Keuzes maken!

Spanje, Fraga

Hola amigos,
Het is zatermiddag en ik ga weer even jullie op de hoogte brengen hoe het met mij gaat. Jullie moesten even wat langer wachten. Maar dat is dat ik een keuze moest maken.
In de jeugdherberg waar ik donderdagmorgen vertrok begon het al. Ik was mijn rugtas aan het inpakken en dacht wat doe ik. Kiest ik met deze hitte voor meer drinkwater mee te nemen. Ja!
Dan moet ik mijn paraplu die ik in Barcelona gekocht heb omdat het daar regende wegdoen. Ook een paar avondschoentjes die ik nog niet aangehad heb omdat ik last van blaren heb en nu veel op slippers loopt, in de prullenbak gedaan. Scheelt gewicht. Zo ging ik op pad donderdagmorgen. Meer water, minder bagage. Het liep lekker. Het eerste stuk langs de Rio Segre de stad uit. Na de stad kwam er een prachtig natuurpad Nog steeds langs de Rio. Geen geklim. Liep heerlijk. Overal hoorde ik vogels fluiten. Het water van de Rio hoor je stromen. Ik werd nieuwsgierig wat voor vogels hier zitten. Ik heb een app daarmee kan je vogels identificeren en lokaliseren. Leuk. Maar de vogeltjes waren echt slim. Zou gauw ik stopte om de app te gebruiken stopte ze met zingen. Vervelend. Paar keer geprobeerd maar mij niet gelukt. Het maar opgegeven. Maar ze bleven mij wel uitdagen. Ja erg ondeugende vogels of slim. Ook kwam ik nog 2 dames tegen die met een grote plastic zak liepen om het zwerfvuil wat mensen allemaal maar achterlaten op te rapen. Bravo. Ik heb voor ze staan klappen dat ik respect heb en een prachtig gebaar vind naar moeder der aarde. Iedereen zou dit in zijn omgeving moeten doen. Ik zou gisteren dus naar Alcarras lopen. 15 km De route van 32 km zou dan mooi gesplitst zijn. Rond 12 uur liep ik het stadje in. Albergue aanwezig. Moest voir de sleutel bij de politie zijn. Ik in Google Maps ingetikt politie. 1 km nog. Lag aan de buitenrand. En moest heen klimmen.. Nou dat kan er nog wel bij. Intussen werd het al behoorlijk warm. Maar je weet straks zit je lekker in Albergue en kan je relaxen.
Google Maps zegt u bestemming ligt links van u. Inderdaad. Guardia Civil. Ik bij de Interkom gebeld en komt er een politie naar me toen en zei dat hij van niets wist. Dat ik verkeerd zit. Ik moet bij de politie lokaal zijn. Kom maar verder en gaat u maar in de schaduw zitten. Heb u water genoeg? Zag er zeker wat overhit uit. Hij zou wel even bellen. Na zo 10 min kwam er een politie en die zei als je hier door loopt is er ook een hostel.
Nee zei ik, ik wil graag naar albergue. Nou loop dan maar naar het centrum terug en wacht bij een bureau. De naam schreef hij op. Ik daar naar toe. Liep nu omlaag. maar toen ik bij een soort gemeenteloket kwam vroegen ze weer of ik water nodig had. Nee. ik heb een bed nodig! Politie arriveerd en ik moet met hem mee. Ik.dacht lopen we naar de Albergue, nee rugtas in de politie auto en ik achterin. Nog nooit in een politieauto gezeten. Geen bekleding op de stoelen. Gewoon een bak waar je opzit. Rijdt hij het stadje uit en ik dacht, wat gaat ernu gebeuren. Na zou 3 km komen we bij sportvelden en rijdt hij een terrein op waar wooncontainers staan. Er staan mannen met een donker huidskleur bij.en sommige zitten op een stoeltje. Allemaal kijken wat er gebeurt. Politie stopt bij een huisje en zegt dit is het.??? Ziet er niet echt verkeerd uit. Alles aanwezig, zelfs een wasmachine staat er. Ik.kan koken enz. Ik vraag naar de sleutel, waar ik deze moet laten morgenochtend. Nee, zegt de man. Je krijg geen sleutel. Je zet maar een bezemsteel tegen het slot van de deur. Zo kan niemand naar binnen. Kopie paspoort en weg was de man Wat nu? Eerst mijn mobiel opladen. Geen stroom. Meterkast gevonden. Alle knoppen om hoog gedaan Nog geen stroom. Ik ga hier niet blijven. Ben gekke Henkkie niet. Ben eerst ga kijken waar ik precies zat. Voor me gevoel zit ik op.een asielcentrum. Zo 3 km van de route. Keuze gemaakt. Ik ben gaan zitten en heb wat gegeten uit eigen voorraad en naar toiletgeweest. Hotel Oasis gebeld of ze nog een kamer hadden voor vannacht. Ja. Als ik de route weer oppakt is het zo 12 km. Via Google Maps 9 km. Maar dan loop ik naast de autopista. Ik maak de keuze om naar de route te lopen. 