Van Vilar de Barrio naar Xunqueira de Ambia.

Spanje, Galicia

Buenus Tardes, Vandaag om half 8 vertrokken uit de albergue. Het is vannacht onrustig geweest op de slaapzaal. Ook heb ik het vannacht voor het eerst warm gehad. De slaapzak eigenlijk niet nodig gehad. Na het ontbijt, yoghurt met kaakjes gaan we lopen. Het dorpje uit en komen bij een kaarsrechte eindeloze zandweg die eerst genomen moet worden. Halverwege worden we gepasseerd door de
familie uit Pijnacker. Even nog een praatje en wensen elkaar nog een leuke tijd en een goede camino. We eten ons enigste brood op en moeten het verder met kaakjes doen. Dan zie ik ineens 2 reeën aan de rand van het bos. Ze springen weg als ze ons zien. Dan gaat de weg rechtsaf en komen we in Bobadela waar er een barretje open is. Het is zondagmorgen. Nog weinig leven in het dorp. Heerlijk koffie met een bocadilla. We nemen de tijd. De zon is al behoorlijk warm. Er staat een wasplaats naast het terras en ik besluit een duik te nemen. Als ik het water voel dan trek ik me toch maar terug. Daarna komen we op paden door een bosgebied en gaat verder over een klein bergruggetje. Prachtige rotsformatie met een bloemenzee van geel en paarse kleuren. Onder een wolkenloze hemel is het genieten, wat een pracht. Dan dalen af op een steile helling. Ik vind dat nooit fijn. Ik voel mijn knieën en moet mijn voeten goed neer zetten om mijn knieën niet te veel te belasten. Ook vandaag weer honden op de route. Vaak van die grote schapen honden. Je ziet ze in de verte al liggen en je hoop dat ze niet agressief zijn. Meestal al ze vrij lopen zijn ze mak maar toch ben ik weer blij als ik er voorbij ben. Om 12 uur zijn we bij de albergue die buiten het centrum van Xunqueira de Ambia ligt. Kiezen een bed en gaan eerst met zijn viertjes naar het centrum. Daar staat de kerkdeur open en gaan naar binnen. Er is een dienst bezig en ik sluit mijn aan bij de Spaanse kerkgangers. Na de H. Mis gaan we naar de Sacristie en krijgen van de Pastoor een stempel in onze Credencial. (Pelgrimspaspoort) Mijn Credencial is vol en ik laat de stempel aan de andere kant van het paspoort plaatsen. Achter de kerk is er nog een kloostergang en we maken er foto,s. Daarna lekker eten op een pleintjes. Compleet menu met voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht en koffie voor 10 euro. Het eten is er voortreffelijk. Ik krijg zelfs whisky over mijn chocoladeijs geschonken wat erg lekker smaakt. Daarna terug naar de albergue die helemaal is volgelopen. Er wordt verteld door pelgrims dat de politie is geweest omdat er ruzie was om een bed. Bovenmij slaapt een pelgrim uit Brazilië. Aardige man, ik hoop alleen dat hij niet snurkt. Van lieverlee breekt dat mij soms op dat gesnurk nachts. Eerst had ik niet zoveel last van. De herbergen zitten nu vaak vol en dat zal wel zo blijven tot Santiago.
Daarna douchen en mijn blog bijwerken. Morgen heb ik er geen tijd voor want dan lopen we 22 km naar Ourense. Dat is de laatste grote stad voor Santiago en moet ook interessant zijn met een groot aantal cultuurhistorische monumenten. We gaan dan slapen in een klooster, Convento de San Francisco. Ja en daarna nog 106 km. We hebben nog 5 dagen. Dinsdag lopen we er 19, woensdag 20, donderdag 20, vrijdag 31en zaterdag 16 km. Ik voel nu nog niet wat het met mij zal doen als ik er ben. De komende dagen zal het mij wel bezig houden Ik heb ongelooflijk veel steun van jullie gehad. Als ik de reactie op mijn blog lees dan heb ik echt het gevoel dat er een aantal van jullie met mij lopen.
Dikke kus. Lida.

Door jou verslag steeds heb ik ook soms dat gevoel Lida...zie sommige dingen zo voor me..geniet van de laatste week..😘

Corrie L. 2018-05-20 19:05:38

Prachtig die bloemen en ik zou echt doodsbang zijn van die honden, jullie leren Spanje echt kennen. Sterkte met de laatste kilometers, maar volgens mij komt het wel goed 😘

Maartje 2018-05-20 21:04:42

Hai Lida, nog een paar dagen en dan is het je gelukt. Een topprestatie! Heel veel succes en geniet van de laatste kilometers. Door je verslagen lopen wij een beetje met je mee. Lieve groet. John en Maria.

John en Maria 2018-05-20 21:57:35

Nou Lida de laatste loodjes geweldig ook zoals jij schrijft. Zo rond jou verjaardag ben je binnen. Lieve groet van ons.

Ank en Hans 2018-05-20 22:40:18

Veel succes de laatste dagen , vooral genieten .. denk veel aan jullie ( ja inmiddels is Frea ook vanzelfsprekend erbij ) .. Santiago aan voelen komen zal bijzonder zijn , vorig jaar hebben wij dat ook gevoeld , iets Magisch !.. T einde van ook dit keer een mooie tocht die je weer als bagage meeneemt naar huis 😘

Anita 2018-05-21 06:37:38

Wat een enerverend verslag Lida, sterkte met je knieΓ«n ,nog even en je bent in Santiago.

marian 2018-05-21 09:42:45

Prachtige foto s van de mooie bloemen, die je onderweg tegenkomt. Sterkte met de laatste lootjes he, die wegen meestal nogal zwaar. Maar jou kennende, zeker niet. Ben weer blij als ik je weer in Naaldwijk zie.πŸ’’β™₯οΈπŸ‘

Miep 2018-05-21 10:52:03

Hoi Lida, wat is het toch leuk lezen zoals jij alles beschrijft, nog heeeeel veel succes voor de laatste kilometers en geniet er maar extra van. Je hebt zo weer een hoop meegemaakt deze reis. πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜

Ellie 2018-05-21 11:39:25

Weer een geweldig verslag in gedachten loop ik mee de laatste kilometers schema aanhouden dan redden jullie het wel. Veel liefs Clazien

Clazien 2018-05-21 15:51:43

nou Lida nog een paar dagen en dan heb je het voor elkaar. We zullen je verslagen gaan missen. Heel veel sterkte voor de laatste kilometers. xxx

ine 2018-05-21 20:45:39

Wat een mooie fofoto's maken jullie onderweg. Mijn vakantie in Portugal zit erop, en jij bent nog steeds aan het lopen Zo bewondering heb ik voor je,wat een doorzettings vermogen heb je toch. Om iedere dag je schoenen aan te trekken en je rugzak op,en weer op pad te gaan.lieve Lida ,het eind is in zicht ,de laatste kilometers zullen best pittig zijn. Lieve Lida ,we lopen met je mee in gedachten ,en hopen dat je gezond Santiago bereikt. Een hele dikke knuffel van mij .