Woensdag 13 juli - op naar de Dong..

China, Rongjiang

We reizen verder richting Congjiang en langzaam verruilen we de regio waar de Miao wonen voor het gebied waar de Dong wonen. Onderweg stoppen we bij de markt van Xiajiang en bezoeken het Dong dorpje Chejiang. Men gaat ervanuit dat de Dong afstammen van het oude 'Luo Yue' volk, dat tijdens de Han dynastie (206 v.Chr. - 220 n. Chr.) al in de provincie Guizhou woonde. De Dong zijn te verdelen in minstens dertig subgroepen, ieder met een eigen klederdracht. Deze Dong subgroepen wisselen hun huwbare partners onderling uit waardoor het Dong bloed puur blijft. De Dong staan vooral bekend om hun bijzondere architectuur. Hun imposante houten drumtorens en opvallende wind-en-regenbruggen zijn overal ter wereld bekend. Maar ook hun prachtige kleding van glansindigo is erg opvallend en geliefd bij textielkenners tot ver over de landsgrenzen. De religie van de Dong is oorspronkelijk animistisch, maar veel minder beïnvloed door het boeddhisme en taoïsme dan het geloof van de Miao.

Vanmorgen ontbeten we op onze kamer met wat we gister avond hebben gekocht, er is geen ontbijt in het hotel. Ook goed. De Nescafé is toch al standaard, want je krijgt hier nergens koffie en tja….

Goed, weer op weg. Weer dezelfde slechte weg langs de rivier, iets beter gelukkig dan gister. We stoppen in een Miao dorpje, zowat het laatste dat we zullen zien. Ook hier lagen er al een paar lijkkisten klaar onder de opslagplaatsen, maar wat ook erg leuk was, er was een feestje omwille van een man die 10 jr. geleden uit het dorp is weggetrokken naar de stad en net terug was. We mochten even meegenieten, ’s ochtends om half 11 zat men dus volop aan het eten. Kinderen aan de borst, dikke pret en veel herrie. Als ik opsta van mijn minibankje ruik ik ineens een sterke alcohol lucht, de geëmailleerde schaal, met wat ik dacht water om evt. handen in af te spoelen die net werd binnengebracht, bleek dus meer spirituaalwater te zijn, fikse jeneverlucht. En dat om 11.00 uur ’s ochtends….

Na nog een uur gehobbel en af en toe pogingen om de prachtige rijstterrassen te vereeuwigen (wat allengs beter ging omdat de nevel wat optrok) kwamen we in een dorpje aan waar het markt was. Heerlijk niet al te druk, we konden rustig om ons heen kijken. Heel veel westerse, goedkope kleding, attributen om lokale klederdracht te vervaardigen en ook natuurlijk de food/non-food afdelingen. Maar was vooral heel bijzonder was: heel veel verschillende variaties op de indigoklederdrachten. Heel wat vrouwen en pubermeisjes met donkerblauwe handen van het verven. Maar ook heel veel vrouwen die zo ongeveer voor de helft in klederdracht liepen, wel het plooirokje en de indigo beenkappen, die tot net over de knie komen en dus een soort van strakke glanzend blauwzwarte pijpen zijn.

En ja, dan worden we ineens in het Nederlands aangesproken en komen we Ien tegen, die vrouw die we eerder ontmoet hebben bij het Shuifestival. Ja, ook hier is de wereld klein en ook hier zijn we weer de enige toeristen. We eten nog een smakelijke fried noodles en gaan op zoek naar wat fruit, slagen daarin en zien ook direct ons busje staan. Nog maar ff een plekje aan het water achter een bosje en we gaan nog een half uurtje terug het dorpje in. Heerlijke kleine (de mensen zijn hier nog kleiner dan voorheen) mensen op die het geweldig vonden om op de foto te gaan. Dank. Mooie klederdracht. Onderweg maak ik vlak voor we weer bij het busje zijn nog een sneaky foto van een prachtig in klederdracht gestoken pubermeisje dat achteloos achterovergeleund tegen een muurtje op een motorfiets gezeten is. Heerlijk contrast.

Als we aankomen in ons hotel in Congjiang is het een beetje meer dan lekker warm. We gaan maar even de drumtower bekijken die zowat in onze voortuin staat en besluiten maar ergens een biertje te scoren (het is hier erg slap bier, ongeveer 1/3 tot ½ van het alcoholpercentage van bij ons, maar heerlijk voor de dorst). Maar ff luieren, boekie lezen, beetje pielen op de laptop voordat we de stad ingaan om wat te eten. Eddy en Rinske gaan ook mee. Stad is niet veel bijzonders, ware het niet dat Aafke uiteindelijk haar felbegeerde ketting vindt. Toch nog ergens goed voor. We vinden een restaurantje dat niet vol is, maar enkel tafeltjes binnen heeft, maar daar slaan de kruiden en bakluchten direct op onze adem en we willen eigenlijk ook buiten zitten. Geen nood, we sleuren tafel en stoeltjes naar buiten, wijzen hier en daar wat aan dat we willen eten en het feest is weer compleet. Onderweg terug nog wat ingeslagen bij de supermarkt, want morgen geen ontbijt in het hotel en overmorgen bij het festival in het hotel. Volgens onze gids is er weinig of geen fatsoenlijk eten daar bij de Dong, rauw vlees, of gekookt en taai vlees en geen of amper geen groente. We gaan het zien. Het Shui- eten vond hij ook maar niets, maar ik heb toch prima gegeten daar bij die mensen thuis. Alhoewel….vanochtend op de markt zelf zagen we ook etensstalletjes waarvan we allemaal zoiets bleken te hebben, nou nee, dat toch maar niet… En dan de schotel van gisteravond in gedachten.. Blij dat we vanavond heel lekker, doch eenvoudig gegeten hebben !

We zijn benieuwd of we morgenmiddag op het Worship of Heaven festival Ien nog weer tegen gaan komen! Maar eerst morgenochtend een of ander dorp waar stammen wonen waarbij de mannen nog met dolken en zwaarden blijken te lopen. We gaan het zien (hopelijk!).