13.30 uur. Ik loop het terrein af en krijg ik toch een shot adreline in mijn lijf. Gelukkig en de hitte daar denk ik niet aan. Gestopt bij een benzinestation voor een heerlijk magnum. Moet kunnen. 17.00uur was ik bij Oasis. Leuk ontvangst. Ziet er goed uit. Lekker douchen en wasje doen en rusten. Het is een weghotel met restaurant. Warm op de kamer. Ramen open kan niet. Veel verkeerslawaai. Gelukkig airco. 8 uur eten Heb wel trek. Was weer niets onderweg. Ja in Alcarras wel, maar dat liep anders. Gezellig zitten eten met een ouder echtpaar. Mw was handig met de vertaal app. Meneer knikte maar mee. De ober was ook een gezellig mannetje. Leuk Spanjaard. Had een snorretje en kleinstaartje. Zwart wijde broek die veel te hoog was opgehaald in zijn taille en broekspijpen boven de enkels. Overhemd had wit moeten zijn maar had nu de kleur van altijd meegedraaid met de donkere was. Sprak wel verschillende talen. Knap hoor.
Hij was erg lief voormij. Lekker gegeten. Kannetje rode wijn erbij. Gezelligheid kent geen tijd. Weer een keuze gemaakt. Vanavond geen verslag. Wel heb ik Jan en mijn kinders gebeld. En Loic! Die is geslaagd voir zijn makelaars diploma. Fantastisch, echt een💪💪💪 kanjer die Loic. Gefeliciteerd lieve schat!
En toen kwam de nacht. Airco dan hoor je het continu zoemen. Ramen open kan niet. Wat denk je staan er van die koelcelmotoren onder mijn raam te draaien. Het leek wel of ik op een stoomboot lag. Lig je te denken, ja maar die moeten toch ook ergens staan. Doe je ogen maar dicht en slaap. Nou niet veel geslapen maar dat halen we wel weer in. Gisteren heb ik zo 27 km gelopen. Had nog een blaar gekregen ook. Warmte kan ook blaren geven.
Vanmorgen om 8 uur aan het ontbijt en half 9 op gemak weer op pad gegaan.
Eerste stuk was over industrie en toen klimmen omhoog. Wat een prachtig uitzicht. Heb echt genoten. De eerste stop was net voor Fraga. Aqua gedronken en weer verder gegaan. Van de nationale feestdag Catalonië niets gemerkt. De ober vertelde dat Fraga geen Catolonie meer is. Dat is de provincie Huesca in de regio Aragón.
Fraga ligt aan de rivier de Cinco.  Het heeft een oud gedeelte met huizen uit de middeleeuwen met arabische invloed. Smalle stijl oplopende straatjes. Beneden stroomt de rivier. In mijn boekje staat dat ik aanmoet bellen bij de pastorie van de San Pedro kerk. Dat doe ik en er kom een man en laat mij binnen. Nadat ik verteld dat ik uit Holland komt zegt hij mij dat hij uit Columbia komt. Na een leuk gesprekje ik krijg een formuliertje met mijn naam erop en een stempel van de parochie. Ik moet me melde in de nieuwe stad bij Hostel Trébol. Alles gratis gesponsord door de pastoor. Nu ik heb geen uitzicht wel airco. Ben een heerlijk salade gaan eten en naar de farmacie geweest. Heb een irritatie plekje in mijn hals en kan het zelf niet beoordelen. Gevraagd of het geen teek is? De apotheker ging even voelen en zij van niet. Tube Elocon adviseerde hij mij. 2x daags aan tippen.
Daarna lekker op mijn bed verslag geschreven. Straks ga ik weer even naar buiten. 8 uur is er een kerkdienst in.de oude stad en daar wil ik.wel even naar toe. Heel verhaal. Als het teveel wordt sla je maar een stuk over. Keuzes maken. Daar begon ik mee. Heb daar vanmorgen over nagedacht met lopen.
Als je kiest, neem je verantwoordelijkheid. Voor jezelf en de consequenties van de keuzes. Soms zijn mensen bang om keuzes te maken. Maar als je echt op jezelf ben aangewezen. Zoals ik nu ben, sta ik er echt versteld van dat ik het zo makkelijk doet. Volgens mij is er boven een persoon die met mij mee reist. Die mij laat voelen waar de grens ligt. Maar hier over ga ik nog verder nadenken. Daar kom ik nog een keertje op terug. Heel veel dikke zoenen. (tapa de la boca) Adios.
Lida.😷

