Van Lubiàn naar Campobecerros

Spanje, Campobecerros

Hola,
Ik heb dinsdag aan jullie geschreven dat ik ik in een herberg in Lubian zit. Toen ik klaar was met het verslag en heerlijk ontspannen in het zonnetje zat kwam er een overhitte Spanjaard op de fiets binnen van een jaartje of 50. Hij rende naar mijn bed lag zijn fietshelm op het bovenbed. Hij was zo blij dat het bed nog vrij was want hij had er 9 jaar geleden op het zelfde bed geslapen. Ik kreeg dus een bovenslaper. Nu daar was ik niet zo blij mee want je weet nooit of het een snurker is. Soms kijk je naar het postuur en dan kan je een beetje inschatten of het een een snurker is of niet. Als pelgrim krijg je daar een beetje kijk op. Nu wij om 10 uur naar bed. Hij ging ook slapen en wensde Frea en mij een buenas noches. Een kwartiertje later en het licht uit was begon hij toch te snurken. Vreselijk. Wild draaien en vloeken, niet normaal. Ik dacht even dat er 2 bovenmij lagen. Ik zei tegen Frea dat hebben wij weer. Het was wel komisch wij met die Spanjaard in de keuken. We zeiden tegen elkaar zullen we hebben buiten zetten
Ik heb die nacht geen oog dicht gedaan. Echt geen oog!
6 uur kwamen de eerste pelgrims de keuken in en wij gingen ook opstaan. Na het ontbijt, kaakjes met yoghurt, gingen we lopen. De beklimming van de Pas van A Canda moest eerst worden genomen. Tevens de grens markeert tussen Castilie en León en Galiciě. Het is schitterend en klimmen over een smal bossig pad met velen beekjes die we over moeten steken. De weg naar de Pas is 7 km lang en dat neemt met je backpack op je rug de nodige tijd. De natuur is overweldigend en dit is zonder meer een van de mooiste gedeelten van het hele traject. We hebben een prachtig wijds uitzicht. We passeren de grens en maken foto,s. Galiciě ligt boven Portugal is bergachtig en heeft toppen tot boven de 2000 meter. Er valt hier veel regen en is rijkelijk begroeid. Het landschap is grillig en van grote schoonheid. Kleine dorpjes met Keltische invloeden.
Na een kilometer wordt het gelijknamige dorpje A Canda bereikt. We eten en drinken er wat en lopen verder naar de volgende pas. Om weer in het ritme te komen van het lopen zet ik marsmuziek op en Frea vertelt dat zij vroeger bij de marrionette heb gezeten. Ik krijg ook zin daar in en gooi mijn stokken de lucht in. Krijgen we allebei zo de slappe lach. We hielden het niet droog en doken alle twee de kant in om onze broeken te laten zakken. Resultaat daarvan was alle twee een natte broek. Gelukkig heb je als pelgrim je verschoning bij je. Nu verder en niet meer lachen zeiden we tegen elkaar. Het wordt nu klimmen. Inmiddels werd het steeds warmer.
Verder gaat het door prachtig landschap, meer rotsen en totaal anders. Met de zon boven op je bol gaat moeizaam. Ook dat ik de afgelopen nacht niet geslapen heb gaat meespelen. 24 km in de benen met veel klimwerk zien we om half 3 A Gudiña liggen. Geen mooi dorp een drukke verkeersweg loop hier doirheen. Moeten nog een stuk om lopen omdat hier ook weg werkzaamheden zijn. Ik heb geen puf meer en vraag aan Frea om vannacht in een privé herberg of hotel te slapen. Ik heb behoefte aan rust. Helaas is het hotel vol door werklui en voor1 km verder gelegen hotel heb ik geen energie meer voor. We besluiten dan toch naar de municipal herberg te gaan. We kiezen een bed uit en gaan douchen en naar bed. We zijn beide zo moe dat we er misselijk van zijn. Waarschijnlijk hebben we te weinig gedronken en gegeten. Om 6 uur proberen we wat te gaan eten, maar moeten wachten tot half 8. Boodschapje gedaan en weer rusten op bed tot half 8. Half 8 eten en half 9 gaan we naar ons bed. Ik ben zo moe, zelfs te moe om op mijn mobiel te kijken. Dat zegt genoeg. In mijn gedachten denk ik als er nu een auto stopt en vraagt of ik mee wil rijdt naar Naaldwijk stap ik onmiddellijk in. Ik val als een blok in slaap en tegen 2 uur word ik voor de eerste keer wakker en slaap rustig verder.
Dus lekker slapen voor 6 euro in een grote herberg kan ook.
Vanmorgen 6 uur weer fit en fris voor de 20 km die op het programma staan. De weg voert ons grotendeels over asfalt maar toont ons prachtige vergezichten in een rijk gevarieerd landschap van heuvels, bergen, dalen,bossen en weide met hier en daar een klein dorpje. Ook hebben een prachtig uitzicht op het Embalse Das Portas dat in de diepte ligt. In Campobeceros gaan we stoppen. 20 km is voor vandaag genoeg. Hebben een kamer gereserveerd in een Hostel. Ook moeten we hier, door werkzaamheden een vreemd stijl pad afdalen dat waar waarschijnlijk net aangelegde is voor vervanging van de werkelijke route. Als we het dorpje binnen komen worden we verwelkomt door een Spaanse dame die voor ons een liedje zingt. Er zitten veel poezen bij de bar die een er mager uitzien. Zielig en ze hebben honger.
Luuk en Rita zijn ook onderweg naar hier en gaan met viertjes om 15.00 eten.
Daarna pelgrims werkzaamheden. Wasje doen enz. Winkels zijn vandaag dicht in Spanje. Het is de dag van de Poëzie. Om 7 uur gaan we terug naar de bar om nog wat met elkaar te drinken. Er zijn veel Spanjaarden aanwezig die tegen elkaar schreeuwen. Frea wordt er niet goed van en ik zeg tegen Rita en Luuk zullen wij ook gaan schreeuwen tegen elkaar. Dat doen we dan en plotseling kijken de Spanjaarden onze kant uit en zijn zowaar even stil. Ze vinden het leuk want er wordt gelachen om ons. Wat een volk toch hè?
Morgen lopen we naar Laza. Als het allemaal gaat lukken, maar daar ga ik vanuit komen we zaterdag 26 mei aan in Santiago. Ik heb dan nog 9 wandelwagen en moet nog 160 km te gaan. Dat lijkt niet veel maar het is goed plannen omdat je altijd moet kijken of er herbergen zijn in de plaats waar je stopt. We hebben nog een dag er tussen waar we 30 moeten lopen en rest zijn kortere afstanden. Maandag 28 mei vlieg ik samen met Frea naar huis. 15.00 uur ben ik weer Nederlandse bodem. Frea zou eerst nog naar Ferrol gaan om de camino de Ingles te lopen. Dat is Ferrol- Santiago en ongeveer 120 km. Moet mooi zijn. Veel pelgrims lopen nog naar Finisterrre maar dat heb ik al verschillende keren gedaan. Frea besluit om toch met mij naar huis te vliegen. Hebben het met elkaar erg fijn en gezellig en als ik verder gaat zal ik je erg missen. Ik ga niet mee naar Ferrol. Voormij is het genoeg geweest en ga weer graag naar huis.
Groetjes allemaal en een dikke kus. Lida.

