Woensdag 10 augustus – back in Bangkok

Thailand, Sukhotai

Om 09.00 uur vertrek naar Bangkok, ook hier moest dus weer een gids mee. De jongen van de Sukhotan bycicle tours van gisteren. Hij vertelde ons gister dat hij de dag ervoor was gevraagd om mee te gaan om ervoor te zorgen dat we goed bij ons hotel in Bangkok zouden aankomen. We krijgen toch wel erg de indruk dat ze bij Khiri tours, de agent van Namasté in Thailand last hebben van leeftijdsdiscriminatie of wat dan ook. We zijn wereldwijzer dan al die gidsen bij elkaar. Ook deze jongen was nooit Thailand uit geweest. We hadden hem gister al verteld dat hij wat ons betreft niet mee hoeft. “Maar jullie hebben daar al voor betaald”, nou ja. Tant pis. Hij twijfelt, maar is bang om als dat bekend wordt door bijv. de chauffeur dat hij problemen krijgt. Maar hij wil ook graag naar Bangkok hij was er 20 jaar geleden, al rijden ze gelijk weer de 6-7 uur terug. Zodra de skyline van Bangkok in beeld komt, valt zijn mond open en valt hij van de ene verbazing in de andere. Wat een grote stad!!!

We worden hartelijk ontvangen bij “ons hotel”, waar we nu voor de derde keer zitten. We hebben weer een heerlijk luxe grote en comfortabele kamer. De manager (denk ik dat hij is) is altijd super hartelijk en weet direct wie we zijn natuurlijk. Ook de brave man die als portier voor de deur staat en desgewenst taxi’s aanhoudt of tuctucs en die als het regent gelijk met een paraplu aan komt snellen zodat je droog naar binnen komt. Adrie had hem vorige keer toen we vertrokken een fooitje gegeven, en dat had hij duidelijk onthouden. Aandoenlijk.

In de kamer een beetje bijkomen en dan zet ik mijn foto’s van gisteren bij het verslag, de wifi in Sukothai was niet denderend en ik moest ook eigenlijk de foto’s nog wat uitzoeken.

Tegen half 6 gaan we naar beneden om aan het zwembad wat te drinken en nog wat te lezen. Het zijn gelijk wel weer heel andere prijzen, zeker hier in dit luxe hotel. Bier is hier zo ongeveer x 4. Maar een cocktail is dan wel weer te doen, dus ik doe dat dan maar eens een keer.

Na een uurtje gaan we richting Khao San Road, daar waren we vorige keer even op zondagochtend, maar toen was nagenoeg alles dicht en uitgestorven. En ja, je moet daar geweest zijn. Wat een herrie, je valt er over de “proppers” die je allemaal in hun restaurant willen hebben en van alles willen aansmeren. We lopen er maar snel doorheen en zoeken naar een aardig eettentje, wat nog niet echt meevalt, er is erg veel, maar je kunt ofwel niet fatsoenlijk zitten ofwel het is vol ofwel we vinden het er niet erg appetijtelijk uitzien. Maar goed, we hebben dit dan ook weer even gezien. Nog een paar laatste inkopen gedaan en we zijn weer lekker terug, ik schrijf mijn verslagje en Adrie geniet van het nieuws op de BBC (is ook zeldzaam hier…)

Prachtige foto’s van Sukothai en het zag er zo rustig uit. Toen wij er waren pré Corona was het er super druk. En nu weer terug in druk Bangkok. Geniet nog van jullie tijd daar!