Woensdag 25 augustus : bergwandelingetje bij Bansko

Bulgarije, Bansko

Eerst nog even over gisteravond. We zijn gisteravond wezen eten bij een moderne, goed aangeschreven Italiaan. Het lag een stukje buiten het centrum maar goed aan te lopen. Ondanks dat het bijna 20.00 uur was, waren we de eersten. Het was een supertrendy restaurant, met zowaar buiten een zwembad erbij. De prijzen waren natuurlijk navenant, maar we waren toch niet van plan uitgebreid te eten, want het gaat maar door: 's middags wat warm, 's avonds weer. Maar toch wel voor een fatsoenlijke prijs een mooie fles Bulgaarse Merlot. Terug was het aardedonker totdat we weer op de doorgaande weg waren en ik had geen zaklamp bij me en met je telefoon vind ik toch minder. Al voor we bij het hotel aankomen hoorden we muziek en veel mensen,... ja hoor. Feest op de binnenplaats van het hotel. We hadden al gezien dat alle tafels gedekt waren toen we weggingen. Er stonden een aantal bussen van de British Society uit Sofia. Schijnen veel Britten Bansko aan te doen ..Live muziek, veel drank en veel enthousiaste mensen. Het was een leuk gezicht vanaf ons kleine terrasje aan de zijkant op de 4e etage waardoor we het leuk konden gadeslaan en we ook een goed beeld kregen van welke dames er nodig een uitgroeibehandeling bij de kapper nodig hadden. Het waren en nogal wat :-). Gelukkig was het rond een uur of half 12 weer stil en hebben we nog goed geslapen.

Vanochtend zijn we slingerderlslanger omhoog gereden naar de Berghut van Vihren (1850 m hoog) om daar wat te gaan wandelen. We waren niet de enigen dus de auto ergens parkeren was een drama. Je zou ook met de stoeltjeslift kunnen gaan, maar de man van de ATB tocht raadde toch aan gewoon met de auto te gaan, weg was goed. Het was nogal een erg dure geschiedenis met de lift kennelijk. Ook hier af en toe weer een idioot die nogal hard de bocht om komt zetten, alhoewel het merendeel van de mensen echt netjes redt. Maar soms gaat het mis getuige autowrakken die hier naast het hotel op de parking van het politiebureau staan. Kennelijk wachtend op verder onderzoek of uitsluitsel verzekering.

Het is prettig weer, niet al te heet zelfs en we kijken onze ogen uit zodra we iets verder langs de rivier de Glanze rijden waar ook ons hotel aan ligt. Het hotel is gelegen tegen de oude stad aan, maar er is dus werkelijk een enorme toeristen economie de grond uitgestampt. Het ene hotel na het andere, sommigen zeer luxueus, overal eetgelegenheden en bedrijven die ski's verkopen en verhuren enz.

Het is mooi om er wat te lopen. We klimmen eerst omhoog naar de oudste (iets van 800 jaar) boom van Bulgarije met een omtrek van 7,6 meter naar verluid.
Maar ook veel mooie bloemen, zien we hier sowieso toch ook en ik kan het niet laten wat close-upjes te maken. Weer terug lezen we dat ik in het Nationaal Park (heel die berg in het Piringebergte) bezit een enorme flora. Iets van 110 endemische soorten.

We lunchen bij een kleine Mehana die in de Trotter gids stond, bekend om vriendelijkheid enz. Maar naar ons idee was die man wel erg vriendelijk, hij kwam ieder ogenblik vragen of het lekker was. We moesten ook echt zijn specialiteit proeven, die we eigenlijk maar soso vonden, maar ja, dat hebben we maar niet gezegd, hij was zo enthousiast.

Inmiddels is het half 3 en zijn de musea weer open en gaan we naar een van de museumhuizen, die is wel open, maar heeft momenteel geen stroom en het is hier en daar super donker. Dan eerst maar de drievuldigheidskerk wezen kijken. Ook weer overal fresco's wel nieuwer en een enorme iconostase die ook weer de hele wand bedekt. We zijn eigenlijk de kerk alweer zowat uit en dan zie ik aan helemaal achterin nog mooie oude fresco's. Niet in de beste staat helaas. Nog leuk detail over deze kerk: het is de enige kerk in Bulgarije met boven de toegangspoort niet alleen een kruis als embleem van het Christendom maar ook een halve maan als embleem van de Islam. Zo durfden de Ottomanen de kerk niet te verwoesten.

De stroom is nog steeds niet gerepareerd bij het huis waar we heen wilden, dus gaan we een ander woonhuis bezoeken dat al wat ouder is, het Velyanov huis. Gebouwd in de 18e eeuw en geeft nog een aardig beeld over het leven in de 19e eeuw. Het heeft wat mooie fresco's, oa van Venetie en Constantinopel om aan te geven hoe groot het handelsgebied van de koopman die hier woonde was. Daarna gaan we maar weer lekker naar het hotel om wat te luieren.

Vanavond gaan we eten op het centrale pleintje, maar niet bij de heel populaire drukke tent waar we eerder lunchten, maar ertegenover waar het niet druk was. Prima gegeten, niet te zwaar en voor aardige prijs.

Straks een beetje lezen voor over ons programma morgen. Larissa van de reisorganisatie heeft in de routebeschrijving al allerlei aanbevelingen gedaan en we hebben ook nog de Trotter (ook van Rodina travel gekregen) en de ANWB gids en zo wel een redelijk compleet beeld. En Adrie is een uitstekende chauffeur, hij bekijkt altijd hoe we moeten rijden van tevoren, waar we kunnen stoppen enz. Ik zoek doorgaans de reis uit, pas hier en daar aan, vaak wel in overleg met Adrie en heb de contacten met de reisorganisatie. Het pionieren is mijn ding. Ik zeg altijd dat ik nog even ga hobbyen als Adrie al naar bed gaat en ik het nog te vroeg vind. Hobbyen is "reisjes kijken" van allerlei mogelijk toekomstige bestemmingen, routes naast elkaar leggen, info lezen, blogs... Ondertussen zitten we hier heerlijk op ons grotere terras aan de voorkant op een bankje met zicht op de bergen. Het onweert en dat is een prachtig zicht zo boven de bergen. Het is wat gaan waaien dus hoogstwaarschijnlijk krijgen we hier ook wel een bui, maar misschien drijft het wel over.

Hele mooie foto's vooral van bloemen!. Ik wist niet dat het al zo toeristisch was in Bulgarije. En wat fijn dat onze Adrie zo een goede chauffeur is!