Santiago de Compostella.

Spanje, Teo

Buenos Tarde Amigo,s
Vanmorgen ben ik om half 9 gaan lopen na een gezellige babbel met een moeder een dochter uit Voorschoten. Zij zijn León gestart. Moeder is 81!!! Laten hun rugzak vervoeren. Dat kost 3 euro. Je moet dan ook altijd naar die bestemming lopen. Als het slecht weer wordt onderweg, moet naar die bestemming..
Het lopen gaat lekker en ik heb er zin in. Als ik naar 3 km in Pedrouzo ben, kom er een vrouw aan lopen en we begroeten elkaar. Ze spreekt Nederlands. Is
Vlaams en komt uit Leuven. We lopen samen op en hebben elkaar veel te vertellen. Zij is zonder voorbereiding vanaf Astorga gaan lopen. Heeft ook een rugzak vol problemen. Probeer hier aan te werken. Ze kan heel goed je gevoel of je belevenis vastleggen in een tekening. Hiermee probeert ze wat inkomsten mee te vergaren want financieel heeft ze het niet breed. We hebben zeker 10 km samen gelopen. Langs de startbanen van airport Santiago. Jeetje wat is dat bijzonder dat zo gevaarte de lucht ingaat. Als we pauze houden trakteer ik haar omdat het vandaag feest is. Ze vertelt dat ze ook Antoine heeft ontmoet. Laat mij haar tekeningen zien. Elke dag doet zij ook pendelen en zo besluit ze waar ze naar toe loopt of de plaats haar rust zal geven of bijzondere ontmoetingen. We lopen weer samen op en bij Monte Gonzo gaan we alleen verder. Willen allebei solo aankomen bij de cathedraal. Het is erg druk en loop achter de massa aan. 14.45 uur
bel Jan mij en ik loop op dat ogenblik net door de poort waar een Doedelzakspeler uur na uur… dag na dag… jaar na jaar … de vele pelgrims van de Camino Francés, een warm welkom toe blaast. Met Jan aan de lijn lopen we zo samen het Obradoiro plein op. Geen tranen, wel veel dankbaarheid en blijschap. Santiago gehaald. 1200 km. Maak foto,s en
blijft een poosje op het plein om familie en vrienden te appen.
Het is zo verschrikkelijk druk. Er staan rijen mensen te wachten om te kunnen eten op een terrasje. Ik eet een hapje ergens binnen in een klein restaurantje. Dan gauw wegwezen en naar de hostal A Nosa Casa wat voor mij bekend is. Douchen en relaxen op mijn kamer.
Vanavond om half 8 is er een pelgrims mis. Daar ga ik heen. Zit al om kwart over 6 in de kerk om een zitplaats te hebben.
Veel pelgrims en toeristen. Er wordt om geroepen hoeveel pelgrims en waar vandaan ze komen lopen of fietsen. Barcelona wordt ook genoemd. Een pelgrim zingt het Ave Maria tijdens de communie. Het wierookvat komt niet in werking. Jammer maar ik heb het al verschillende keren mee mogen maken. Het is altijd een hele happening. Vooral als dat grote orgel gaat spelen. Je kunt niet alles hebben..Dan iets eten en naar het plein kijken of er nog muziek gemaakt wordt. Helaas niet. Ik denk vanwege de Corona.
Santiago is niets veranderd. De zelfde souvenirs en restaurantjes.
Ga fijn naar mijn kamer en probeer nog wat te schrijven. Helaas lukt dat mij niet omdat ik geen power meer heb in mijn mobiel. Morgen ga ik eerst hiervoor op pad.Heb al een adres, maar ze gaan pas om 10 uur open. Heb dus alle tijd..
20 km.is het naar Negreira.
Als ik 12 uur dan maar kan gaan stappen moet het lukken.
Ik ga nog zo kleine 100 km maken. Het weer is nog steeds super goed. Ik hoop op nog een paar heerlijke wandeldagen te hebben. Dat ik dan zaterdag te zee mag zien.
Lijkt me prachtig.
Dikke kus Lida

GEFELICITEERD met deze enorme prestatie lieve, stoere Lida. Wat fantastisch dat je samen met Jan het plein opgelopen bent. Een mijlpaal. Wat heb je weer bijzondere mensen ontmoet. De camino lopen verrijkt toch wel je leven. Nog een stukkie lekker ontspannen lopen naar Finister en daar al je mooie gedachten laten komen bij de zee van wat je allemaal beleefd hebt de afgelopen tijd. Nogmaals wil ik zeggen RESPECT en een diepe buiging😘

Frea 2021-10-13 03:46:43

Proficiat Lida. Chapeau !! Knappe prestatie!!

