Woensdag 9 oktober: Panauti - Sanga - Bhaktapur

Nepal, Panauti

Wederom vroeg uit de veren, 07.00 uur ontbijt. Ik kreeg geen water uit de douche, dus dat was beetje jammer. Vanmiddag dan maar. Na het ontbijt lopen we weer terug door alle steegjes en straatjes en nemen we afscheid van de familie Shrestra. Iedereen moest natuurlijk de ervaringen delen. We pakken nog wat bagage om en met een klein rugzakje op (dank Rosalie voor het rugzakje dat je me voor mijn verjaardag gaf) en binnen 10 min zijn de op de plaats waar de hike (9 km ongeveer) start. We gaan onder leiding van een meisje net zo oud als onze Juno schat ik, haar broer is er ook bij. Maar goed ook, want na ruim een half uur lopen kan Natasha niet meer, ze blijkt erg last te hebben van de warmte met kennelijk maar een nier. Dus noodplan, de broer gaat met haar naar beneden waar dan weer een taxi wacht die haar naar het busje brengt in Sanga waar we heen lopen. De bus was daar al heen gereden. Het eerste uur is het alleen maar klimmen, gelukkig is het nog niet warm en desondanks lopen we flink te hijgen en te puffen. Dat het op hoogte is, zo'n 1700-1900 meter geloof ik, helpt daar ook niet aan mee. Ook zien we weer veel grote bamboe schommels. Dat hoort ook weer bij het festival, zien we zowat bij iedere plaats (al eerder ook gezien, maar nooit fatsoenlijke foto van gemaakt). Heeft iets te maken met dat je voeten de grond niet mogen raken. Maar het is een mooie wandeling waarbij we langs wat kleine nederzettingen komen en en de natuur mooi is. Het tweede deel van de wandeling is wat op en neer (naar mijn idee weer meer op) over glibberige smalle paadjes van soms maar een 30 cm breed en daarnaast eigenlijk afgrond met bomen en bosjes. Gelukkig bleef het droog (was maar zeer de vraag vandaag) en kwam iedereen heelhuids aan.

Bij aankomst in het hotel in Bhaktapur eerst lunch bestellen, dan douchen en dan eten. Daarna wat rommelen en uitrusten en om half 5 dan nog maar even de stad in. We zitten pal in het centrum dus dat is wel leuk. Gelukkig pakte mijn GPS hier wel beter op en kon ik een beetje volgen waar ik liep en vooral hoe ik weer terug moest. De hele stad is Middeleeuws en dat is wel bijzonder. Jammer van de storende toeterende scooters zo nu en dan. Ik wordt nog getrakteerd door een soort van processie optocht met veel vrouwen met van de koperen kandelaartjes met shiva/ganesha met een brandend lichtje erin.
Heerlijk gegeten bij hotel Tempel View vlak bij het hotel, en dan verslag van twee dagen en foto en dan eindelijk weer een goede nacht. We vertrekken morgen pas om 10.00 uur met een stadstoer (te voet).

Wat voor schoenen zijn aan te raden voor deze tocht?

Wilma en Johanna 2023-07-14 22:52:30

Gewone berg schoenen. Ik droeg Lowa Renegade, het was geen al te lastige trekking

Jacquelijne Van den berg 2023-07-15 23:39:33

Met welke reisorganisatie waren jullie?