Zaterdag 28 augustus : op naar Sofia !

Bulgarije, Pastra

Vanmorgen een beetje uitgeslapen en na een stevig ontbijt nemen we afscheid van de bijzonder vriendelijke eigenaresse. We gaan op weg naar de snelweg (voor zover die er is, soms ineens weer even niet) en vlak voor Rila moeten we ineens rechts een soort van lus maken omdat er bussen staan en een heleboel mensen en politie. En een ambulance. Er is duidelijk een ongeluk gebeurd. Maar we kunnen niet zien wat want ongelogen - er staat zeker 100 man omheen en we zien natuurlijk niets. De bussen met bejaarden hebben zich opgesplitst in degenen die alles moeten volgen en rond het ongeval staan en degenen die langs de kant van de weg bramen plukken.

Het is bijna vreemd om weer op een snelweg te rijden, maar ook wel weer even prettig. Onze eerste stop is het kerkje van Boyana. Het stamt al uit de 11e eeuw, maar is vooral vanwege de fresco's uit eerste helft 13 e eeuw beroemd. Het is een klein kerkje en de fresco's hebben last van het vocht dus mag er maar 10 man tegelijk naar binnen. Voor 10 minuten. We hebben mazzel, als we aankomen hoeven we maar 20 min te wachten. Het is idd erg mooi. Je ziet hier en daar de oorspronkelijke en deze bijzondere fresco's over elkaar heen. Soms is de bovenste pleisterlaag met fresco's weg en zie je de onderliggende. De fresco's vallen mij op door hun bijzonder fijnzinnige gelaatstrekken, iets wat zeker in die vroege middeleeuwen niet altijd gemeengoed was. Al met al de moeite waard.

Ons kaartje is een combi met het historisch museum dat niet veraf ligt. Hierover zijn de meningen nogal verdeeld en dat begrijpen we wel. Het is sowieso echt een lelijk communistisch gebouw. Buiten staan dan wat Romeinse brokstukken en binnen is het ook een beetje rommelig. Ze hebben echter wel weer een aantal mooie stukken uit Tracische (5000 v Chr. ) en Romeinse periode (vanaf 500 v Chr. ) . Het bronstijdperk. Ik vraag me altijd af hoe ze toch in vredesnaam zo lang geleden metalen uit erts konden krijgen en dan ook nog eens heel fijnzinnig bewerken. De latere Middeleeuwse sieraden bijv. lijken zelfs veel grover te zijn. Er leuk vond ik ook een soort van poppenhuisinventaris van ongeveer 7000 jr geleden uit steen. Je kunt het je niet voorstellen.

Als we wegrijden bel ik de man van de autoverhuur omdat we niet echt bij het hotel kunnen stoppen en zij hebben ook ongeveer 20 min nodig om bij ons hotel te raken. We hebben mazzel, er zijn nog 2 van de 3 parkeerplaatsen voor het hotel vrij! Net als we de laatste bagage uitgeladen hebben, komen ze er net aan. Wel heel fijn dat dit zo geregeld is! Zij komen ons ook maandagochtend om half 5 ophalen om ons naar het vliegveld te brengen! We checken in en de mevrouw weet al direct wie we zijn. We hebben niet eens een Rodina vlaggetje in de hand! We hebben op heel de reis nergens onze vouchers moeten tonen. Hooguit een of twee keer een paspoort, maar dat is dan ook alles. Kennelijk staat Rodina Travel hier heel goed bekend.

Na een ietwat verlate lunch in het Mediterraan restaurant naast het hotel gaan we lekker wat relaxen om weer wat energie op te doen voor de free Sofia tour om 18.00 uur. Dan hebben we morgen de hele dag om te kijken wat we in Sofia gaan doen. Alweer onze laatste dag!

De Sofia-tour was boeiend, maar na bijna 3 uur lopen wilden mijn vervelende voeten echt niet meer en zijn we naar een , wat later bleek, heerlijk restaurant geweest. Niet te zware porties, eigenlijk heel westers en trendy. Dat maakte weer veel goed. Foto's komen later, daar had ik echt geen puf meer voor toen we om half 11 weer terug op de kamer kwamen.