Vrijdag 25 augustus - het zit er weer op

Colombia, Cartagena

Alles zo al zover mogelijk ingepakt en vertrekklaar. Ik stop nog snel een droge set kleren in mijn rugzak tussen laptop en computer, want het is hier heel heet en ik ben in no-time doorweekt. Het water loopt hier zo weer in mijn ogen, kan ik op de luchthaven als ik ben afgekoeld en opgedroogd lekker nog iets schoons aan.

Het museu del Oro (goudmuseum is hier zo ongeveer om de hoek), het is een mooi museumpje. Jammer genoeg niet zo heel groot en overal Engels ondertiteld. Het is eigenlijk meer een antropologisch museumpje. Bijzonder mooi een modern vormgegeven met mooie video’s enz. We genieten ervan, en dan ook nog eens gratis toegang. Jammer genoeg is het dus niet zo groot en gaan we dan nog maar even naar het museum van de inquisitie. We krijgen beiden seniorenkorting. Heb je soms ook nog eens voordeel van je grijze kop. Hier maar een paar keer wat Engelse uitleg, maar zo weinig dat we er eigenlijk niets aan hebben. We vluchten gelijk maar naar de verdieping, want er werden een paar schoolklassen uitgestort in het museum waardoor letterlijk horen en zien ons verging. Later kijken we nog even op de begane grond, maar we kunnen er niets van bakken.

We hebben nog twee en half uur voor we terug willen zijn in het hotel, dus tijd genoeg om naar Getsemani te lopen en daar wat te eten. Een stuk rustiger dan in de stad en veel ontspannener. Ondanks dat het oude centrum erg mooi is, zijn een aantal straten werkelijk verpest door het toerisme en krijgt het een andere, niet altijd even prettige sfeer. We nemen een andere route door een parkje en komen weer uit bij een kerk die we gisteren ook zagen. Daar gaan we lekker onder een parasol een ijskoud biertje drinken met zicht op het het plein waar van alles gebeurt. We lopen twee straatjes verder naar het pleintje waar we gisteren waren en gaan een paar deurtjes verder buiten onder de bomen ons laatste maaltje eten.

Weer terug naar het hotel en een goede reis terug gehad. Jammer genoeg konden we niet slapen in het vliegtuig, tegen de tijd dat we echt moe waren, ging het licht alweer aan en kwamen ze met ontbijt. Ja, dat is toch 7 uur tijdsverschil.
Simone was zo lief om ons van het station te halen en thuis te brengen. Gelijk maar even een dutje gedaan voordat de wasmachine gaat draaien, boodschappen doen en praktijkzaken verwerken van de afgelopen weken.
Alles was perfect geregeld tijdens de reis, met dank aan Better Places.

Dankjewel Jacquelijne voor dit laatste verslag van jullie Colombiareis. Ik heb er weer van genoten om jullie elke dag te volgen. Zo uitgebreid beschreven, een stukje cultuur en natuur, afgewisseld met jullie beslommeringen, verwonderingen en soms ergernissen, en met veel humor beschreven. Nu weer aan het werk, en dat zal weer even wennen zijn. Tot een volgende reis.

Fabienne 2023-08-27 18:51:07

Wat een weergaloos mooie muurschilderingen en te gek reisverslag. Beetje door elkaar gelezen maar dat is ook geen probleem voor mij dan😇.🤭😂