Fuentes de Ebro Alles zat mee!

Spanje, Fuentes de Ebro

Buenas tardes a todos,

Wat een dag vandaag! Zo heerlijk gelopen. Gisterenavond lag ik nog even naar mijn route te kijken die ik vandaag zou gaan lopen. .Ik dacht laat ik eens bij Wikilok kijken of deze nog een route aangeeft. Warempel ik vond er een. Was ook korter dan mijn route op de gps. Ben gaan slapen voor zover het ging. Ik werd n.l om de haverklap wakker van trillingen veroorzaakt door het vrachtverkeer. Ook de rolluiken maakte geluid. Een kleine soort aardbevingje. Ik had de ramen gesloten voor de herrie. Airco aan. Nou heb ik dat weer. Vroeger toen wij nog aan de Endeldijk woonde schudde ook het huis als de bus langs reed. Maar dan ben je er aan gewend. Om kwart voor zeven ben ik naar beneden gegaan. Nog aarde donker. Ik stond net buiten en kwam er een auto aanrijden. Taxi? Nee de eigenares van de hostel. Dat gaf een goed gevoel. Ik dacht als die taxi nou niet komt kan Ik terug vallen op haar.
Klok slag 7 uur kwam de taxi. Om 7.15 was ik bij Venta de Santa Lucia. De chauffeur wijsde de weg waar ik moest beginnen. Er was een bar daar en ook nog open. Eerst koffie. Ik.was de enigste klant. Ook nog donker. Ik vroeg aan barman wat de beste route zou zijn? Hij zei dat ik die van Wikilok moest lopen. Dat is de officiële camino. Ik de vlakte op. Het leek wel de woestijn. Je ziet weleens van die Amerikaanse filmen in Texas dat er een bar in de midle of nowher staat. Een verkeers weg die er langs gaat. Nou zo was. De zon kwam op en ik verdween de droge vlakte in. Dan moet je echt op.je gps lopen. Stenen paden. Gescheurde aarde van de droogte. Misschien dat hier in het voorjaar nog wat op het land verbouwd wordt, maar nu is alles droog. Na een aantal km zag ik een schaapherder. Schapen zag ik niet. Zag wel dat ze er vanmorgen hier gelopen hebben. Ook weer veel konijntjes en grote roofvogels. Ik heb prachtige foto,s kunnen maken. Rond 9 uur werd het bewolkt en de lucht werd donkerder. Geen onweer hè, dacht ik nog. Dan zou ik moeten gaan liggen in een gat of zo. Gelukkig niet nodig geweest. Ik liep erg goed. 11 uur liep ik het industrie gebied in van het plaatsje Pina de Ebro. Daar koffie gedronken en het stadje bekeken. Er was markt en de kerk was open. Even een kaarsje opsteken. Het was zo kast met elektrische lichtjes Had alleen maar een 2 euro munt. Er gingen wel 20 lampjes aan dus voor de hele familie een opgestoken. Ook zag ik ooienvaars op de kerktoren. Leuk.
Rond half 1 ben ik weer verder gegaan. Richting Fuentes de Ebro. Ik heb vandaag de route Catalana verlaten, deze sluit aan op de Camino de Ebro. Die loopt van Tortosa naar Logroño. Tot Logroño blijf ik op deze route. Dan wordt het
Camino Frances. Dat is de kermis route. Daar loop je nooit alleen. Vanmiddag ook weer heel veel stenen en vliegen. Heb wat rustig gelopen. Was op tijdschema. Je zou zeggen pelgrims maken geen schema. Maar ik wel. Dan heb je een houvast. Dat vind ik prettig. Ik heb vandaag niemand onderweg gesproken en dan ga je beginnen met een muziekje opzetten. Dan luister je naar een tekst en dat zet je aan het denken. Het was bij het liedje van Hazes , Wees zuinig op mijn meisje.
,,Ze is en ze blijft mijn kleine meid" Ik blijf ben ook de kleine meid van mijn vader en ons gezin waar ik in en ben opgegroeid. Alleen heb ik mijn vader nooit gekend. Alleen van een foto. Hij is overleden toen ik nog geen 14 maanden was. Als kind heb ik hem nooit gemist. Het gemis is pas later gekomen. Ik had hem zo graag heel veel willen vragen. Soms heel soms hoor ik wel eens via via hoe hij was . Dat hij humor had. Dat hij heel veel van mijn moeder heeft gehouden. Dat graag ook hard wilde werken voor zijn gezin, maar de energie er niet voor had. Ik zou heb van alles vertellen. Over beslissingen die ik in mijn leven heb genomen. Dat ik verslaafd ben aan de het wandelen.
Ik zou willen weten of hij ook zou hebben gehouden om er op uit te trekken. De natuur in. Opa van der Valk ging ook er alleen op uit met zijn boot. Hield ook van het vrije.leven. Misschien heb ik het dan toch niet van een vreemden.
Mijn vadertje die er niet was en toch is. Een vader van wie ik zielsveel hou.
Ja mensen dit gebeurt allemaal op.de camino. Dit is juist zo mooi. Ik zeg altijd laat het maar gebeuren. Zo kom ik.mijn dagen door. Morgen is het weer een ander die ik.dicht bij.mij draagt.
Terug naar de route.
Langs de route ligt een spoorlijn. En de Ebro.
De Ebro is circa 925 km lang en ontspringt in het Cantabrisch Gebergte van Noord-Spanje. Vervolgens stroomt de rivier naar het zuidoosten en baant zich een weg tussen de Pyreneeën en het Iberisch Randgebergte. De Ebro stroomt onder andere langs Zaragoza en mondt uit in de Middellandse Zee bij Tortosa.
Het mondingsgebied kenmerkt zich hoofdzakelijk door de rijstcultuur. Veel van de oppervlaktes die niet worden ingenomen door de landbouw zijn momenteel beschermde natuurstroken waarvan vele watervogels, zoals de roze flamingo, gebruikmaken om te rusten tijdens de vogeltrek. ( wikipedia).
Lijkt mij een prachtige route om er langs te lopen. Het gaat dus best wel erg voorspoedig. Ik heb besloten om morgen naar El Burgo de Ebro te lopen dat is ongeveer 14 km. Dan loop ik donderdag naar Zaragoza. Ook zo 15 km. Ben ik op tijd om de stad te bekijken. Om morgen in een keer te gaan zie ik niet zo zitten. Kom ik laat aan. Zou ik de andere dag wel een rustdag kunnen nemen maar ik loop liever een stukje. Ik hou niet van de drukke stad. Vannacht slaap ik in Hostel weer langs de carretera. Nou gaan mijn oordoppen in. Ik kan hier eten en ontbijten. Morgen loopt de route verder en kom ik hier nog in het stadje. Ik ga niet te vroeg weg.
Het was pracht dag. Uitstekend weer gehad en alles klopte. De juiste keuze gemaakt om een taxi te nemen de eerste 20 km. Ik ga nog even tv kijken en dan sluit ik mijn ogen om morgen weer fris en fruitig op te staan. Dikke kus, Lida

