Van Campobecerros naar Vilar de Barrio

Spanje, Vilar de Barrio

Buenus Tartes,
Gisteren morgen 7 uur opgestaan. Ik heb goed geslapen en de overnachting in de Hostel is inclusief ontbijt. We komen met zijn viertjes de bar binnen en krijgen koffie met cake. Nou dat wordt een probleem. Er staat 18 km op het programma en onderweg geen enkele bar of winkel. Gisteren geen boodschappen kunnen doen omdat de winkel gesloten was. Dag van de Poëzie. De mw achter de bar zegt dat de winkel nu open is, en ons min of meer laat weten zelf geen zin te hebben voor een stuk brood klaar te maken. Wij naar de winkel, maar is ook nog gesloten. Ik zeg dat ik niet zonder brood of iets gaat lopen. Er staat een klim te wachten en dat kost energie. We besluiten weer terug te gaan naar de bar en vragen beleefd om een stuk brood met kaas. Na veel zuchten gaat mw naar achteren en komt terug met een stukje brood in aluminiumfolie. Wij blij en gauw de backpack op de rug beginnen we met onze route voor vandaag naar Laza. We beginnen direct al met de klim. Het is een prachtig berglandschap en machtige uitzichten. Dat krijgen we allemaal voor onze inspanning. Rond 9 uur naderen we een houten kruis met een bord Cerdedelo ervoor. Men heeft dit speciaal opgericht voor gestorven pelgrims, wel indrukwekkend maar voorlopig voormij nog even niet. Ook liggen er stenen , maar dat is niet te vergelijken met Cruz de Ferro op de Camino Frances. Meestal geeft een kruis aan dat het voornu even het hoogste punt is. Zo ook als je de Koekkoek hoort, dan zit je vaak in de omgeving van een dorpje of zoiets. We eten de helft van ons brood en de vesten gaan uit, zonnebril op en beginnen met de afdaling. We passeren een kleine dorpje en plotseling zien we tot onze verbazing een huisje waar pelgrims even kunnen bijkomen. Er staat een thermoskan en men kan er thee of koffie maken. Ook staat er koekjes en fruit. Heerlijke muziek van Julio Iglesias uit een speakertje. Dit alles voor donativo. En toen gebeurde het? Hevig getoeterd in het steegje. Wat is dat nou? Staat er een soort SRV wagen met allemaal lekker dingetjes. Toen hebben we een dansje gemaakt voor de Heer. Wat een toeval maar weer. Wat mij zo verbaasd dat er toch nog wel leven is in zo dorpje. De deurtjes gaan open en er komen oude vrouwtjes, mannetje die hun boodschapje komen doen. Meestal lopen ze met een stok. Vrouwen hebben allemaal een schort aan. Nu na onze zalige onderbreking gingen we verder met het afdalen. Rond half 2 zijn we in Laza en gaan eerst kijken of de herberg wat is. We zijn de eerste en het ziet erg goed uit. We blijven en gaan douchen. Luuk en Rita arriveren ook en gaan met zijn viertjes wat drinken in de bar in het Centrum. Frea en Rita werken aan hun verslag en ik ga met Luuk heerlijk biertje drinken. Heb ik wel verdiend. Daarna boodschappen doen we besluiten zelf te gaan koken. Salade mixta met pasta. Heerlijk gegeten en met iets te veel vino op lig ik om 7 uur in mijn bed. Ik heb geen snurkers gehoord en als een blok geslapen. Zowat het klokje rond. Half 7 vanmorgen stap ik uit bed en ben weer fris en fruitig. Luuk en Rita zijn ook echte Bourgondische Belgen. Snoepen ook graag van de vino tinto. Maar ja vandaag ook weer een flinke klim van 7 km. Het weer is goed en om half 8 vertrekken we. Om 11uur komen we in Albergueria bij een bar met de naam El Ringòn. Dit barretje hangt vol met schelpen. Elke pelgrim die hier stopt mag een schelp op hangen. We hebben er foto,s gemaakt. Daarna de stijlen afdaling naar Vilar de Barrio. Prachtig herberg met een mooie keuken maar er zijn hier geen pannen? Dan maar een pelgrimsmenu in het restaurant aan de overkant. Kunnen we gelijk de mooie beelden zien van Prins Harry van Engeland met zijn bruid. Verder weet ik eigenlijk niet wat er momenteel in de wereld gebeurd. Ik lees geen krant en zie geen tv. Het enigste wat je bezig houdt is hoe is de route, waar kan ik slapen en de familie informeren hoe het met je gaat. In de herberg is een echtpaar uit Pijnacker. Zijn op een tandem. Zij komen alle 2 uit Poeldijk. Zij is een zus van Gerrit van de Meer. Leuk hé. Zo dicht bij. Morgen lopen we maar 15 km. Komt weer zo uit. We lopen ook niet meer zo hard. Kijken veel onderweg naar al het moois. Ik maak wel foto,s maar het is toch nooit zo mooi over te brengen als het werkelijk is. De natuur, de vogels, de bloemen, de bloesem mensen wat is het mooi. Ik word er vaak zo stil van.
Lieve mensen nog 134 km. Volgende week zaterdag 26 mei hoop ik in Santiago aan te komen. Op dat grote plein voor de cathedraal. Wat ben ik toch een bevoorrecht mens. Dat ik dit allemaal mag meemaken. Dikke kus Lida

Hoi Lida, Als ik het zo lees maak je een prima Camino… Heel leuk om te lezen dat je zo geniet van de omgeving en de mensen… Ik weet nog goed dat wij zes jaar geleden ook bij dat bord stonden voor de 100 km nog naar Santiago!! Veel plezier en geniet van alles… Ik ben erg blij voor je…

Mmike 2018-05-20 13:22:38

Lida, Veel succes met de laatste loodjes, je wordt gemist in de Hoek. De verslagen zijn erg leuk om te lezen, je bent een vrouw van vele talenten. Xx

Monique 2018-05-20 13:34:02

Hoi Lida, Zoals altijd weer genoten van je verslag en ...wat ben je toch een bijzonder mens. door je verslagen te lezen voel ik me een beetje een medereiziger. Fijn dat je ons deelgenoot laat zijn. Hoop je snel weer te zien en te spreken ! Dikke kus weer ! Brigitte