Merida

Spanje, Mérida

Hallo lieve mensen, Gisteren middag toen ik klaar was met mijn blog schrijven kwam man bij mij zitten. Hij komt uit België, uit vlaanderen en werkt in oud turnhout. Is vorig jaar gestart in Valencia en tot Merida gelopen. Dit jaar is hij gestart in Sevilla om de Via de la Plata te lopen. We raakte aan de praat en hij vroeg of ik kinderen had. Ik vertelde hem over mijn kinderen waar ze wonen enz. Ook vertelde ik hem over Marnix. Hij luisterde naar mij en daarna vertelde hij mij dat hij ook een dochter heeft van 23 jaar die net zoals Marnix is. Kan ook niet praten enz. Zijn dochter gaat 2 dagen in de week naar opvang. In België zijn de voorzieningen beperkt en er is een lange wachtlijst voor opname in een instelling. Zijn vrouw zit er helemaal doorheen en is ook ernstig ziek geweest. Hij moet elk jaar even een paar weken wandelen anders hou hij niet vol. We begrepen elkaar en dat dit nu wel heel toevallig is dat we allebei het zelfde meemaken of gemaakt hebben. Ik kreeg een dikke knuffel van hem. Toch heel bijzonder.
Vandaag in Mérida aangekomen. Wat een prachtige stad is dat. In Mérida zijn ondanks de Moorse bezetting, vele Romeinse bouwwerken bewaard gebleven. Deze monumenten zijn in 1993 door Unesco op de werelderfgoedlijst geplaatst.
Vanmorgen vroeg op gestaan want dan zouden we op tijd in de stad zijn. Frea en ik hadden gisterenavond een Hostel besproken via Booking.com. midden in het Centrum. Dat wordt fijn douchen met een heerlijk badhanddoek. Eerst nog de nodige 16 kilometers maken om Mérida te bereiken. We zouden de oude Romeinse weg nemen. Soms kan je kiezen tussen 2 routes. We kwamen in hoog gras terecht. Ik slaan met mijn stok. Ik ben bang voor slangen. Slangen kunnen soms in hoog gras zitten. Dat moet ik niet. Al gauw kwam er weg inzicht en zijn daar heen gelopen. Als ik alleen had geweest was ik om gedraaid en de andere weg genomen. Vandaag een stuk met Henk gelopen. Henk heeft de camino een keer vanaf Arnhem gelopen. Heeft dus ook ervaring en verhalen te vertellen over die periode. Lijkt mij ook wel leuk om dat te gaan doen. Misschien mijn volgende camino.😁 Met 7 pelgrims arriveerde we bij een oude romeinse burg die ons over de Rio Guadiana bracht. Daarna ging ieder zijn eigen weg. Wij naar ons Hostel Sereno. 40euro. Mooie kamer. Eerst douchen en de stad in. Prachtig, wat was het mooi. Vooral het romeinse amphitheater maakt veel indruk, je ziet zo de gladiatoren lopen! Het was met de middag rustig in de stad. Winkels zijn gesloten. Hebben nog wel een stempel bij de pastoor in de kerk wezen halen. S.avonds zijn we met zijn vieren gaan eten op het Plaza de España. Gezellig groot plein. Veel mensen en kinderen. Alles is wel veel duurder als in de kleine dorpjes. Biertje kost 1€ in de dorpjes en hier1.50€. Nog goedkoop. Er zijn pelgrims die hier nog een dag blijven want er is echt veel te zien. Wij gaan morgen eerst uitslapen. Maar misschien ben ik al vroeg wakker want een pelgrim gaat vroeg op pad. Buen Camino

Dat zijn weer mooie verhalen ! Zeker bijzonder die ontmoeting met die man uit Oud Turnhout . Bijzonder om zomaar uit t niets iets te delen wat zo n impact heeft gemaakt op je leven . Je maakt een hoop mee ! Hier genieten we van t mooie weer Nu lekker met haardje aan buiten Morgen vroeg naar de hockey ! Kus😘 et bueno camino !

Anita 2018-04-20 22:07:06

Leuk verhaal Lida en zo zie je maar, je bent niet alleen met wat voor zorgen dan ook, nog een gijn vervolg 😘

Maartje 2018-04-20 23:09:13

Weer genoten van je verhaal hoor,pelgrim Lida. Lekker dat je een mooi hostel had. Het moet een mooie stad zijn zeg ,waar je nu bent. Wat een mooi verhaal van die man met zijn gehandicapte dochter. Gisteravond afscheid genomen van Ingrid . Was gezellig hoor. Nu lieve Lida ga gauw weer een paar billen wassen en iedereen de groeten doen van onze sportieve Lida. Dikke knuffel

Yvonne. 2018-04-21 07:35:05

Lida wat een mooi verslag weer.Fijn dat het goed met je ga.. Groetjes Toos.

Toos 2018-04-21 09:35:26

Wat een mooi verhaal je komt deze reis bijzonderen mensen tegen Geniet ervan veel plezier. ☀️🍀🍺

Clazien 2018-04-21 09:38:43

Geweldig Lida wat jij meemaakt op je pad en dat we mee mogen genieten. Een goede reis verder.