Dinsdag 15 augustus: Prachtige taferelen in Dazu: Dit wilden we absoluut zien!

China, Chongqing

We vertrekken om 09.00 uur richting Dazu. Het heeft geen zin om veel vroeger te gaan, of we moeten ECHT vroeg gaan om als eerste bij de poort te staan, zo fanatiek zijn we ook niet en het blijkt ook helemaal niet druk. We vinden het heerlijk om niet al te vroeg op te moeten staan. Het is weer een saaie snelweg. Lang leve de e-reader, we hebben al menig boek gelezen onderweg. Rond half 12 komen we aan en het is allemaal redelijk duidelijk. Er is een groot stuk rotsbeelden bij Baodbingshan en een kleiner stuk bij bij Beishan. We kopen dus een combi-ticket voor beide plaatsen. Deze prachtige en unieke rotsbeelden zijn door hun afgelegen locatie gespaard gebleven voor de Culturele Revolutie. Gelukkig maar, het is werkelijk prachtig.

Rondom de rotsuithouwingen (?rock carvings) is een prachtig park aangelegd een 20 jaar geleden en een en ander is compleet toeristvriendelijk. Bij de ticket office is zelfs een toiletaangelegenheid die hier dus wel een restroom mag worden genoemd. Buitengewoon smaakvol ingericht met mooie schalen op de wastafel, papier en het is er zowaar schoon! Ik weet niet of het ook schoon blijft als het erg druk is, maar dit was weldadig na de buitengewoon gore toiletten (WC kun je niet zeggen in dat geval, want WaterCloset, daar kwam geen water aan te pas!) in Tibet. We hangen helemaal de toerist uit en laten ons voor relatief belachelijk veel geld met een elektrisch karretje naar de uitgehouwen beelden rijden (20 y heen en terug, is 2, 60 euro, maar de stadsbus kost maar 2 Yuan! En voor 20 Y kun je heel lang in de taxi zitten, maar goed). Het is een groot terrein met ook een museum enz en overal paviljoens enz. En het is echt bloedjeheet (35 graden in de schaduw). Het zweet loopt in stralen overal..Zelfs Adrie zweet en dat zegt wat!

Maar het is het waard! Gelukkig geven de bomen in het park wat verkoeling. Ik ben blij dat we hier niet op zondag waren, dan was het vast keidruk geweest. Nu lopen er natuurlijk mensen bij de beelden, maar het is geen gedrom. Het is bijzonder nu oog in oog te staan met die prachtige beelden die ik al op foto heb gezien en die me direct de reactie ontlokten: Dit moet ik zien!!! Met name de restanten van de kleuren en hier en daar bladgoud, maken deze beelden ook wel heel bijzonder. Er is ook een beeld waaromheen een mooi paviljoen is gebouwd, het herbergt de prachtige en enorme Avalokiteshvera (De bottisatva van het medededogen) met 1000 gouden armen. Het is een ongelooflijk prachtig gezicht!

Later tijdens het bezoek kopen we een Engelstalige gids met prachtige foto’s en uitleg. Het is indrukwekkend. Nadat we het boek gekocht hadden, zijn we van het padje afgeraakt en kwamen we in een min of meer woonwijkje terecht. We gaan hier dan in ieder geval maar lunchen, hebben we dat gehad. We zijn weer The Talk of the Day, maar het went, het is vaak ook wel grappig. We lopen maar terug naar waar we weten waar we vandaan kwamen en vinden zowaar ook nog de opstapplaats voor onze elektrische tour terug.

Onze chauffeur was gevlucht, maar kwam al snel aanrennen, nadat ik de telefoon een paar keer had laten over gaan. Hij was de hitte ontvlucht en zat lekker in de royale, koele tickethall, geef hem eens ongelijk! We rijden naar de tweede site, waar we nagenoeg alleen zijn. Het is minder de moeite waard dan de grote site, maar ook nog erg de moeite waard.

Het hotel waar we in de namiddag arriveren, is buitengewoon luxe: grote kamer, snelle wifi, licht en een zeer prettige badkamer. Heerlijk… Dazu zelf is een middengrote stad met 300.000 inwoners en bestaat voornamelijk uit enorme superhoge flatgebouwen, met daartussen de oude flatgebouwen uit de vorige eeuw.
Na douchen en mijn eerdere verslagjes sturen en wat rommelen, gaan we om een uur of vijf naar buiten. Het is nog amper afgekoeld, maar gaat best. We kopen onderweg een blikje bier en chips, wat zout kan ik wel gebruiken. Mijn zwarte korte broek zit vol zoutkringen, niet raar na vandaag.

Uiteindelijk strijken we maar neer in een klein tentje en er komt zomaar ineens een goed ontwikkelde, perfect Engels sprekende Chinees uit de lucht vallen. Hij heeft er veel plezier in om ons te helpen met bestellen van het eten, en wij zijn er blij mee. We eten heerlijk, met een grote fles ijskoud Tuborgbier erbij, echter, wel met Chinees alcohol percentage. Dronken word je er niet van; 3,3% ..maar het is heerlijk bij dit ongelooflijk warme weer! We lopen nog een supermarktje in om koekjes te kopen. Het is altijd erg leuk om het verschil van assortiment te zien. Hier allerlei raar gedroogd vlees, waar we met afschuw naar kijken. Nee, voor ons geen vacuum getrokken eendenkoppen of kippenpoten (echt de voeten, met nagels er nog aan!).

Alle kleren van vandaag hangen momenteel uit te dampen en te drogen, zodat ze morgen droog bij de vuile was kunnen! Ook mijn sandaaltjes die ik vanmiddag nog even aan had gedaan, zijn door het sop gegaan. Wat een lucht komt daar toch altijd vanaf. Niet te harden!