Van Hostel Asturias naar Valverde de Valdelacasa

Spanje, Valverde de Valdelacasa

Hallo mensen, Zondag morgen zijn we rond 8 uur gaan lopen. We konden niet eerder een ontbijt krijgen in het hotel. We moesten de route weer oppakken. De mensen van het hotel hebben blauwe pijlen uitgezet voor de pelgrims zodat ze niet hoeven te zoeken. Het is zwaar bewolkt en ook fris. s,nacht heb ik het ook horen regenen. Nu is het droog. Ik heb na een paar mooie dagen mijn lange broek weer aan. Er ligt veel water op de route. We passeren kleine riviertjes waar we de stenen gebruiken om aan de overkant te komen. De route begint geleidelijk te stijgen en we zullen vandaag op 700 meter komen. De bergen komen steeds dichterbij en zien sneeuw op de toppen liggen. Het begint ook nog zachtjes te regenen. Poncho aangedaan. Niet alleen voor de regen, ik heb het ook koud. Rond half 11 zijn we in Aldeanueva del Camino. Hier zoeken we een bar op om onze eerste pauze te houden. We hebben nog net een tafeltje en 2 stoelen. Het barretje loopt helemaal vol met spanjaarden die er komen ontbijten op zondagmorgen. Ze nemen dan koffie met churros. Dat is een soort langwerpige oliebol die ze in de chocolade dopen of in de poedersuiker. Ze zijn druk en praten hard. Ze zijn blij als we vertrekken en nemen gauw onze stoelen in. Wij hebben heerlijk een bocadilla en verse jus d' Orange op en kunnen er weer tegen. Regen kleding weer aan de volgende 8 km naar Baños de Montemayor. We hebben daar een hostel gereserveerd. Dat was ons geadviseerd. De route ging over de weg. In het boekje stond dat het rustig zou zijn omdat er een nieuwe weg naast ligt. Nou ik weet het niet maar ze scheurde met een vaartje van 120 km langs je ons heen. Inmiddels ging het steeds harde regenen. Frea kreeg natte voeten, mijn schoenen houden tot nu toe mijn voeten nog droog. Wel krijg wat last van mijn linker knie. Rond 2 uur lopen we het bergdorpje binnen. Inmiddels plenst het. Zoeken naar de hostel. Net als de eerste donderslag valt stappen we de hostel binnen. Stort regen met hagelstenen en we zijn zo blij dat we binnen zijn. Binnen is het warm. De kachel brandt. Thomas de hospitalero is vriendelijk en we zijn de enigste pelgrims. Later kwam er nog een fietser en 2 vrouwen uit Madrid met 2 kinderen bij komen. Zij zijn hier om van de bloesem van Meidoorn te genieten. Ze vertellen dat het abnormaal koud en nat is momenteel in Spanje.
Onderweg hebben we ook weer geen pelgrims gezien zien lopen waar we mee zijn opgetrokken de afgelopen dagen. Onze schoenen te drogen gezet bij de kachel. Rond 4 uur was het droog en zijn we het stadje gaan bekijken. Het is een toeristisch stadje in een vallei en bekend om zijn thermale baden. Zwavelbaden. In het Romeinse tijdperk werd dit gebruikt voor bestrijding van huid en longziekte en reumatische aandoeningen. Het water uit de bronnen is ongeveer 40 graden. Nu we hebben al veel water gezien en laten de thermobaden wat het is. Daarnaast is het bekend met veel winkeltjes die hebben rietenmandjes en rotan stoelen. Op een muur stond met grote letters Shanghai. Ik zei tegen Frea" ze hebben hier een Chineesrestaurant. Zullen we een Chinesie gaan doen" wij zoeken. Bedoelde ze met Shanghai die winkeltjes met dat rietenspul.
Dan maar een bar in om wat te eten. Wat tapas gegeten. Niet echt lekker maar je moet wat. Daarna ging het weer stort regenen. We zijn naar ons Hostel gelopen en zijn niet meer weg gegaan. Te slecht weer. Ik heb nog wat muesli repen uit een automaat gehaald. Dat was mijn avondmaaltijd. Plannen voor morgen gemaakt. Ze gaven door dat het vannacht ook nog zou kunnen gaan sneeuwen. We spraken af morgen rustig te gaan starten of te gaan skiën, of een taxi te nemen omdat erin de route boekjes stond dat het pad morgen een drassig pad zou zijn. Met al die regen van vandaag moet het wel een moerasgebied worden. Eerst slapen en morgen zien we wel.
