Santo Domingo de la Calzane

Spanje, Santo Domingo de la Calzada

Buenos Tarde Amigo,s,
Vanmorgen was er al vroeg een pelgrim in de donker aan het rommelen op de kamer. Hier word ik dan zelf ook een beetje onrustig van. Je lig zelf dan ook niet zo lekker meer. Toen nummer 2 ook begon heb ik het grote licht maar aangedaan en ook gaan pakken. In de hostel kan ik niets krijgen dus om 7 uur loop ik buiten op zoek naar een cafebar.
Via Google Maps heb ik er een gevonden die om 6 uur open zou zijn. Een Italiaan zegt dat ik verkeerd loopt. Ik maak duidelijk dat ik naar koffie zoekt. No café!
Dan ga ik maar lopen met een lege maag. 5.5 km naar Azofra. In de donker. Gekke werk. Maar ik ben niet de enigste. Ik zie pelgrims voor mij met koplampen op hun hoofd. Je ziet niets en moet echt oppassen dat je geen misstap maakt. Ik vind in die albergue ook zo ongelukkig dat overal het licht na een paar seconde al uitgaat. Loop je in donker op een trap of naar je slaapzaal. Soms in de oude albergue heb je ook van die leuke afstapjes. Je moet blijven kijken. Ik hou me maar altijd goed vast. Vanmorgen viel ik zowat van de trap met me rugzak. Mijn engelbewaarder heeft me gelukig weer bijgestaan. Wat zou ik moeten zonder haar. Om half 9 heb ik gelukkig mijn ontbijtje. Koffie en brood met kaas. Heb zo trek in een gekookt eitje. Dat kennen ze hier niet. Zo gauw ik de gelegenheid heb om eieren te koken zal ik het niet laten. Geduld. Als ik het dorpje uitloop herriner ik dat wij in 2012 in albergue daar hebben geslapen. Telkens komt er iets boven. Vandaag zaten er best wel aardige klimmen in de route. Dan denk ik, jeetje Mike dat jij dat allemaal gedaan hebt. Krijgt nu al zoveel respect voor Mike. Vandaag stond een bordje langs de weg nog 581 km naar Santiago. Dan komt Finisterre er nog bij. Ik ben daar eigenlijk niet mee bezig. Zie wel hoe het gaat lopen. Valt mij op dat er heel.veel Fransen zijn. Nog geen Nederlander gezien. Soms denk ik dat kan wel een Nederlander zijn. Maar dan wordt je begroet met Buen Camino. Ik vind het wel prima. Wel herkennen nu mensen mij. Je ziet toch dat iedereen de route voorzich loopt en met de middag gezelschap zoekt met elkaar. Onderweg naar Santo Domingo de la Calzane had ik besloten om niet naar een Albergue te gaan. Ik wilde me haar wassen en wat kleding. Even geen nachtbrakers om me heen. In de Albergue hier is plaats voor 220 pelgrims. Moet er even niet aandenken. Ik heb een hostel gebeld of er plaats was en dat was oké. Aan de naam kan het wel een klooster zijn. Inderdaad ik zit bij de nonnen Hostel Abadia der Cisterciënzer. Ik krijg een
1 persoonkamer 40 euro. Met kruis boven mij bed. Dat geeft voor vannacht een veilig gevoel. Mijn klussens gedaan en de stad in voor het aanhoren van de haan in de kathedraal. De haan en kip heb ik wel gezien. De haan had er geen zin in. Zat met zijn gat naar de kerkgangers toe. Had sch.....t aan iedereen.
De reden om kippen in de kathedraal te laten wonen heeft te maken met een gebeurtenis in de middeleeuwen. Een echtpaar met zoon was op weg naar Santiago. In Santo Domingo waar zij overnachten werd een dienstmeisje verliefd op de zoon. Die ging er niet op in. Het dienstmeisje boos, en verstopte tafelzilver in de bagage van de zoon. Die werd opgepakt en opgehangen. In Santiago klaagden de ouders bij de apostel. Op de terugreis bleek de zoon nog te leven. De apostel had hem ondersteund tegen het stikken. De ouders vertelden het de bisschop. Die zat juist met een gebraden haan en kippetje voor zich. Hij zei " als dat waar is dan zal deze haan nog eerder vleugels krijgen".Toen hij dat zei kraaide de haan en vlogen de haan en de kip van zijn bord. Sindsdien zitten de en haan en kippen in de kerk.
De toren die naast de kathedraal staat heb ik vanmiddsg ook beklommen. Kon prachtige foto,s maken. Verder had ik het gezien en ben naar mijn kamer gegaan. Vanavond heb ik ook in het klooster gegeten. 20.45 uur dinner tijd. Kom ik de eetzaal staan er lange gedekte tafels..3 Fransen hadden gereserveerd met inchecken. Dat had ik ook gedaan. Verder nobody. Veel gaan er in de stad eten. Maar ik vind het wel fijn dan hoef ik de straat niet op met de avond. Half 9 is het donker. Voormij hadden ze gedekt op het eind van een lange tafel. Ver van de Fransen. Ik zei er wat van dat ik dit raar vind. Die non vond het normaal. De Fransen zagen en hoorde wat en nodigde mij uit om bij hun aan de tafel te komen zitten. En toen werd het nog gezellig. Zij zijn van mijn leeftijd en lopen een stuk van camino. Een heeft er een B&B in Amiens. Morgenochtend kan ik hier ontbijten.en dan is de route naar Tosantos. 28 km ga ik weer maken. Heb gereserveerd maar nog geen antwoord terug gehad. In Tosantos is een Albergue waar je op een matje moet slapen. Als ik weet dat ik er 4 kan stapelen vind ik het niet erg. Maar dat risico neem ik niet. Lieve mensen, dit was het weer voor vandaag. Lekker slapen en morgen gezond weer op.
Dikke kus, Lida

Slaap lekker Lida!

Hans en Ine 2021-09-25 23:43:10

Wat loop jij grote afstanden. Doen we je niet na. Wij hebben meer tijd voor herstel nodig. Veel plezier.

Angela.en.Theo.op.pelgrimstocht 2021-09-26 07:32:57

Wat een leuke foto van je met die kip !! 🥰❤, fijne dag weer vandaag !

Anita 2021-09-26 09:32:20

Weer genoten van je verslag en foto's Een fijne dag 😘

Clazien 2021-09-26 11:14:31

Prachtige verhalen hoor jij toch allemaal. Veel wonderen gebeuren daar. Geloof jij het. ?? Je ziet er geweldig uit met je kip. Lachen. Houd de moed er maar lekker in. Buen Camino🙏❤️❤️