Vrijdag 12 augustus – Nog maar eens op de pedalen en in de olie

Thailand, Bangkok

Onze laatste dag in Bangkok, ja wat doe je dan? We hebben nog een fietstochtje geboekt bij dezelfde Co van Kessel organisatie. Deze tour vertrekt al om 07:00 uur, dus om 06:00 uur staan we al klaar voor de taxi. We zijn wel zeer ruim op tijd, maar goed, het verkeer is niet altijd te voorspellen.

De groep gegadigden wordt opgesplitst in 3 stellen en een gezin met twee dochtertjes waarvan de oudste van 9 jaar ook een prachtig geel fietsje krijgt en meefietst. Je kunt duidelijk zien dat de Nederlanders (de rest waren ook Nederlanders, behalve een moeder en zoon uit België). Onze gids in Sukhotai liet ons ook weten graag Hollanders te hebben, die kunnen tenminste fietsen en snappen gelijk hoe het in elkaar zit, rijden veilig en dat gaat altijd goed. Dit in tegenstelling tot de Amerikanen die kennelijk levensgevaarlijk zijn op een fiets.

Eerlijk gezegd was nu deze tocht ook niet echt geschikt voor beginnende fietsers. We rijden weer dwars door Chinatown met zijn marktjes en het is maar goed dat we vroeg zijn, want gister hebben we wel gezien wat een gekkenhuis het daar kan zijn, dan kom je er op de fiets echt niet meer doorheen. We rijden door de meest smalle steegjes en achterafstraatjes en het plaveisel is niet altijd zonder putten en gaten en veel bochtjes van 90 graden op een paadje van net een halve meter breed. Omdat we zo vroeg zijn zijn we ook onderweg nogal wat monniken met hun bedelnap onderweg. Sommige "nappen" zijn zo groot dat er een uitgebreide 6-persoonsmaaltijd in past. Onderweg langs de klongs zien we ze ook hier en daar weer opduiken.

We fietsen vele tempels voorbij en stoppen bij een tempel die bijzondere dieren heeft. Het blijken een paar krokodillen, die zijn een paar jaar geleden aangespoeld toen er 3 meter water stond gedurende een paar maanden (daarom staan de meeste huizen op palen). De mensen weten niet wat ze er mee moeten doen dus brengen ze maar naar de tempel, daar wordt er wel voor ze gezorgd. Je kunt hier idd ook af en toe krokodillenvlees krijgen, maar eerlijk gezegd is het niet erg bijzonder, ik heb het wel gegeten in Vietnam.

Op een gegeven moment komen we uit bij een pier waar alle fietsen samen met ons op de boot gaan. Na ruim een half uurtje over de klongs varen leggen we aan en gaan we in het buitengebied fietsen. Hier wordt het nog spannender, als je hier je bocht te ruim neemt, heb je de kans in het vieze water te verdwijnen.

Dan rijden we ineens een tuin in waar een grote gedekte tafel klaarstaat voor onze vroege lunch. Nou, daar hebben we wel zin in. Het restaurant in het hotel was nog niet open zo vroeg, dus we hadden maar even een paar sandwiches gehaald bij de 7-eleven en een yoghertje, maar dat was hollekiezenwerk. Er komen verschillende gerechten op tafel en iedereen laat het zich goed smaken! Aangezien het vandaag moederdag is (de verjaardag van de koningin-moeder) worden er veel bloemen verkocht. Hier en daar zien we de kransjes jasmijn met ijs gekoeld worden. En na het eten worden de moeders van ons clubje in het zonnetjes gezet op zijn Thais. De kinderen moeten voor je knielen, je linkerhand wordt gewassen met water waarin een bloemetje drijft en je krijgt dan een mooi bloemenkransje met jasmijn en rozen en de kinderen geven je dan een wens. Bij gebrek aan aanwezig kind, fungeert bij mij de gids als dochter. Het was wel een leuke attente actie! Maar meenemen wordt toch lastig. Ik leg het op een decoratieve plek in het hotel.

We fietsen weer verder en staan dan ineens weer op een pier, waar alle fietsen weer worden ingeladen en we terugvaren naar ons startpunt dat ook aan het water ligt.
Het was een leuke ochtend.

Weer terug in het hotel gaan we eerst maar wat slapen (ik dommelde in de taxi al steeds in) aangezien we pas vannacht om 0.30 uur vliegen. Na een uurtje of 2 is het wel welletjes en nemen we een lekkere douche (dit was het enige hotel met een fijne regendouche waar gewoon flink water uitkwam) en steken de straat over om nog een keer een oliemassage te nemen tegen het Thaise tarief.

Het was een stevige massage, maar prima als we straks weer ruim 10 uur mogen zitten in het vliegtuig. De bui is nog steeds niet gevallen, dus we gaan nog maar eens een aperitiefje nemen bij het zwembad. Na een half uurtje is het wel weer zover en komt het ongenadig naar beneden.

Wat een leuke laatste dag zo op de geinige gele fietsjes. Wij vinden het altijd heerlijk door een stad fietsen, je ziet veel, en het is niet zo vermoeiend als al dat geslenter. Jullie hebben weer een mooie vakantie gehad en ik vond het weer heerlijk om met jullie mee te reizen. Veel was herkenbaar omdat we ook in Noord en Midden Thailand zijn geweest en natuurlijk ook Bangkok. Bedankt voor het meegenieten en een hele goede terugreis. Nu lekker nazomers in Nederland met af en toe Thaise temperaturen.