Het was weer heerlijk om in gedachten even bij je te zijn en me mee te laten nemen in je belevenissen. Je doet het hartstikke goed.👍💪hou vol😘

Frea 2021-09-11 17:45:52

Wat ben ik toch ontzettend trots op je ,je moet het maar even doen elke dag weer. Wat een verhaal weer van dat kamp waar je door de politie heen gebracht ben.Hij dacht ,zo oude vrouw pakken ze niet. 🤣Dat plekje moet je goed in de gaten houden hoor. Stuur maar een foto naar je collega's, wij zijn je hulplijn.😀ik werk weer het weekend en weer zonder jou. Je laat mij wel in de steek hoor ,brand maar een kaarsje voor me. Van Mevr Westra krijg je een dikke knuffel ,ze vindt het toch zo knap. Wat een prachtige foto's weer. Je moet wel fluiten als je de vogelapp opent,probeer dat maar eens. Jammer dat je je dansschoenen hebt weggegooid. Je weet nooit wanneer je de flamenco moet dansen,maar jij kan dat ook op blote voeten. Gaat het met je Jantje ook goed? Ik weet zeker dat er iemand daar boven met je mee reist,en jou de beste weg wijst. Vertrouw op diegene hij zal je beschermen lieverd. Ik ben in ieder geval super trots op je. Dikke knuffel en tot schrijfs.

Yvonne 2021-09-11 18:45:20

Hoi Lida , Je maakt een hoop mee zeg !! Ik vind je enorm dapper om dit zo alleen te doen. Vooral als de situatie niet zo makkelijk is . Fijn dat je ondersteuning ervaart. Buen camino , erg leuk om je te volgen . Lieve groet Truus.

truus janse-verhaar. 2021-09-11 18:59:18

Hoi Lida, hier vanaf Karpathos( Griekenland) lezen wij jouw verslag! Een hele lange vandaag maar toch weer leuk om te lezen! Ook wij vinden het heel wat z’n wandeltocht met al zijn dingen erom heen! Drinken eten, blaren slapen , schrijven, nadenken, vogels luisteren enzovoort!! Nou meid ook wij zijn trots ! Volhouden maar dat kun jij wel! Groetjes van ons😘

Hans en Ine 2021-09-11 19:45:04

Pracht verhaal weer. Mw de w was heel erg blij met je kaartje liet het gelijk zien. Gr en knuffel.

Tonny 2021-09-11 19:48:22

Heel leuk te lezen Lida!!!! Geniet van je mooie reis… heel bijzonder❤️

Marie-Louise 2021-09-11 20:48:42

Hoi Lida, Weer een prachtig en spannend verhaal vvan alles wat jij meemaakt op jouw camino. De vogels die ophielden met fluiten als jij even stopte om ff goed naar ze te kijken, misschien dachten ze wel vann oui straks haalt ze nnog een buks uit die rugzak!!! En wat die ruggzak betreft : In 2015 was ik op Lesbos en daaar hadden alle vluchtelingen die met bootjes uit Turkkeie kwamen ook allemaal et een rugzak op, dat verklaart mogelijk dat de Guardia civil zich vergist heeft en jou per ongeluk naar een soortt van AZC heeft gebracht. Gelukkig is alles goed afgelopen doordat ze boven ook nog een beetje op jou letten. Bon caminno verder en adios. Mike

Mike 2021-09-11 22:31:55

Lida ik ben heel trots op jou. Je doe het maar. En wat een mooi verhaal weer. Groetjes en een dikke knuffel.

Toos 2021-09-12 11:22:51

Lida je bent een kanjer XXX

Ine 2021-09-12 14:04:43

Hey Lida, Zoals altijd weer enorm genoten van je verhaal. Wat een spannende en mooie dingen maak je toch mee ! Ik vind , en volgens mij ik niet alleen , het zó stoer en mooi dat je dit helemaal in je uppie doet . Respect. Tot snel weer ! Brigitte