Spello - Montefalco - Spoleto

Italië, Montefalco

Buongiorno cara gente in olanda,
Het is dinsdagmorgen 7 uur. Ik ben klaar met mijn spullen inpakken. Half 8 hebben we ontbijt afgesproken dus heb ik even tijd om aan mijn blog te werken. We vertrokken gisteren om 8 uur uit Spello. Spello is net een openlucht museum. Het is een van de best bewaarde middeleeuws stadje in Umbrië.veel bloemen en plantjes op balkonnetjes, trapjes en gevels. Franciscus is vaak in Spello geweest. Veel mooie fresco,s in kerken en ook op gevels in het stadje. Wij vinden de mensen in Umbrië veel aardiger als in de Toscane. Daar bewaren we geen goede herinneringen aan.
We hebben het er met de Italianen hier zelf over gehad. Die zeggen dat de mensen in Toscane geen moeite meer hoeft te doen om toeristen te werven. Deze komen toch wel. Beetje arrogant gedrag van de mensen uit de Toscane.
Het is 20 km naar Montefalco. Mntefalco is bekend van de heerlijke vino Rosso. Die zouden we zeker daar gaan proeven. Maar eerst de kilometers nog maken.De route is makkelijk. Op het einde moeten we een klim maken. Inmiddels zijn we zo getraind in het klimmen we weten hoe we het ermee om moeten gaan.. Rustig naar boven. Voetje voor voetje.We lopen weer langs veel olijfbomen. Moeten een keer over een vangrail stappen. Onderweg komen we 3 Duitse mannen tegen..Gezellig een praatje gemaakt. Zij lopen voor ons maar telkens moet ik stoppen omdat ik ze niet voorbij wil gaan. Dan is er een moment dat zij stoppen en wij er voorbij kunnen.. Later vertellen zij ons dat zij vinden dat wij een top conditie hebben. Zij zeggen respect te hebben voor ons. Dat wij vrouwen zijn met power. Maar dat zijn we ook..Toch?? We lopen door een middeleeuws stadje Bevagna. We eten er een pannine. Daarna richting Montefalco. Ook weer een stadje hoog tegen een berg aan gekleefd. 15.OO uur binnen. Eerst een biertje want het weer is dorstig..Daarna naar onze B&B. Leonardo verwelkomt ons. Hij is nog jong en spreekt goed engels. Weer een B&B met zorg en passie ingericht. In de keuken brandt een houtvuurtje . Douchen en daarna het stadje bekijken. Het is koud en we zoeken een tentje waar we binnen kunnen zitten. Het is erg rustig en heel weinig toeristen. We eten een pizza en proeven de vino Rosso. Zijn half 9 terug op ons kamer. Mooie tijd om Jan even te bellen. Jullie zullen wel zeggen mis je Jan nou nooit als je zo lang van huis ben. Natuurlijk wel. Soms denk ik voortaan blijf ik thuis en ga niet meer lopen. Maar ja, als ik dan weer thuis ben wil ik weer op pad gaan. Vandaag tijdens het lopen luisterde ik naar een nummer van Guus Meeuwis.
Het nummer" Dat komt door jou"
Ik ga vandaag een berg beklimmen
En de top bereiken
Met jou in mijn hart
Waar ik jou wil vast houden
Dat komt door jou
Dat komt gewoon door jou
Jouw hart zit heel dicht bij mij
Jouw hart zit heel diep in mij.
Prachtig en dan lopen de tranen over mijn wangen. Zo voel ik het ook. Jan geeft mij zoveel kracht en energie dat ik deze tocht weer kan volbrengen.
Vanmorgen om 8uur na een heerlijk ontbijt.beginnen we met een.wandeling naar Spoleto. 25 km vlak lopen..Het is prachtig weer. 24 graden en de lucht is klaar helder..We kunnen goed foto,s maken. We lopen langs wijngaarden en tabaksvelden. Ook zie ik kassen van plastic. Lopen door dorpjes waar een bar is. Ook weer is gezellig. Ons eerste stop is een Maria kerk. " Madonna della Stella"
Een groot parkeerplaats voor de drukte met Maria feestdagen. Ik ga er naar binnen
en ben er helemaal alleen. Ik zie een mooi Maria altaar met veel bloemen. Ik steek kaarsjes aan en ik luister naar het Ave Maria van mij broer Ben. Zijn stem galmt door de kerk en ik geniet. Daarna rugzak weer op de rug en naar de volgende bar. Zo 6 km verder. Een oud vriendelijk mannetje maakt voor ons een broodje klaar. Zitten ik het buiten op te eten en zet dat mannetje ineens kei hard muziek aan met het lied
My Way. Corrie kijken elkaar aan en krijgen de slappe lach. Wel heel toepasselijk als er 2 pellegrino,s in je bar staan om dat lied te draaien. Als we weer vertrekken komen die Duitse mannen aangelopen. Gaan ook wat in die bar wat drinken. Ben benieuwd of My Way weer gedraaid wordt. Om 16.00 uur lopen we Spoleto binnen..Ook weer middeleeuws. We slapen weer in een B&B net buiten het oude centrum. Dhr des huizes ontvangt ons en ik zie dat hij vingers mist aan zijn rechterhand. Aan de linkerkant heeft hij een prothese hand. Hij is vriendelijk maakt de deur voor ons open. Daarna neemt zijn vrouw het over en zij vertelt ons over de aardbeving in 2016..Dat alles beefde en dat ze de huizen zag instorten. Allemaal erg kort geleden. Gauw douchen en de stad bekijken. Lopen zonder rugzak is erg relax. We bezichtigen de Duomo di Spoleto. Waar een origineel brief wordt.bewaard die Franciscus eigenhandig heeft geschreven aan zijn broer Leo. Het is een oude stad en ligt hoog. Er zijn hier roltrappen om boven in het oude centrum te komen. Daarna gaan we een terrasje pakken. We eten bij een visrestaurant. Het was een prachtige dag. Ik heb weer genoten. Morgen hebben we weer een stevige klim en zal het weer anders zijn.
O ja ik heb nog nieuws van de Duitse Anna Maria. Jullie weten misschien nog wel van dat wij haar 1 dag op sleeptouw hebben meegenomen. Nou zij heeft mij geschreven dat ze in Assisi naar de spoedeisende hulp is geweest. Daar werd geconstateerd dat ze een rib heeft gebroken. en de tocht moest staken. Is terug naar Bonn gevlogen en zegt het momenteel heel erg moeilijk te hebben. Wij hebben gezegd in iedere kerk een kaarsje voor haar te branden. Erg sneu voor haar. Om mijn verhaal af te sluiten voor vandaag kom ik terug op Guus Meeuwis. Ja ik heb goed geluisterd naar zijn teksten.
Pak de handen
Pak de handen, van die ander
Want de ander, hoort erbij
Zoals jij hoort, bij jou en mij Mooi hè?
Bedankt voor alle leuke en lieve reacties.
Ik ga nu lekker slapen en morgen gezond weer op. Dikke kus
buona notte .