Hans van der Stelt 2021-10-13 07:41:58

Lieve Lida , Wat mooi dat je samen met Jan het plein op bent gelopen ,kreeg er tranen van in mijn ogen. Zo blij dat je gezond en wel dat hebt kunnen doen. Wat ben jij ongelooflijk sterk zo trots op je. Wat een mooie ontmoeting had je met die crouw zeg ,bijzonder he. Nu op naar de zee en daar is het eindpunt. Ik hoop dat het laatste stuk ook goed gaat. En daarna lekker terug naar Nederland want je wordt gemist Dikke knuffel

Yvonne 2021-10-13 07:57:51

Gefeliciteerd Lida, gaan er zeker een 🍷op heffen als je weer terug bent 😘

Maartje 2021-10-13 08:07:35

Lieve Lida, Van harte gefeliciteerd! Wat een mooi verhaal ….. vaak hadden we het gevoel erbij te zijn! Jouw verhaal heeft ons enorm geboeid! Dank dat we erop deze wijze mee mochten van genieten. Nu nog enkele dagen op stap op deze ervaring af te ronden! Proficiat! 🙌🏻🙌🏻🙌🏻Luc en Ritz

Rita De Kesel 2021-10-13 08:17:07

Geweldig, een enorme prestatie, wat enig om samen met je geliefde het plein op te lopen, nog een fijne reis verder. Dikke kus

Jeannette 2021-10-13 08:32:43

Wauw wat een prestatie!!!!!! Gefeliciteerd Lida!! Heel trots op jouw!! Dikke knuffel!!

Marie-Louise 2021-10-13 09:29:52

Lieve Lida Tranen in me ogen dat je samen met Jan dat plein op bent gelopen. Wat een prestaties geweldig. Ik ga lekker voor je koken en dan kom je samen met Jan eten. Want we kijken er naar uit om je te zien en alle andere verhalen te horen. Dikke kus van je zus Ine

Ine 2021-10-13 09:54:44

Hele prestatie van jou, gefeliciteerd.💪💪😘

Marian. 2021-10-13 12:16:20

Hoi Lyda, Gefeliciteerd met jouw enorme prestatie! En ja, super dat je samen met Jan het plein bent opgelopen. En ja, misschien denken ze in de kerk al oh daar is die vaste bezoekster weer. Nu nog op naar Finister en dan met het vliegtuig weer heerlijk naar huis. Ik heb enorm genoten van al jouw verhalen. Veel plezier nog op weg naar Finister. Mike

Mike 2021-10-13 13:21:44

Ik zeg t je nogmaals Mam , ik vertel dit aan iedereen en niemand gelooft dat ik zo n " stoere " mama heb .. stilletjes hoop ik natuurlijk dat ik t jena ga doen en dat ik dan heel veel aan je denk ... misschien wel samen met Koen . ( wie weet ) of met jou als je 85 bent en ik 65 .. trots op Jou , je ontmoet veel mooie mensen , geniet daarvan , en tot gauw hier weer aan de tafel in Oud Turnhout 🥰

Anita 2021-10-13 19:45:38

Ik lees nu pas dat je Santiago hebt gehaald. Wat een prestatie en wat een belevenis voor jou. Ik vind het super knap, Lida. Diep respect. Nu nog verder lopen naar de kust en je gedachten laten gaan. Van harte gefeliciteerd en geniet nog van je laatste ‘loodjes’ Dikke knuffel van mij, Rita

Rita 2021-10-13 21:46:07

Wat super dat je bent aangekomen in Santiago, gefeliciteerd met deze prestatie. De pelgrimsmis blijft indrukwekkend, als je daar zit is er zoveel weer om over na te denken😄En dan de laatste kilometers wandelen, is een beetje afkicken en afscheid nemen van een mooie reis🍀Succes