Eindelijk zicht op zee.

Spanje, Cee

Buenos Tarde Amigo,s.
Ik zit heerlijk op het strand in een baai van de Atlatische oceaan bij Cee. Zo 11 km verder is Finisterre. Einde is inzicht.
Gisteren ochtend heel vroeg vertrokken naar Oveiroa. 35 km. Ik had weer een snurker naast me gehad en het was zeer benauwd op.de slaapzaal. Ik heb het helemaal.gehad met Albergues. Om 6 uur gingen de eerste vertrekken. Half 7 ben ik opgestaan en heb alles in de donker in moeten pakken. Had joghurt met kiwi en wat kaakjes als ontbijt. Ik weet ongeveer waar de route loopt maar loop toch een stuk verkeert. Terug, aarde donker en ik moet een bospad nemen. Gebruikt het licht op mijn mobiel om niet te struikelen met al die stenen. Eerste stop is in klein dorpje en koffie en brood moeten ervoor zorgen dat het beter met mij gaat. Want tot nu toe wil het niet. Veel klimwerk. Heb ook mijn knieband weer om, maar nu om mijn linkerknie. Die is wat pijnlijk met afdalen.
Tijdens pauze kijk ik naar de route en zie als ik hier door het restaurant aan de andere kant verlaat dat ik op een.weg kom waar ik waarschijnlijk geen klimwerk krijgt. Dat heb je mee als je gps gebruikt. Het lukt en kom vanzelf weer op de route. Ik passeer in Vilaserio de albergue Veilla Casa. In 2017 met Anita en Koen een overnachtig gehad. Dat was daar heel gezellig. Ik denk er veel aan terug tijdens het lopen. Heel bijzonder met kinderen zo avontuur. Bij mijn volgende stop bestudeer ik weer de route en ga weer een lus laten liggen. Jullie zullen wel zeggen die Liet is aan het smokkelen. Dat gebeurt meer op de camino.Vandaag is het echt de eerste keer dat ik dit doe.Waarschijnlijk heb ik te veel km gemaakt in.een korte tijd en krijg nu de terugslag. Gelukkig na 13.00 uur ga het me weer een stuk beter en arriveer om 4uur in het dorpje waar ik een bed heeft gereserveerd in een Albergue. Kom ik daar, staat er met grote letters Closes op de deur. Dan naar iets anders.Het wordt Pension As Pias waar ik naar binnen stapt. Heerlijk weer een eigen kamer. Ziet er goed uit. Kan er eten en ontbijten. Ik heb heerlijk op bed gelegen. Had het koud en dacht even dat ik ziek werd. Dikke deken op bed en nog had ik koud. Om 21 uur trek ik licht uit en vanmorgen om 6 uur was ik voor de eerste keer wakker.Had het echt nodig. Voel me weer sterk en 9 uur vertrek ik voor zo 21 km naar Cee. Het is koud en mistig. Klimmen naar Logoso. Beneden mij stroomt een riviertje. Het gaat echt lekker en loop te zingen. Van Logoso naar Hospital. Daar is de splitsing en kan je kiezen tussen Finisterre en Muxia. Er zijn pelgrims die eerst naar Muxia gaan en dan Finisterre. Mooie route hoog en vlak. Kom langs een kapeltje waar je in een boek iets kan schrijven. Ik ontmoet daar 2 Nederlandse vrouwen die van Finisterre naar Santiago lopen. Gezellig praatje gemaakt. Ze wilde even kwijt dat ik van die vreselijke bruinen benen heb. Ja zeg ik maar vreselijke witte voeten. Het is net of ik sokken aan heb. Even lekker zitten lachen met elkaar over het leven op de camino. Dan stap ik op zij gaan ook verder. Ik geniet van de mooie uitzichten en weet dat ik straks de zee gaat zien. Kom langs een Mariakerkje waar ik kaars aan kan steken. Ben alleen en zegt hardop dat ik zo dankbaar ben en dat deze weken zo mooi zijn geweest voormij. Op slot zing ik een Maria liedje en verlaat het kerkje.
Door een boer word ik er attent opgemaakt dat ik verkeert loop. Wat aardig van die man. En dan is het half 2 en zie ik de ZEE!!!
Jeetje zo naar uitgekeken en dan ineens zie je jets in verte wat geen bergen zijn maar water. Mensen wat was ik blij. Heb even een dansje gemaakt. Ik besluit als bij water ben om eerst een salade mixta te nemen met een heerlijk biertje. Het is dorstig weer. In Cee zou ik overnachten. Voordat ik het door heb zit ik in Corcubión. Dan daar maar overnachten.
Eerst eten en daarna loop ik een pension in en vraag of er een kamer vrij is. 60.euro! In de gids staat 35 euro. Mooi niet. Verder zoeken. Nu zit ik tussen Cee en Corcubión in. Heb weer een mooie kamer. Kan thee maken en mag fruit pakken. Heel gemoedelijk.
Douchen en richting het kleine strandje bij de baai in Cee. 10 min lopen. Ben alvast de zee in gegaan en vastgelegd. Morgen is het officieel. Vandaag heb ik het geoefend. Heerlijk op strand gezeten en begonnen met dit verslag.
Ja lieve allemaal. Morgen zit het erop.
Dan ga ik mijn voorbereiden om naar huis te gaan. Maandag morgen vertrek ik 8 uur met de bus naar Santiago. Rond half 5 vertrek ik van Santiago naar Porto.
Slaap in een hotel bij airport en dinsdag 10.15 vertrek vlieg ik. 13.55 land ik in Amsterdam Ruim 2 uur vliegen. Maar we hebben 1 uur tijd verschil.
Dan zal het wennen worden. Niet meer die wandelschoenen aan. Geen rugzak inpakken elke ochtend. Geen slaapplaats meer regelen. Enz enz. Maar ik verlang om iedereen weer te zien. Weer te gaan werken en vooral nagenieten van een voormij een hele bijzonder Camino.
Hier morgen meer over. Dikke kus.
Lida

