Rome

Nederland,

Lieve mensen,
Mijn laatste verslag. Ik zit in het vliegtuig naar huis en vlieg momenteel boven Genua richting Turijn. Luister naar mijn favoriete nummers die ik ook altijd met wandelen aanzetten als ik er even doorheen zat. Ik krijg heimwee naar de bergen en al het moois onderweg. Maar ja aan al het goede komt een einde. Zo ook aan deze pelgrimstocht. Over een uurtje land ik op Brussel airport. Dan richting Best en daar zal ik Jan weer zien naar ruim 4 weken. Waar ik ook weer naar verlangd. Heerlijk om weer samen te zijn. Wat dichterbij mijn kinderen te zijn voelt ook weer fijn. Ik ga mijn kleinzonen een pracht verhaal vertellen wat Oma allemaal gezien heb onderweg en over het leven van Franciscus. Dit Franciscus al zijn bezittingen had weggegeven en de boodschap ging verkondigen. Om liefde te hebben voor de Schepper, mens en natuur.
Vandaag is het de geboortedag van mijn lieve schoonmoeder. Ik bewaar fijne herinnering aan haar. De warme ontvangst en opname in de familie vergeet ik nooit. De familie komt jaarlijks met de geboortedag van Mam bij elkaar. Ook fijn om erbij te zijn.
Ja, en dan gisteren. We hebben totaal 21 km gelopen in Rome. Om half 9 was het al druk op straat. We zijn eerst naar het beeld van Franciscus gelopen. Daar eindigt officieel de Franciscus route.
Stempel gehaald in de Baseliek
Sint Jan in Lateranen. Erg mooi. Ik ben 15 jaar geleden met Jan in Rome geweest en ik herriner het me nog. Toch fijn om alles weer eens opnieuw te zien. Daarna richting Vaticaan om ons Testimonium op te halen. We moesten door verschillende beveiligingen heen en kregen op slot een pasje om het Vaticaan in te gaan. We waren heel dicht bij de Paus. Helaas niet gezien. Maar het voelde goed. We kregen alles snel voor mekaar en 12 uur stonden we weer buiten. Na de lunch zijn we naar het Trevifontein en de Spaanse trappen gelopen. Wat een drukte. De weg ernaar toe liep door leuke straatjes en zo konden we de sfeer in Rome goed opsnuiven. Op slot nog het Testmonium bij de Friezenkerk ophalen. Daar moesten we even naar opzoek. We keken er gewoon overheen. Helemaal niet gedacht dat we door een smal hek en een aantal trappen op moesten. Het ligt daar een beetje verborgen. Of we waren gewoon moe dat we het niet konden vinden. Er waren op dat ogenblik een school uit Rotterdam in de kerk aanwezig en oud Bisschop Hurkmans kwam ons tegemoet lopen. Vroeg of we pelgrims waren en kregen vlotjes onze stempel en testmonium. Hij kent pastoor Jaap Steenvoorden uit Naaldwijk. Alles wat we konden binnen halen aan oorkondes is binnen. Daar ben ik blij mee en hebben erop geproost met een glas wijn van 8 euro! Wat een verschil toch. We hebben soms maar 1 euro betaald. Maar dat was wel in de kleine dorpjes.
Gisteren avond heerlijk gegeten in de pelgrimshuis. Ze hebben ons daar gisteren echt verwent. De sfeer was gezellig en hebben de situatie van binnenkomst uitgepraat.Corrie heeft het heel mooi kunnen zeggen. Dat we geen profiteurs van donativo herbergen zijn, dat we bijna alles gelopen hebben. Dat het ons verdriet gedaan heb gisteren zo behandeld te zijn. Daarna gingen we aan de limoncello.
En dan nog even over onze route. Deze is door Pieter Quelle en Ruud Verkerke herschreven. Met een nauwkeurige GPS bestand. Hier hebben we 4 weken gebruik van gemaakt. Het werkte fantastisch. Ik zou het niet zonder GPS gered hebben. Alle lof voor Pieter en Ruud! En als laatste Corrie. Bedankt dat we samen het eind bereikt hebben. Ik zal deze pelgrimstocht nooit vergeten. Ik hoop dat we samen nog lang van deze reis mogen genieten. Dat onze vriendschap alleen nog sterker is geworden. Deze 4 weken zijn mij echt zo dierbaar. Bedankt. Duizend maal dank Corrie. Lieve Lieve Lieve Jan, kinderen, familie, vrienden, collega,s en iedereen die mij de afgelopen weken gesteund hebben in wat voor vorm dan ook. Duizend maal dank. Ik eindigt met De Franciscaanse groet, Pace e Bene.
Kus Lida

Amen!

Astrid 2019-10-19 14:25:49

Wat een belevenis!! Geweldig om te mogen lezen. Jullie zijn fantastische pelgrimers! Dank je wel

Marianne 2019-10-19 14:47:32

Lieve sterke Lida, Super trots op je, jullie hebben het gedaan met een lach en een traan. Ik doe jullie het niet na ,maar door dat je zo mooi schreef ,ben ik met je mee gelopen. Wij en de clienten zijn we er heel blij en dankbaar dat je er bent. Dikke knuffel voor Voor je en een hele dikke knuffel voor jou Liefs yvonbe

Yvonne. 2019-10-19 14:52:21

Hoi Lyda en Corrie, Gefeliciteerd, dat jullie na al jullie belevenissen jullie einddoel bereikt hebben… En ja, welkom thuis weer..

Mike 2019-10-19 17:08:26

Welkom thuis Lida. Geniet weer van Jan en je kinderen. ☘️☘️🙋‍♀️🙋‍♀️

Marian 2019-10-19 17:17:54

Dag Lida, Heb in één ruk jouw verslag nu gelezen. Dank je wel voor je verhalen en mooie foto's. Inmiddels ben je weer veilig in de schoot van je familie en kun je nagenieten van je tocht. Ik hoop het ook nog eens te lopen. Liep wel naar SdC vanaf Maastricht en vanaf Porto en het liefst zou ik ook vanuit NL naar Rome lopen maar fysiek gezien gaat het dat niet worden maar misschien vanaf Assisi? Hartelijke groet, Elisabeth