk wel was waar ik me buitengewoon op verheugd had. Dan was er op een of andere manier nog een misverstand over een festivalletje rondom Bumtang wat er niet was. We hebben een aantal keren het programma moeten aanpassen en toen het eindelijk rond was, veranderde Drukair de dienstregeling vanuit het oosten terug naar Paro, waardoor we op een andere dag moesten terugvliegen en weer alles op de schop moest. Dus een halve dag excursie in Bumtang en daarna nog een dag wachten en geprobeerd nog wat te zien, maar dat viel ook nogal in het water. Letterlijk.
Natuurlijk hulde voor Tshering, de agent en mijn mannen hier die hebben geprobeerd om een alternatief programma te maken, en dat is ook echt deels goed gelukt, zoals jullie ook hebben kunnen lezen. Maar ja vandaag was dan weer dat ik denk.... ok, hiervoor ben ik niet gekomen. Dit voelt voor mij echt de tijd volmaken.

Ik heb niets met vogels, integendeel zelfs, ik haat vogels. Dus zaten we in het dal waar in zwartnekkraanvogels, natuurlijk ook weer zeer heilige dieren overwinteren. Dan was er - natuurlijk - nog weer een klein kloostertje bij het dal. Ja, inmiddels heb ik dat echt wel gezien, ook omdat ik het super jammer vind dat ik geen foto's mag maken. Dan het kraanvogelcentrum waar dan 2 van die beesten zitten die wat gewond waren geraakt en verder een tochtig ouderwets, niet echt uitnodigend infocentre. Dan dus naar de grote tempel van Gangtey, die uitkijkt over de Phojiba vallei, wel indrukwekkende tempel, met 3D- figuren op de hoeken, maar binnen met veel moeite wat te onderscheiden want ook hier was weer geen stroom, en boterkaarsen doen ze niet meer aan tenzij in glazen hokjes vanwege de vele branden in de tempels. Inmiddels komt de regen weer al flink naar beneden, dus de voorgenomen hike viel ook in het water en ik ga het niet riskeren om op de spekgladde paden te vallen.

Dus we gaan maar weer rijden, ik vroeg om in Punakha te stoppen en in de stad te kijken, was er nog niet van gekomen, maar dat was kennelijk nogal om dus hebben we de 25 meter die er in een aanpalend plaatsje was met wat marktkramen gezien en weer de auto in.
Op de Dochula (met de 108 witte stoepa's) was het mistig en ook anders natuurlijk stom om nog een keer alles te fotograferen.

Onderweg vanaf Timphu zie ik grote foto's van Modi (India) en de koning (van Bhutan dus) en overal vlaggen. Was hier kennelijk op staatsbezoek en het is Bhutan nogal wat gelegen om die relatie goed te houden, want India investeert nogal in het arme Bhutan, bijv. de 10 grote waterkrachtcentrales die hier gebouwd worden op kosten van India die dan ook weer de hier opgewekte stroom afnemen. Maar ook Moti kwam een dag later dan gepland omdat er niets vloog. En ze hadden nog wel vlaggen gehangen over de hele 57 kilometer van de luchthaven tot Timphu... Opgehangen door het oranje vrijwilligerslegioen. Ze hadden overigens ook Kuenzang daarvoor benaderd, maar die kon niet, die was dus met mij op pad.

Onderweg wil ik even stoppen om een mooi stukje dorp te fotograferen bij Punakha, daar ook veel cactusvijgen en mensen die die dingen in plastic zakken staan te stoppen (wel de doorns eraf). Blijkt dat ze die aan de koeien voeren en nog wat mooi paars bloeiende bomen, die we hier overal zien.

En dan zit ik nogal in mijn rats of het wel gaat lukken vrijdag met alle vluchten. Gisteren zag het er hier nog niet goed uit. Nu ziet het er naar uit dat het bewolkt is en hopelijk geen vertraging anders kost het me een nieuw ticket Delhi-Amsterdam- of Brussel.

Lichtpuntje vandaag was dan wel dat ik net op tijd hier in het hotel was om Adrie tussen de middag te bellen met whatsapp, vanwege het tijdsverschil probeer ik rond 1700 uur te bellen, dan is hij thuis voor lunch en de kamer die ik nu heb hier weer in Paro in het Olangtan hotel. Ik had gevraagd een kleinere kamer, die andere cottage was heel groot en heel koud en tochtig. Dit is een gezellige, warme plek.

Morgen naar Haa vallei, platteland, wel al gezegd dat ik bij de nodige dorpjes wil stoppen en eruit...

ja, pech, pech, pech met het weer. Ik hoop dat je laatste dagen in Bhutan worden gekleurd en verwarmd door de zon en dat je toch met een goed gevoel huiswaarts keert..

Charles 2024-03-27 11:00:51

Je ziet er kouwelijk uit Jacquelijne. Zo jammer voor je van het weer en dat dat stomme weer ook de reisplannen zo door de war heeft gegooid. Maar ondanks het weer zijn de foto’s weer prachtig en heel kleurrijk. Ik hoop dat de zon nog gaat schijnen en je nog kunt nieten van de laatste dagen in dat bijzondere land.

Fabienne 2024-03-27 13:06:24

Jij in mineur , wat ik begrijp , maar de foto's laten wel wat meer reuring zien en zijn weer erg leuk. Zijn de vele regen en sneeuw die je beschreven hebt een uitzondering voor deze tijd van het jaar in Bhutan ?

Marijke 2024-03-27 18:14:45

Toch een mooie foto van die kraanvogel!