Lleida

Spanje, Lerida

Hola amigos,

Vandaag de stad Lleida bereikt. Maar dat ging niet vanzelf. Ik ben mezelf wel een aantal keren tegen gekomen. Mens wat was het warm. Gloeiend. En echt helemaal onderweg niets te krijgen. Geen bar of restaurant langs de route open. Met 3 joghurtjes op ben ik gaan lopen. Ik snakte naar koffie. Kom je na zo 10 km in het dorpje en is alles dicht. Om 10 uur had ik mijn stukje stokbrood wat ik nog over had maar genomen. Had een blikje met paté, het smaakte me wel. Slok water en dan maar weer gaan. Ook allemaal.van die koolas paden. Lekker warm ook nog. Wim vroeg of ik al een keertje diep heb gezeten. Nou dat was dus vandaag. Ja dat was vandaag. Ik begon al dat me rugtas niet lekker op mijn rug zat. Je zit dan maar te schuiven. Hielp niet. Het was wat bewolkt en mijn voorloper was er dus niet. Dan ga je denken hoe gaan we dat oplossen. Je ziet ineens geen appels hangen maar peren. Peertje pikken. Ook kwam ik vandaag langs velden met zonnebloemen. Ze keken allemaal mijn kant op. Mooi gezicht. Muziekje opzetten. Met het nummer van The Mavericks Dance the night away. Dat dan maar opzetten. Afgelopen zomer ben ik een keertje hier erg van uit mijn bol gegaan op een mooie zomeravond in België. Samen met Wil. Was erg gezellig. Leuke herrinnering. Laat ik warempel de pas er weer in krijgen. Alleen zakte het na een aantal minuten weer weg. De hitte overheerste. Dan dat maar accepteren en rustig verder gaan. Komen doe je er wel. Maar nu ik dit schrijft ben ik het alweer vergeten en heb nog een heerlijke middag en avond gehad. Morgen gaat het gewoon weer lukken.
Zit nu in een Jeugdherberg in Lleida. Weinig jeugd gezien. Wel veel donkere buitenlanders zag ik vanavond met de maaltijd. Het leek een beetje of ik in een gaarkeuken terecht was gekomen. Het was te eten. Sergio is hier ook. Hij en ik ook hebben allebei een eigen kamer. Prima. Kan ik lekker mezelf zijn. Je moet toch aanpassen. Nu ben ik eigen baas. Al ga ik om 12 uur het ligt uitdoen. Daar heeft niemand last van.
Lleida heeft 140.000 inwoners en ligt 155 meter boven zeespiegel. Oppervlakte van 212 km². Ligt in het westen van de regio Catalonië. In het Spaans is het Lerida. Die 2 talen hoor je hier door elkaar spreken. Iets kenbaar maken in de albergue is in 2 talen. Ik heb even de geschiedenis van deze stad zitten lezen op Wikipedia. Catalonië wil heel graag onafhankelijk zijn van Spanje. In het Franco tijdperk is hier ook nog behoorlijk gevochten. De Catalonië wil onafhankelijk zijn van Madrid. 27 oktober 2017 is er een verklaring afgegeven dat dit niet gaat gebeuren en Catalonië autonomie is opgeschort. Door protesten zijn er Catalaanse politici gevangen genomen of verblijven noodgedwongen in het buitenland. De Catalane uitte hun sympathie voor deze mensen door het tonen van gele lintjes. Deze hangen overal. Soms hangen ze aan bruggen en huizen.
Ook lopen met een geel lintje op hun kleding. La Diada Nacional de Catalunya, kortweg La Diada, is dé feestdag van de regio Catalonië. Op 11 september hangen er meer Catalaanse vlaggen uit dan ooit en gaan inwoners massaal de straat op. Hoewel het officieel een regionaal feest is, noemen de Catalanen het toch hun ‘nationale’ feestdag. Ik hoop.erg geen hinder van te krijgen. Maar misschien wel ergens gezelligheid.
Ik vind het een mooie stad. Ben vanmiddag om 17.00 de stad ingegaan en heb de cathedraal bezocht. Seu Nova. Ook de oude cathedraal La Seu Vella  is een architectonisch monument in de stad Lleida. Ligt op een heuvel. Heel mooi. Stukje lopen en klimmen maar dat was het waard. Alleen zou ik dit niet graag in de avond doen. Moest door een verpauperd stuk van de stad. Veel zeer donkere mensen op straat. Staan maar te staan en naar je te kijken. Ik met alle bij me handen op mijn tas gauw hier weg. Ik wil absoluut niet discriminerend zijn. Ik hou echt van iedereen. Maar nu voelde het een bedreiging.
Ik heb mooie foto,s gemaakt. Morgen zou er een etappe van 32 km staan. Maar deze heb ik gesplitst in 2 etappes. Te warm. Ik heb mijn reserveringen om geboekt. Kon nog. Nu lieve m ensen ik ga stoppen. Lekker slapen en morgen weer een nieuwe dag.
Buenas noches.

Wat een zware dag moet het geweest zijn. Verstandig om vandaag niet zoveel te lopen. Goed drinken en zorgen met meer proviand. Muziek kan je soms door die momenten heen helpen. Ik moest gistermiddag nog aan je denken ,een beetje loom van de warmte was ik en ik zei kom op Yvonne ,denk aan Lida. Ik hoop dat je vandaag een berere dag hebt ik ga veel aan je denken ,misschien help het een beetje. Kom op ouwe taaie ,nieuwe dag ,nieuwe kansen. Een extra dikke knuffel . ๐Ÿ˜๐Ÿ’‹๐Ÿ’‹๐Ÿ’‹โค

Yvonne 2021-09-10 06:43:03

Prachtige fotoโ€™s weer en een mooi verhaal met historische elementen! Tot morgen maar weer!

Hans en Ine 2021-09-10 06:47:03

Als het kon, zou ik een uurtje met jou meelopen. ๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€

Maartje 2021-09-10 08:30:18

Ik zie je lopen met je โ€œoortjesโ€ in.. Soms kwam je met je gezang boven mรญjฬn oordopjes uit... Sterkte met de hitte.. goed voor jezelf zorgen.. XXX

Corrie linssen 2021-09-10 08:57:11

Prachtig verhaal weer. Wel goed eten hรจ Lida. Ik heb Lleida ook even opgezocht. Mooie stad. Je hebt nog wel een stuk te gaan. Gelukkig weten we allemaal hoe jij bent, gaan als een banaan . Met je oortjes inde paden op. Blijven genieten van wat je ziet. Succes Lida.๐Ÿ’‹๐Ÿ’‹

Frans en Miep 2021-09-10 09:34:48

hoi Lida Het gaat nu hellemaal van een Leie dakje maar morgen weer een nieuwe dag. Je heb groot gelijk om de 32 km te splitsen in 2 dagen want anders loop je je zelf over de kop. Veders nog een mooie en gezonden reis. met een warme groet mart.

mart 2021-09-11 12:26:11

Beste Lida, Wat een gedetailleerd verslag met schitterende foto's. Je zou een goede reisleidster kunnen zijn voor een touroperator. Hartelijke groet, Martin Pols