Jullie lopen echt in de voetsporen van Sint Franciscus! Hij begeleidt jullie onderweg! Je directe en spontane schrijfstijl spreekt ons aan en laat ons volop mee genieten. Jou begrip en goed gevoel voor anderen geeft je kracht om deze tocht te maken! Liefs en nog veel mooie ervaringen! Wij

Rita en Luc 2019-10-09 08:02:42

Weer mooie foto,s Lida en het is toch leuk om dit samen te kunnen doen, jullie halen Tome wel. 🍀🍀

Maartje 2019-10-09 08:25:46

Leuke foto,s weer. Wat maken jullie toch weer van alles mee. Het was weer gezellig om jouw verslag te lezen. Eens komen je memoires in boekvorm uit. Liefs💋

Miep en Frans 2019-10-09 08:38:29

Wat een mooie belevenissen om in de voetsporen van Sint Franciscus te mogen lopen. Het is weer een prachtig verhaal en mooie foto s. Nog heel veel wandel plezier !!!!!!!! Hartelijke GERoeten van mij.

Gerda 2019-10-09 10:37:37

Hoi Lida,,je bent je beroep als schrijfster misgelopen, maar het is nog niet te laat. Veel succes verder.👍🙋‍♀️🙋‍♀️

Marian 2019-10-09 12:04:10

We smullen van je mooie verhalen, fijne schrijfstijl. Wij zijn in het verleden ook in al deze prachtige plaatsen geweest. Geniet samen met je loopmaatje van dit mooie land. Lieve groeten Jeannette en Gerard

Jeannette 2019-10-09 12:15:24

Lieve Corrie en Lida Wat heb je alles weer mooi verwoord. En lief dat je Jan in je prachtige lied noemt. Jammer dat wij als ,collega's niet genoemd worden. Ook zielig voor die Duitse vrouw he. Het lijkt mij ook leuk jullie route te doen ,maar dan met de auto. Nu stoere lieve meiden ,op naar het volgende verslag. Ik geniet zo van die verslagen . Liefs van yvonne