Maandag 23 augustus: van Devin naar Bansko.

Bulgarije, Devin

Vandaag zet Adrie zijn beste beentje voor. We vertrekken al om 09.00 uur richting Bansko. Het lijkt in vogelvlucht niet zo ver, maar het Rodopi en Piringebergte zit er wel tussen! (Bansko ligt in het Piringebergte). We komen langs een heel groot meer, we hebben het idee dat we nog een bijzonder uitzichtpunt tegen gaan komen. Maar steeds zijn we net alweer te laat om fatsoenlijk te stoppen en ik heb ook eigenlijk geen foto's gemaakt jammer genoeg. Ruige bergen en kloven in het begin, vlakke en drogere dalen. Maar we herkansen bij een ander groot meer (Batakdammeer), daar lukt het wel om tot vlak bij het meer te komen en iets te vinden waar we met uitzicht op het meer kunnen eten. Het restaurantje was niet echt geweldig. Het brood was duidelijk vergeten (kwam toen we klaar waren met eten), de wijn was voor het eerst zurig, terwijl we hier al heel goede Bulgaarse wijn hebben gedronken.

Het gepensioneerde berenbos laten we maar voorbijgaan en we gaan richting ... waar midden in het dorp ook een half ingegraven heel oud kerkje ligt met oude fresco's. Het kerkje van Theodor Tyro en Theodor Stratilates. Uiteindelijk vinden we het, maar het lijkt gesloten. Rondom het kerkje ligt een mooie ommuurde bloementuin. Ik rammel eens aan het hekje bij de ingang van het kleine kerkje, maar het is op slot. Gelukkig komt er een man naar me toe, die me vertelt dat de dame van het kerkje vast zo terug is, ze was er 5 minuten geleden nog en zou zo wel terugkomen. En idd... We moeten maar even omstebeurt want Adrie heeft zijn mondkapjes in de auto en ik heb er ook maar 1 in mijn tas. Het is een mooi oud kerkje met prachtige fresco's. Eentje is erg apart en daardoor is het kerkje ook bekend. Het laat de transformatie van Jezus zien met op de achtergrond een soort van oranje raket. Als je wat fantasie hebt, maar het is sowieso wel heel de moeite waard. Alleen mag je echt geen foto's maken. Dus het is erg karig vandaag... wel jammer. Nog een paar plaatjes in het dorp gemaakt.

In Bansko vinden we ons hotel heel makkelijk. Het is er behoorlijk rustig. We hebben de indruk dat de meeste hotels hier echt voor de wintersport zijn. Bansko is een echte wintersportplaats. Het is wel een stuk groter dan Devin, maar dat zullen we waarschijnlijk voornamelijk morgen gaan ontdekken (na onze avonturen).
Zo meteen nog even bevestigen en dan gaan we morgenochtend eerst vliegen (ik dan) met een ultralight vliegtuigje. Soort brommer met een vleugel en dan een ATB-tocht maken. Ik kijk er al heel de tijd naar uit (vooral dat vluchtje).

We zitten hier nu met een lekker koud biertje op de binnenplaats van het hotel. Jammer dat hier net als overal van die slechte popmuziek net te hard aanstaat. Ik hou al niet van popmuziek en zeker niet in een restaurant of de sauna en dan ook nog te hard. Beetje jazz zou een stuk aangenamer zijn. Maar helaas behoor ik tot de jammerlijke minderheid van jazz- en klassieke muzieklovers... We lopen nog even kort het stadje in en het ziet er gezellig uit. Toch wat meer stad dan Devin...
Ook hier weer op de toren een ooievaarsnest, onderweg zagen we er ook al een aantal (enkel eentje op de foto vanachter de voorruit...).

Morgen vast meer te melden..

Mooie belevenissen. Toch ook weer mooie foto's. Het is iig prachtig weer. Veel plezier morgen met de brommervlucht.

Hans 2021-08-23 21:11:45

Leuk om je reisverhalen te lezen. Veel plezier morgen met ultralicht vliegtuigje.

Yolanda 2021-08-23 21:18:31

Zo leuk om mee te lezen Jacquelijne! Prachtige foto's gemaakt!

Mariska 2021-08-23 21:36:09

Veel plezier met het vluchtje.