Van Ponte Ulla naar Santiago de Compastela

Spanje, Santiago de Compostela

Buenes Tartes Amigo,s
Vanmorgen om 7.15 vertrokken voor de laatste etappe naar Santiago. Het is gelukkig droog. Ik heb het vannacht wel horen regenen. In het begin hebben we een stuk verkeerd gelopen. De Belgen zeggen" We hebben verloren gelopen" Dat is eigenlijk maar weinig gebeurd. Ik heb een gps met de route erop op mijn mobiel. Als we twijfelde of s,morgens als we vanuit de herberg vertrokken was dat ideaal. Ik zei dan tegen Frea even kijken of we nog op het ons lijntje zitten. Als dat niet het geval was liepen we terug. Dat is de techniek van deze tijd. Maar vanmorgen dachten we echt dat we goed zaten. Dat bleek dus niet.
Eerst een behoorlijke klim en verder was het goed te doen. 5 km voor Santiago zagen we in de verte de cathedraal liggen. We werden er allebei wat emotioneel van. Ja en dan kom je steeds dichterbij en dan zet je rond kwart over een die laatste stappen naar Santiago de Compastela. Je eerste blik is naar de cathedraal en de vele pelgrims en volk op het plein. De plek waar men zegt de apostel Jacobus begraven ligt. Of het waar is allemaal is voormij niet zo belangrijk. Wel sta ik op een plaats waar vele mensen euforisch zijn en blij zijn en dat ben ik zelf ook. Ik ben trots op mezelf dat ik het gehaald heb maar je realiseer ook dat het voorbij is.. We omhelzen elkaar, geven schouderklopjes en feliciteren elkaar. Ik maak foto,s en ik stuur het thuisfront berichtjes dat ik er ben.
Ja en dan sta je weer met beide benen op de grond. Frea wilde graag naar het Hollandhuis. Dat is een ontmoetingsplek voor Hollandse pelgrims. Dat wordt beheerd door vrijwilligers van het Jacobusgenootschap vanuit Nederland. Daar hebben we ons verhaal gedaan en daarna zijn we naar ons Hostel gegaan.
Douchen en terug om iets te drinken en te eten in de oude stad. Daarna lekker relaxen en je verslag schrijven. Ik heb nagedacht wat voormij zo belangrijk is geweest in deze 7 weken. Ik heb veel steun gehad van mijn stokken. Dat zijn mijn grote vrienden geworden en die doe ik nooit meer weg en mogen voortaan altijd met mij mee. Met het klimmen en dalen had ik ze heel hard nodig en als honden los liepen voelde ik mij veilig. Als het nodig is kan ik ermee slaan. Ook heb ik 2 engeltjes bij me. Op elke schouder een. Een ooit gekregen van Nelly en Frans en een van Corrie. Het blijft altijd uitkijken en opletten met al die stenen en keien op het pad. Ik ben vaak genoeg gestruikeld en dat ik bijna viel. Met je rugtas op verlies je ook nog al eens je evenwicht bij het klimmen. Ook heb ik angst gehad bij de zware onweersbui. Het is altijd gelukkig goed gegaan. In Sevilla heb ik omdat het zo regende een paraplu moeten kopen. Ik heb deze 1 keer gebruikt maar heb hem altijd meegedragen. Hij hing aan mijn backpack. Morgen mag die de prullenbak in. Misschien daarom dat we zo weinig regen hebben gehad. Wel heb ik het de eerste weken erg koud gehad. Maar ben toch wel blij dat ik voordat de hitte hier echt komt weg ben. In de hitte lopen valt mij zwaar. Elke morgen heb ik met Wim een half 9 momentje gehad. Ik ging meestal 7 uur lopen en de eerste stop was even een foto sturen naar Wim waar ik op dat moment was. Even contact en beide keken we er naar uit. Bedankt Wim. Natuurlijk mag ik Jan ook niet vergeten. We hebben samen veel contact gehad via het beeldbellen van whatsapp. Leuk en kon Jan ook wat livebeelden zien van de camino. Voor Jan is het ook weer een soort camino geweest. 7 weken zonder mij. Bedankt lieverd. En dan natuurlijk je allemaal. Jullie reacties op mijn verslagen dat heb ik erg fijn gevonden. Ik waardeer het enorm. Soms koste het best veel moeite maar als ik dan eenmaal aan bet typen was ging het vanzelf. Ik heb mijn belevenissen, mijn gevoelens gedeeld met jullie omdat jullie belangrijk zijn voormij. En ik hou van jullie allemaal.
Morgen gaan wij eerst onze laatste stempel halen in onze credicial bij het pelgrimsbureau. Daar krijgen we onze Compostela wat vroeger de aflaat was voor vergeving van alle zonden. Maandag kom ik dan zonder zonden terug naar huis en kan ik weer opnieuw beginnen. Daarna gaan we naar de pelgrimsmis in de cathedraal. Hopelijk zien we het wierrookvat slingeren.
Maandag 12.40 vliegen we naar huis. Dan afscheid nemen van Frea. Dat zal nog zwaar worden. We hebben zoveel met elkaar gedeeld. Dit zal ik nooit vergeten. Deze hele camino blijft voormij heel
bijzonder.
Lieve mensen dit was het dan. Het laatste verslag. We zien elkaar hopelijk heel snel.Dikke kus Lida.

