Maandag 4 juli - Chengdu - plannen maken

China, Jinniu

In Chengdu is het zoals verwacht warm en vochtig, maar niet verstikkend. Een zeer enthousiaste gids wacht ons op, Carol. Het echtpaar dat mee is heet Eddy en Rinske en de vrouw alleen, die met het echtpaar mee is Aafke. Nummer vijf van ons groepje is Herman.

We rijden in een minibusje, niet helemaal berekend op onze lengte (ik ben met mijn 1,70 m klein vergeleken met de rest) naar het hotel. Wat ik dan nog niet weet, is dat ik 6 jaar later samen met Adrie daar ook ga logeren als begin- en eindpunt van ook een bijzondere reis naar het Tibetaanse deel van China. We zien om ons heen veel nieuwbouw. Af en toe net gewoon Rotterdam. Maar dan ineens een prachtige authentieke straat met houten gevels, rood en goud beschilderd, een lust voor het oog. Moeten we zien te onthouden. Tot onze verbazing draait de bus midden op straat en rijden deze straat in. Daar staat ons prachtig authentiek Chinees hotel. Wat leuk! We checken in en puffen uit met een heerlijk koud biertje. Plannen. We krijgen een kaart en uitleg. Als we willen kunnen we vanavond naar de opera, maar ik hoef niet zo nodig, eerst maar ff lekker bijkomen. En ik ben al eens in Beijing naar de opera geweest (2008?) en was nu niet direct zo onder de indruk dat ik daar heel graag nog eens heen wilde.

Morgen evt. een uur heen en een uur terug naar de panda's, nou dat ga ik niet doen, morgenmiddag vliegen we alweer door (uurtje vliegen) maar toch. Ik ga morgen ochtend wel lekker naar een boeddhistische tempel ergens in Oost-Chengdu (wij zitten centrum -west). Herman trekt ook zijn plan (wilde ergens een half uur rijden van hier naar een museum). Hij is al vier keer in Chengdu geweest, ook als reisleider, dus die heeft zo zijn eigen wensen. We gaan met zijn viertjes wat in de buurt verkennen, deze mooie straat, nog een andere wijk uit de dertiger jaren en een heerlijk park waar ook van alles te zien is. Tai chi enz. Maar ook vooral rust en koel. Mooi om even wat bij te trekken (was toch wel wat stram na 10 uur vliegen, prachtige bruggetjes enz, precies wat je bij zo' n park kunt verwachten. Aafke en ik besluiten niet naar de opera te gaan, het is vrij prijzig, maar vooral willen we eerst een beetje acclimatiseren en niet direct vol overal in. We gaan deze avond hotpot eten in een restaurant vlak bij het hotel. Het meisje dat ons serveert lacht zich een kriek omdat we natuurlijk het helemaal niet volgens de regels doen, maar ze is verder uiterst beleefd en gedienstig. Het is leuk om met Aafke verder kennis te maken. Ik ga dan nog wat lezen, het is hier nog heel erg warm buiten. Maar zo'n prachtige binnenplaats met loggia's waar je lekker buiten kunt zitten voor je kamer als je wilt, ga ik toch niet laten voor wat die is.
Grappig nog om te vermelden: vanmiddag toen we terug aankwamen bij het hotel, was de binnenplaats ineens omgetoverd tot een fietsenwerkplaats, steeds wel gedoe overal. Heerlijk. Ook natuurlijk al de meest mooie plaatjes geschoten van authentieke plaatsjes en vooral natuurlijk... mensen.

Morgen dus op mijn gemak naar de boeddhistische tempel en om 13.00 uur terug hier, want dan vertrekken we weer richting luchthaven. Overmorgen maken we al ons eerste festival mee! Al met al ineens weer in een heel bijzondere wereld beland, soms voel ik me volledig misplaatst alsof ik in een verkeer filmdecor zit. Aan de andere kant is het ook zo vertrouwd; een andere cultuur, heerlijk, ik geniet met volle teugen om wat ik om me heen zie en hoor. Dit geweldig authentieke hotelletje... en vol verwachting van wat er allemaal nog komen gaat!