Dinsdag 7 augustus don Kohne Island - rijstvelden en modder.

Laos, don khone

Na best redelijk geslapen te hebben ondanks de harde bedden, weer ontbijt met veeeeeel eieren. Voorlopig eten we geen eieren bij het ontbijt. Ting vertelde gister dat hij een keer met een groepje westerse toeristen een trekking had gedaan en dat een van de dragers belast was met de eieren, want die mensen moesten per se een ei bij het ontbijt. Natuurlijk ging het mis en dat gaf een hoop commotie. Gelukkig bleek verder de trekking geslaagd...

Wij gaan op pad met goede moed, de noordzijde van het eilandje verkennen, door de rijstvelden, langs een tempeltjes, waar duidelijk in de graftombetjes de urnen of glazen potten of wat ze maar hadden met botten en steentjes stonden uitgebeeld. In de hoofdtempel ook allemaal vlaggetjes; het lijkt wel Tibetaans.. Buiten is er ook een groot bord waarop alle donaties worden vermeld.

Maar vooral natuurlijk: MODDER. Ik heb een keer mijn kistjes niet aangedaan, maar mijn sandalen, een uitdaging. Zo nu en dan zak ik weg in de vette, warme modder om vervolgens in een diepe plas te proberen die modder er weer van tussen te spoelen. Maar het is een heel mooie wandeling zo door de velden. Hier en daar een os, al dan niet in de modder aan het dutten. Gelukkig zijn ze rustig, want nadat twee jaar geleden tot twee keer toe een holy-shit-cow me op de horens wilde nemen, ben ik wel een beetje bang van die jongens.

Het is niet te geloven dat er hier eigenlijk op het eiland geen fatsoenlijke weg is.
Uiteindelijk lunchen we net na de Franse brug, waar ook een prima restaurant zat en gaan we de brug over naar Don Ket. Het backpackers eiland dat er ook verlaten uitziet. Onderweg komen we ook nog stukken van de treinrails tegen die hier en daar gebruikt worden als hekwerk, de bielzen zijn ook van staal.

We ploeteren door de modder tot zo ongeveer ten hoogte van ons drijvend hotel, dat dan aan de overkant van de Mekong ligt en vinden het dan wel welletjes.
Terug bij het hotel volgen we dan toch maar het voorbeeld van wat andere gasten en gaan even het zwembad in om af te koelen. Het is toch wel lekker.
Verder vanmiddag een beetje ontspannen, boekje, biertje, vanavond nog eens lekker eten en dan morgen terug naar Ubon in Thailand, vanwaar we naar Bangkok vliegen.

Wat een leuke naam voor de gids. Ting......met zijn karretje. Je kent dat liedje nog wel.....een karretje dat op de zandweg reed..... Maar bij jullie was er geen zand maar moder. Jammer van je je mooie sandaaltjes. De reis blijft spannend he. Groetjes