Moest een keer gebeuren!

Spanje, Alcanadre

Buenos tarde Amigo,s,
Ja het moest 1 keer gebeuren dat ik het verkeerd zou gaan lopen. Dus vanmorgen! Ik baalde er echt van. Maar ja , het kan gebeuren.
Vandaag zou het 20 km zijn, maar heb er 25 gelopen.
Om 8 uur was ik in een bar en na de koffie en brood met jam ben ik zo half 9 begonnen aan mijn route. Duurde toch nog wel een half uur voordat ik de stad uit was. Gisteren schreef ik dat er weinig te beleven maar dat is dus niet zo. Calahorra ligt  op een heuvel, uitkijkend op het dal van de Cidacos. Het is één van de oudste steden van Spanje en de belangrijkste plaats in dit gebied. De geschiedenis van deze stad gaat bijna 2000 jaar terug. De Romeinen bouwden hier een stad, Calagurris, die in de 5e eeuw bisschoppelijke status kreeg. Ik heb dus in de oude stad vannacht geslapen. Was denk te moe om me erin te verdiepen. Ik weet niet wat ik heb met de politie maar vanmorgen kreeg ik een waarschuwing. Ik stak ergens over en dat mocht schijnbaar niet. Ik heb me excuus aangeboden en toen mocht ik verder.
Gauw de drukte uit. Krijg natuurlijk weer stenen, stenen en nog eens stenen, Muziekje op en rustig aan verder. Momenteel voel ik ook mijn rechterknie. Maar dat had ik altijd al op de camino. Ik draag een knieband. Daar heb ik.wat steun aan. Vooral afdalen dan voel ik het meest. Geen voorzieningen onderweg. Ik heb wat in mijn backpack en neem een pauze. Heb nu verpakt zoetbrood. Is niet lekker maar wegdoen doe ik niet. Kwam gisteravond goed van pas.
Als ik dan zo onderweg zit en eet wat voel ik me een beetje Swiebertje. Swiebertje de zwerver. Hij hield ook zo van het vrije leven. Even een bakkie bij Saartje en de burgenmeester. En dan die bromsnor? Politie zit mij ook telkens op mijn hielen. Hoop dat het goed afloopt.
En dan stap je weer op en ga je verder. Ik zie in de verte een dorpje of stadje liggen. Ben helemaal in de veronderstelling dat dit Alcanadre is. Dom. Er staan paaltje langs de weg van een route en die lopen parallel met mijn route. Wat doe ik. Ik ga deze volgen. Dom. Kijk niet meer op mijn gps en stap lekker verder. Opeens denk ik, zie helemaal geen gele pijlen meer. Even kijken. Schrik me een hoedje. Zit helemaal niet goed. Terug ga ik niet. Ik probeer een route re maken naar mijn blauwe lijntje. Kom ik bij een driesprong en toevallig een boer op zijn trekker. Hij zegt dat ik langs het canal de Lodosa moet blijven lopen. Dan kom ik vanzelf in Alcanadra. Asfaltweg, dat loopt lekker. Maar ik vertrouw het niet. Ik ga toch mijn eigen route maken om weer op de camino te komen. Moet ik wel een stuk langs de grote weg. Ik ben voorzichtig. Dan zie ik weer gele pijlen verschijnen. Wat en gedoe zeg. Gelukkig.
Ik ben vandaag in de provincie La Rioja gekomen. Prachtige wijnakkers Ik loop tussen gebergte. Het Ebro dal loopt op zijn eind. De vlakte wordt gebergte. Echt heel mooi. Onderweg ben ik nog een aantal roofvogels tegen gekomen. Er vlogen er 2 weg. Een bleef er zitten. Heb ik een foto van kunnen maken. Later vloog deze ook weg. Zeker een spanwijdte van 2 meter. Mooi zeg. Ook hoorde ik wat ritselen in een berm. Zag ik een smaragd groene hagedis van zo 40 cm. Polsdikte. Mooi, maar niet vast kunnen leggen. Rond 2 uur loop ik Alcanadra binnen. Eerst een hapje eten. Zo trek. Ben dat brood een beetje zat.
Dan de albergue opzoeken. Ik heb gelezen dat ik de sleutel kan halen in een bar. Vandaar brengen ze me niet naar de Albergue maar naar hostal Azul. Hostel Azul is eigenlijk dicht. Maar ik krijg er een kamer met ontbijt. Ben er blij mee. Want anders had ik in een afgelegen treinstation een bed gehad. Nu zit ik fijn in het centrum. Douchen en rusten. Kleding wassen. 18.00 uur ga ik op verkenningstocht kijken hoe de route loopt want ik wil morgen vroeg gaan vertrekken Ik loop weer een route van Wikiloc. 2 km korter. Dan de kroeg in. Wat een leuk volk zijn die Spanjaarden toch. Er komen oude dametjes, allen hebben een mondkapje onder hun kin hangen. Zitten met een watertje. Gebruiken niet veel en dat wordt getolereerd. Een heb haar ogen dicht, is zeker in slaap gevallen. Ik vind het toch wel dat ze heel relax leven hier op het platteland. Ik moet zeggen. Ik heb veel boeren hier in de Ebro vallei keihard zien werken. Hun oogst binnen halen. Ook weer jonge plantje poten. Met grote machines. Echt respect voor deze boeren gekregen. Met dIe enorme hitte je werk doen. Morgen ben ik dus in Logroño. Ik ga slapen waar Ik
met Mike en Mart ook heb geslapen. Ik weet nog goed dat Mike vroeg aan de pastoor of er in de pastorie ook gemengd geslapen mocht worden. De pastoor zei, dat hij niet verwacht dat een pelgrim nog energie heeft voor sex. De komende weken zullen wel meer herinneringen van 2012 de geest passeren. Ik.ganu lekker nog een klein hapje eten en dan lekker slapen. Bedankt voor jullie lieve woordjes. Dat geeft mij kracht en energie om door te gaan. Ik geniet ervan dat jullie het idee hebben dat je met mij meeloopt.
Dat maak het voormij minder zwaar.
Dikke kus. Lida