Lida, je bent een kanjer!!! Nog één dagje en dan weer met je voetjes in de zee maar dan aan de andere kant van Spanje. Tot volgende week!! Liefs Maria!!

Maria 2021-10-15 21:55:31

Top Lida en je weet het, er is altijd een 🍷voor je bij Saint Hubertus 😘

Maartje 2021-10-15 22:44:17

Lieve Lida, Tuurlijk heb je veel van he lichaam geëist. Deze mag best wel een protesteren. Wat heerlijk dat je de zee zag he. Ongelooflijke sterke lieve Lida ,wat prachtig dat je dit gedaan hebt. Ik denk dat iedereen super blij is in Nederland . Geniwt morgen met volle teugen van de zee. Dikke knuffel Yvonne

Yvonne 2021-10-15 23:59:59

Wat ben jij een kanjer. Bedankt voor het delen van je ervaringen en zo heb ik toch een beetje mee gelopen! Geniet nog maar even.

Vanja 2021-10-16 06:13:12

Hoi Lida , Nu echt heel dichtbij je einddoel van deze tocht !! Wat fijn dat je er zó van hebt kunnen genieten en dat je lichaam zó goed mee werkte . Maar ik begrijp dat jij daar zeker ook zo over denkt . En wat fijn dat je Achterban het jou ook zó gunde. Vandaag dan Echt aankomen in Finisterre. benieuwd of je in de baai nog Jacobsschelpen ziet liggen. Geniet van al het Goede , maar dat doe je vgs mij wel. Lieve groet Truus.

truus janse-verhaar. 2021-10-16 11:11:56

Lieve Lida, “Wees niet bang het pad te verlaten; je voetstappen zijn het pad.” Je bent er bijna….. na zoveel stappen ben jij nog zeker niet uitgewandeld! Geniet van de laatste stappen van deze tocht! Geniet de komende dagen van het uitkijken naar het terug “thuis” zijn tussen zij die je zeer zeker gemist hebben. Maar ook gelukkig en fier zijn dat je het weer gedaan hebt!!! Een dikke proficiat! 👏👏👏👏wij! Luc en Rita

Rita De Kesel 2021-10-16 11:40:03

Hai Lida. Gefeliciteerd met je geslaagde reis ik heb genoten van je verslagen en foto's de rest hoor ik wel als je weer thuis ben. Met een warme groet mart.

Mart v Zeijl 2021-10-18 10:50:02

Lieve Lida, Wat een emotioneel moment om jou zo in de zee te gaan. Wat heb ik genoten van je verhalen en foto's. Wat een groot respect heb ik voor je . Zo sterke lieve vrouw ben je ,zo blij om je te mogen kennen. Vandaag vlieg je terug ,daar is iedereen die zoveel van je houden ,dat is het land waarin je door heel veel mensen gemist wordt . Wat ben ik blij dat ik je zondag weer mag zien. Ik kan alleen maar een diepe buiging voor je maken. Dikke knuffel .