Wij gaan zaterdag weer naar huis, vind het ook weer lang genoeg geweest. Hou je taai dat laatste stuk, ben blij voor je dat je zo, n leuk maatje hebt 😘

Maartje 2018-05-17 21:54:00

👍👍👍😘🙋🙋

Toos 2018-05-17 21:59:05

Wat hebben we een lol en wat zijn we goeie Caminomaatjes. Ik ga je straks missen. Gelukkig is Naaldwijk niet ver van Rotterdam en zullen we elkaar niet verliezen😚

Frea 2018-05-17 22:13:58

Wat fijn dat jullie samen lopen en het zo gezellig hebben.. had ik je nu maar een paar tena's meegegeven..🤣 Heel veel succes nog de laatste 190 km!! Ben trots op je!!!! X

Ilona 2018-05-17 22:58:32

Nog ff volhouden...trots op jullie 😘

Corrie L. 2018-05-18 09:27:49

Nog maar een paar Km dan ben je er Ik vindt je een kanjer veel liefs, Clazien

Clazien 2018-05-18 14:27:15

Wat knap al die kilometers dus dat laatste stuk wens ik jullie nog veel wandel plezier en veel gezelligheid met elkaar. Dat moet vast lukken en een fijn stap weekend .

Ria van der Valk 2018-05-18 14:45:38

Zo fijn dat je Frea hebt ontmoet. Je hebt gelijk samen lekker naar huis, Jullie mogen erg trots zijn op jezelf.