Vrijdag 28 april ’23

India, Mumbai

Vanochtend lekker op het gemak opgestaan, we willen naar het museum, het was oorspronkelijk het museum voor de Prince of Wales, maar tegenwoordig heeft het een hele lange niet te onthouden en aangezien ons boekje al is ingepakt komt die naam niet boven water.
We arriveren tegelijkertijd met een paar honderd in het blauw geklede, gillende kinderen. Schoolreisje? Het zou nu vakantie zijn vanwege de hitte (april en mei), dus wellicht zomerkamp. Het is ongeveer 5 graden minder warm dan in het binnenland (maar altijd nog wel 33-35 graden) maar super vochtig. Ik loop de hele dag het zweet uit mijn ogen te vegen. We vluchten vanwege de herrie die ook nog eens superhard weerkaatst wordt in het museum gelijk naar de 2e verdieping waar we heen wilden, de textile gallery. Prachtig mooi handwerk en met veel uitgebreide omschrijvingen. Ik zie dat zo graag. Helaas wordt na een half uur de rust alweer verstoord door een groep luidruchtige blauwe smurfen. Normaal gesproken is een museum een oase van rust, maar dit is niet leuk.

We bekijken daarna nog een paar zalen, maar het is zo’n enorm museum dat het haast niet te doen is om alles te zien. We vervolgen onze weg naar het Victoria Station, dat OOK nu anders heet. Vier lange niet te onthouden namen achter elkaar. Het is enorm druk als er een trein aankomt, verder kun je je niet voorstellen dat hier meer dan een miljoen mensen dagelijks passeert.
Weer buiten moeten we weer op de foto. Een hele moslim familie of dorp. Ik weet het niet, maar het werden er steeds meer. Er komt geen eind aan en iedereen wil dan ook nog eens apart. Ik geef de camera maar even aan Adrie zodat hij ook een foto kan maken van heel het gebeuren. Na 10 minuten ben ik er echt wel klaar mee en zeg ik heel duidelijk: NO. Waar slaat dit toch op zeg? We zijn geen Bollywoodsterren of wat dan ook!

Volgende missie is om het standje te vinden van Pav Badji Canon tegenover het station onder de weg door naar een druk pleintje en zowaar. We vinden het. Zou heel bekend zijn om goede kwaliteit. Pav is een broodje. Badji is een groentesaus. Nou, het is idd erg lekker, we nemen er nog een lassi bij en zijn voor een paar euro klaar en het was idd erg smakelijk. Het is begin van de middag en vreselijk heet en klam, we nemen maar een taxi richting OperaHouse, maar dat ziet er ook niet erg aantrekkelijk uit. Dan is er nog wel een tempel in de buurt en deze blijkt ook wel erg de moeite waard. Verder is hier niet veel en we hebben het wel een beetje gehad met alle geclaxoneer, herrie, drukte en warmte en we gaan lekker via nog een biertje vlakbij naar het hotel. We wilden eigenlijk wat drinken in het Taj Mahal Palace hotel, maar daar kwamen we niet binnen, van alles weer under constructie en we waren denk ik ook niet sjiek genoeg gekleed. Lekker wat liggen lezen en dutten.

Uiteindelijk komen we voor het hoofdgerecht bij ons hotel om de hoek bij een heel sjiek restaurant terecht. Het is te vergelijken met Vroenhout en Sistermans. Enkel een glas wijn is hier zo 12 euro. Nou, vooruit dan maar. We eten heerlijk in een fijne rustige ambiance. De enige stoorzender was een te fanatieke airco precies op je rug gericht. Maar we moeten niet zeuren.

Het zijn inderdaad wel heel veel blauwe uniformpjes die het museum gaan bezoeken. Wat erg hè, dat zo’n hele familie met jou op de foto moet en dan ook nog allemaal apart. Wij hebben dat ook een keer gehad in Myanmar. Allemaal jongelui van een jaar of 18 die ook allemaal alleen met ons samen op de foto wilden.

Fabienne 2023-04-28 19:54:00

Haha je hebt veel volgers Jacque😂🤣😂 Wie weet kom je nog ergens te hangen: in de familie gallerij

Rosalie 2023-04-29 13:12:31

Tja Jacquelijne, dat is de consequentie van bijzonder, dat iedereen met je op de foto wil. Maar soms is het klaar. Terecht hoor. Knap van jullie dat je ondanks de warmte het nog kan opbrengen om telkens weer te proberen ergens binnen te komen. Ik had al lang de bekende pijp aan maarten gegeven. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: prachtige foto’s.