Leuk om je verhalen te lezen, Lida. Zouden die roofvogels geen aasgieren geweest kunnen zijn? Succes morgen.

Rita 2021-09-22 21:35:12

Lieve Lida ,wat balen dat je verkeerd gelopen bent. Maar gelukkig eind goed ,al goed. Ik heb niets gelezen over je blaren ,hopelijk gaat het goed. Dat is zeker zwaar op zo land werken in de hitte ,zwaarder dan billen wassen. Ik geniet zo van je verhalen en moet overdag zo vaak aan je denken. Vanmiddag was het zo heet in Frankrijk en wij waren aan het wandelen. Ik zei ,moet je nagaan wat Lida elke dag moet afzien. Elke avond komt erbij Erik een moederhert met haar kind in de tuin. Zo schattig. Het is bronstijd voor de herten ,het os nachts een kabaal van jewelate

Yvonne 2021-09-22 21:58:38

Jewelste moet daar staan. Dat noemen ze burlen.ze gaan zo tekeer. Ik vind het zo fijn om zo met je mee te lopen ,lieve Lida. Ik ben zo super trots op je. Voor morgen veel succes en ik hoop dat het een mooie tocht is . Dikke knuffel ,yvonne

Yvonne 2021-09-22 22:00:49

Vanavondveven met de meiden op jou geproost, St Hubertus Lida 😘

Maartje 2021-09-22 23:32:48

Hallo Lida, daar zijn we weer nu gaat Hans zijn gedachten ook weer terug want nu kom je ook waar hij al meerdere malen heeft ge fietst en waar hij de Rioga wijn heel erg is gaan waarderen! Altijd leuk om te proeven Lida! Vooral de rode! Wel wat zwaardere wijn!🍷🍇morgen horen we het vast van je hoe je het vindt! Nou Lida ik ga zo wandelen met Clazien om mijn conditie wat te verbeteren! We hopen dat je weer een goede loopwagen hebt! Sukses maar weer! Doei!