Opgestaan om half 8 en het eerste wat ik doet is naar buiten kijken of er sneeuw ligt. Het is droog en op mijn mobiel zie ik dat het 2 graden is. Ik zeg dat Frea ik doe alles aan wat ik in mijn rugzak heb. Wil het niet koud krijgen. 2 thermohemden, 1 vest, 1 windjack, 2 broeken over elkaar, wolle sokken en mijn wintermuts op, zo ga ik beginnen vandaag. We moesten het eerste stuk klimmen. Prachtig uitzicht over het stadje waar ik de afgelopen nacht geslapen heeft. We besluiten om het eerste stuk te lopen en daarna in Calzada de Bฤ›jar vragen hoe het pad is naar Valverde de Valdellacasa waar we een slaapplaats hebben gereserveerd. Weer zien we geen enkele pelgrim om ons heen. Wim, waarmee ik s,morgens altijd het half 9 momentje heb gaf mijn net het zetje wat ik voor ik nodig had. De soep wordt nooit zo heet gegeten als dat het wordt opgediend. En het wordt misschien wel een van de mooiste dagen. Dus gaan als de benaan. Nu het was prachtig. Wat een mooi uitzicht. De bergen om je heen. Sneeuw op de toppen. Je maakt een praatje met een koe en geniet van de vele ooievaars . Om 1 uur waren we in Calzada de Bejar en heb daar eerst heerlijk pelgrims menu genoen met een vino tinto. Daarna de laatste 8 km. De weg was goed, het laatste stuk drassig maar konden op het verharde pad lopen wat parallel liep met de camino route. Nog een riviertje over waar een noodbrug lag. Alles perfecto. Ik ben heerlijk in mijn 2 broeken blijven lopen. Alleen mijn windjack uitgedaan. Wintermuts ging om 13 uur af.
Nu zitten we in een klein dorpje in een plaatselijk café. We slapen hier in herberg. Het is hier koud. De kachel wordt gestookt met oud papier dus dat helpt niet veel voor de warmte. Er hebben 4 dames zitten kaarten. Ze wensen ons een goede camino. Verder zitten hier vrouwen aan het bier. Niet aan de wijn. Ik zou niet weten wat deze vrouwen hier de hele dag doen. Er is vlgs mij hier niets te beleven. Ik geniet van alles om me heen. Donderdag komen we aan in Salamanca. Hier blijven we 2 dagen.
Dan vieren we dat de eerste 500km afgelegd zijn. Daarna moet ik een beslissing nemen of ik alleen verder gaat of samen met Frea blijft lopen. Frea zegt de tijd te hebben. Ik heb mijn planning gemaakt. Misschien moet ik mijn planning laten varen en maar zien hoe het verder gaat We hebben gezellig met elkaar. We lachen en huilen samen en drinken samen een vino tinto. Morgen is het 1 mei. Ik hoop dat het weer bij jullie ook beter wordt. Dikke zoen.๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜
Buen Camino.

Hoi Lida, het is heel wat in die kou zeg, en dan ook nog regen. Dat is echt afzien. Ik vind het knap dat je het zo goed doet. Sterkte voor de dag van morgen. Lieve groetjes van Marian.๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€

Marian 2018-04-30 22:14:26

Zo zie je maar dat die " half 9 " momentjes altijd ergens goed voor zijn๐Ÿ˜‰๐Ÿ‘Š... ๐Ÿ˜˜

Anita 2018-04-30 22:27:32

Liefs van ons! ๐Ÿ˜˜

Marlous 2018-04-30 23:28:02

Hoi Lida.wat een mooi verslag weer. Ik geniet er van.Groetjes Toos.๐Ÿ˜˜๐Ÿ‘

Toos 2018-05-01 10:16:54

Het is hier ook heel nat geweest Kwam erg nat bij de clienten aan en vanmorgen 6 graden . Wst ben ik trots op je . Ik zou zeggen ga lekket verder met Freia. Gezelligheid is ook wat waard. .