Vrijdag 3 augustus: Dagje Vientiane - Boeddhapark en wat watjes

Laos, Vientiane

De eingenaar van het hotel, een Brit, die graaaaaag even met ons praat, maar ook heel erg behulpzaam is, zal zorgen dat we wat voor het ontbijt al 's avonds op de kamer krijgen voor ons vroege vertrek. In het laagseizoen willen ze nog wel eens een vlucht cancellen volgens hem als er te weinig animo is. Dus is dit verder onze enige dag in Vientiane.

Na het ontbijt vertrekken we rustig aan richting Morning Market waar lijn 14 stopt, die ons via de Friendship Bridge 1, naar het Buddahpark brengt voor welgeteld 80 cent (bijna een uur rijden). We bezoeken onderweg eerst Wat Sisaket, een van de wats die we hier moeten zien naar het schijnt. Maar je ziet hier zo ongeveer op iedere straathoek wel een of andere wat. Deze heeft een mooie ommegank, met daarin in nissen heeeeel veel boedaatjes, twee aan twee in een nisje. Soortgelijke vertoningen heb ik vaker gezien, maar nog nooit twee aan twee. Helaas is de uitleg daarover ons niet ter ore gekomen. Wat we wel weten en deze foto zit er natuurlijk bij, is dat een boeddhabeeld met de beide armen gestrekt langs het lichaam, een smeekbede voor regen inhoudt. Nou, regen hebben we zowaar de hele dag niet gezien en in Nederland kunnen ze het wel gebruiken!

Jammer genoeg mochten we in de hoofdtempel geen foto's maken; de muren hadden bijzonder mooie, maar niet meer geheel gaven muurschilderingen.
We zagen we ook weer de naga's (slangen) waardoor water geleid wordt om de boeddha te besprenkelen op bijv nieuwsjaarsceremonie.
We komen op het busstation aan en zoeken tevergeefs een ticket office en laat dan het magische briefje zien aan een voorbijganger, dat de attende hoteleigenaar door zijn staff heeft laten schrijven in het Lao: Wij willen met lijn 14 naar het Boeddahpark. Hij wijst ":Ticket in the bus!". Amper 5 minuten later zijn we onderweg. Na een poosje gaat er een conductrice rond met kaartjes. Alles kost 8000 kip (80 cent). We hebben een stop bij de Friendship bridge 1, waar de meesten uitstappen: met de bus over de brug naar Thailand. Net zoals wij hier ook in Laos zijn gekomen. Nog een half uurtje later arriveren we bij het bizarre parkje. Allerlei soorten beelden staan er door elkaar. Bizar. Het is inmiddels eind van de ochtend en omdat het eens een keer niet regende en zowaar de zon schijnt, ongenadig warm. We slenteren een beetje rond en gaan dan ook hier aan het water lekker even wat eten. Een groep scholieren neemt ons uitgebreid op, grappig hoor. Het is, ondanks de muziek die door het restaurant schalt waar we buiten zitten, toch wel heerlijk rustig.

Als we teruglopen hebben we mazzel, binnen 5 minuten komt de bus terug er al aan en dommel ik lekker wat in.
We gaan maar even de morningmarket aan een nader onderzoek onderwerpen. Veel elektronica, plastic, maar ook stoffen , prachtige kleuren strengen zijde en vooral ook veel van dat offergedoe voor in de tempels. Op het einde een soort van antiekjongen, waar ik uit een verzameling ongeregeld een reisboeddha van een cm of 8 hoog haal. Leuk voor bij de andere reisboeddha uit Ladakh.

We lopen door naar de copy van de l'Arc de Triomphe, een betonnen geval, met Boeddhabeelden versierd. Het enige mooie is zo ongeveer het plafond aan de binnenkant. Je kunt er op, maar daar heb ik geen zin in. En er onder staan wat bankjes en zijn natuurlijk ook weer kraampjes en eten en drinken te krijgen.
Met de TucTuc nog naar Wat Sisuan, een heel kleurrijke tempel. Er zit binnen ook weer een monnik te zegenen. Daar begin ik niet meer aan. Ben onderhand al op zoveel heilige plaatsen geweest en gezegend. Als ik er al enigszins enige waarde aan zou toekennen, dan kan ik tot ver in een volgend leven vooruit. Adrie heeft ook geen aandrang om zich in de rij der gelovigen te scharen, dus kijken we het schouwspel maar even aan. Het is in ieder geval weer goed om de monnikenkas te spekkken, getuige de offeranden die vaak heel praktisch van aard zijn (plastic emmer met eten, tandenborstels , kaarsen etc.) die in ruime mate worden aangeboden. Dan kan zo'n draadje rondje pols er ook wel vanaf.

Rustig lopen we weer terug langs het water naar ons hotel. We eten vanavond gewoon lekker bij de buren, moe gelopen en morgen vroeg weer op!

Jammer dat je niet in de mooie tempel mocht maar je met toch heel veel boudha,s gezien om voor het volgende leven door te kunnen. Veel magie dus. Weer heel mooie foto's.