Hallo Lida, even een bericht van ons , je verhalen blijven ons nog steeds fascineren, echt als een dagboek geschreven! ! Ga zo door wij lopen in onze gedachten een beetje mee, tenminste als jij dat goed vindt?🚶‍♀️🚶🚶‍♂️😂. Tot morgen en slaap lekker!

Hans en Ine 2021-09-14 23:32:36

Wat een mooi verslag weer Lida. En zulke mooie foto,s weer,wat een prachtige brede rivier zeg. Ja dat is het mooie van zo wandeling alleen ,dat je nadenkt over je leven. Ja een vader of moeder jong missen ,dat verlies draag je je leven mee. Ik heb dat ook meegemaakt ,je hebt dat heel mooi beschreven. Je hebt ook veel kaarsen aangestoken ,het moet goed komen nu met iedereen. Wat waardeloos dat je dan niet zo goed slaapt he ,maar vannacht misschien weer een betere nacht. Wat hebben die schapen nou te grazen daar op die dorre vlakte he. Dat denk ik altijd als je in zo land bent ,nooit een mooie groene weide. Ga straks weer werken ,zal ze de groeten van je doen hoor.

Yvonne 2021-09-15 05:55:47

Hoi Lied...mooi verhaal weer.. al die gedachten die door je heen gaan.. Mooie foto’s ook... wat n bende weer op je bed 😂😂 Hou je paspoort in t oog hé..daar hebben we het allebei toch wel eens “Spaans” benauwd van gehad hé... Nog steeds weinig pelgrims.. Geniet vandaag weer en pas op jezelf..love you 😘

Corrie linssen 2021-09-15 07:52:09

Hoi Lida Een fijne wandeldag ik geniet elke dag Van je verslag en mooie foto's Veel liefs xx

Clazien 2021-09-15 10:15:34

Mooi Lida❤️ Liefs Louise

Marie-Louise 2021-09-15 10:31:13

Nou Lida tranen in mijn ogen na het lezen van dit verslag. Ik brand elke dag een kaarsje voor je. Hou je haaks. Dikke knuffel van je zus. XXX

Ine 2021-09-15 17:39:43

Hey Lida Wat een prachtige reis maak je zeg ! De omgeving waar je nu bent ziet er wel erg dor en droog uit. Logisch dat je dan zoveel na gaat denken. Ik weet zeker dat je vader super trots op je is ! Wij zijn al zo trots !! Fijne reis weer morgen ! Dikke kus ; Bri