Ook wij gaan de camino missen... Zat elke keer met veel bewondering je verslagen te lezen , leefde mee. Nu weer naar huis . Ik weet zeker dat je in gedachten al met je volgende camino bezig bent . Dat moet je ook zeker doen! Dikke kus mam , groetjes aan Frea . Hoop haar ook een keer te ontmoeten. Veel plezier nog morgen en alvast goede reis naar huis! 😘

Anita 2018-05-26 23:43:06

Lieve Lida Deze Camino is ook voor mij totaal anders gelopen😅dan gepland. De bedoeling was de tocht alleen te maken. Voor mij bestaat toeval niet en moest jij, om welke rede dan ook op mijn pad komen en ik ben daar er blij om. We hebben gelachen en gehuild, we delen een gewekdige tijd die alleen wij begrijpen. Ik dank je voor je fijne gezelschap en zal je nooit vergeten. Liefs Je Camino vriendin😚

Frea 2018-05-27 06:43:02

Super Lida, heb genoten van jou verslagen en hoor graag het live verhaal. See you 😘

Maartje 2018-05-27 08:30:21

Ik heb veel bewondering voor jouw prestatie en ik heb genoten van jouw verslagen. Goede reis terug, lekker bijkomen en terug kijken op een mooie Camino samen met Frea. Groeten, Els

Els 2018-05-27 09:07:39

Dit was je laatste verslag ik heb ze met plezier gelezen. Soms moest ik een traantje weg pikken nu had ik zelfs een zakdoek nodig. Lieve Lida fijn dat alles zo goed is gegaan ik ben echt trots op je. Je verslagen zal ik missen maar we komen gauw samen met de familie lekker eten en naar jou verhalen luisteren. XXX

Ine 2018-05-27 09:15:53

gefeliciteerd Lida wat een geweldige prestatie. we hebben genoten van je prachtige verslagen.

Geert & cock vijverberg 2018-05-27 18:02:38

Ha die Lida ! Gefeliciteerd met het behalen van je doel . Ik heb genoten van je verslagen...het voelde soms net of ik meeliep... niet fysiek; dat doe ik je echt niet na ! Zoveel respect voor Frea en jou ! (En al die anderen) Hopelijk zien we je weer snel bij Humanitas !

Brigitte 2018-05-27 20:18:53

Hallo Lida. Bedankt voor al je mooie verslagen en de vele foto,s die je heb gemaakt ik heb er van genoten het was soms of ik bij was vooral bij de foto,s. Het is een hele prestatie die jullie samen hebben gemaakt. Warme groet Mart

Mart 2018-05-28 17:41:30

sterke Lida,wat ben ik trots op jou. Wat heb ik genoten van je verslagen ,je mooie foto's. We liepen in gedachten steeds een beetje met je mee. In Portugal in een klein kerkje heb ik een kaars voor je gebrand ,en gevraagd of je gezond in Santiago mocht aankomen . En gelukkig is het samen met Freja jullie gelukt. Wat een prachtige ervaring is het geweest voor je. Lieve Lida het boek gaat sluiten ,ik joop je gauw te zien en te spreken . Een dikke knuffel van mij .