Vrijdag 11 augustus Ganzi-Tagong (3750) Prachtig houtsnijwerk en thuiskomen in de EcoLodge

China, Autonome Tibetaanse Prefectuur Garzê

Vanmorgen hebben we een echt lekker ontbijt, lekker uitgeslapen tot 09.00 uur. We gaan op pad en zitten midden in agrarisch gebied. Overal veldjes met gerst en hier en daar ook zelfs wat koolzaad. Dan rijden we het dorpje in waar Tsering vandaan komt, zijn geboortehuis bestaat niet meer, maar we mogen het huis van zijn broer zien. Aan de buiten kant dus idd een groot Tibetaans huis. Maar zodra we binnen zijn, val ik van de ene verbazing in de andere. Wat een enorme ruimte, wat een kast van een huis, maar wat nog bijzonderder is: het is overal overvloedig gedecoreerd, het lijkt wel een tempel. Er is ook een zogenaamde “Lama-room”, als er een hooggeplaatste Lama komt, dan kan hij daar overnachten, bidden doen ze in de prayer room. Het is allemaal zo ongelooflijk mooi! Dit verwacht je dus echt niet als je buiten staat. De leefruimtes zijn ook allemaal buitengewoon groot, mooi gedecoreerd en voorzien van prachtige meubels, allemaal met handgesneden figuren. Het hele huis is van hout. In de kamers ruik je nog de hars. Onlangs is er toch een betonnen muur rondom gebouwd vanwege isolatie, maar deze is ook voor een groot deel wel weer bekleed met boomstammetjes.

We vervolgen onze weg en stoppen bij een groot hotel, dat er aan de buitenkant prima uitziet, maar naar blijkt is men 7 jaar bezig geweest dit te bouwen, binnengekomen snap je dat wel! Alles is even mooi voorzien van weer prachtig houtsnijwerk. Het is een juweel en het is niet eens zo ongelooflijk duur om te overnachten. Alle kamers waar de deuren van open staan bekijken we, een droom. We besluiten dan ook maar om hier te lunchen. We krijgen hier ook weer een keurig eigen kamertje in het restaurant voor ieder van ons een eigen bank met natuurlijk weer eigen houtsnijwerk! De meisjes die bedienen hebben allemaal naar het lijkt de droom er westers uit te zien. Ze bezitten kennelijk eenzelfde gedeelde tube witte crème en ze zien er allemaal uit alsof ze glimmende witte geesten zijn. Het ziet er akelig uit en bekend niet Westers of sexy.
We vervolgen en komen langzamerhand in de grasslands terecht, waar zoals overal de meest prachtige bloemen groeien, langs de weg, maar ook de weiden zijn soms helemaal geel, roze of paars gekleurd vanwege de bloemen.

We komen uiteindelijk bij de EcoLodge en ik ben benieuwd nu eindelijk de hier alom bekende Angela te leren kennen. Het is een warm onthaal en voelt werkelijk als thuiskomen. Beneden is de buitengewoon gezellige huiskamer met open keuken. En er zijn een aantal gasten van overal: USA woont al 14 jaar in China (Chengdu en Kanding), Finland en woont in Lhasa, Israel en een vrouw met twee kinderen, ze is half Frans, half Engels en woont in Singapore, spreekt Mandarijn en is journaliste. We bekijken onze foto’s met haar tot dusver, haar trip ligt nog niet vast en ze wil graag ideeën opdoen. Maar het is een buitengewoon gezellig samenzijn. Angela heeft heerlijke voorafjes en een heerlijke chili con carne en heerlijke buitenlandse biertjes erbij. Haar man is samen met de kok naar Yarchen Gar en daarna naar Sertar voor de luchtbegrafenis van een overleden oom, dus moet ze ook nog koken. We staan samen in de keuken en ze vertelt me hoe ze hier terecht is gekomen, het is buitengewoon hartelijk. We genieten, kletsen en het is een heerlijk fijne ontmoeting met iedereen.