Valfabricca - Assisi - Spello

Italië, Spello

Buongiorno, Buonasera,
Wat een prachtig weekend heb ik achter de rug. Viel van de ene verbazing in de andere. Ik heb zoveel moois gezien dat ik er stil en emotioneel van werd. Lachen doe ik natuurlijk ook Zo heb ik jullie geschreven dat wij vrijdag een doosje van 6 eieren hadden gekocht. De eigenares van het pension had beloofd om ze te koken. Tenminste dat had ik begrepen uit het Italiaans. Wij die avond naar het restaurant waar we van de kaart ons eten bestelde. Ik had heerlijk biefstuk reepjes en toen gebeurde het......Kom de serveerster ineens met een bord met gebakken eieren???
Jeetje hoort dit bij het gerecht of zijn het onze eieren? Van lieverlee kregen we in de gaten dat het onze eieren waren want een tafel naast ons kregen ze geen eieren bij het zelfde gerecht. We hebben voor misverstand over de eitjes erg moeten lachen. Ik denk die kok ook wel. Rare Hollanders die eieren willen bij.hun vlees.
Zaterdagmorgen zijn we om 7 uur gaan lopen naar Assisi. De stad waar Franciscus werd geboren en opgroeide. We zouden al gauw een klim krijgen en daarna dalen. Net voor Assisi een steile klim van 1,2 km. We lopen het eerste stuk in een prachtig bos. Het enigste geluid wat ik hoor is het kabbelend water van talrijke beekjes en jagers in het bos die hun honden commando,s geven. Af en toe een knal en dan weer geblaf. Als ze op mij maar niet schieten, want ik wil eerst nog naar Rome! Eenmaal boven gekomen krijgen we uitzicht op een berg met een gebouw erop. Zou dat de basilek van Assisi zijn? We gaan dalen en komen langs een een mini
Cruz de Ferro wat bekend is bij de pelgrims op de Camino Frances. Later passeren we een standbeeld van Pater Pio die in zuid Italië die heilig verklaard is om zijn bovennatuurlijke kracht om mensen te helpen van honger en pijn. We komen bij de Chiesa di Santa Croce. Hier begint de steile klim naar Assisi. Het is erg steil en voetje voor voetje kom ik boven bij porta Giacomo. Een van de 8 middeleeuwse stadspoorten. Algauw zie ik de Basilica di San Francesco. Het is een dubbele kerk. Deze basiliek heeft veel schade opgelopen met de aardbeving in 1997. Het dak storte in en veel fresco,s liepen zware schade op. Gelukkig kon er veel gerestaureerd worden. Het is schitterend. In de beneden kerk is een crypte waar de gebeente rusten van Franciscus. Het is er druk en veel mensen liggen op hun knieën en bidden. Ik kijk me ogen uit. Foto,s maken mag niet. Ik bewaar het gedachten dat ik hier aanwezig mocht zijn. We konden voor 12 uur ons testimonium ophalen. Dat hebben we ook nog kunnen doen. Eerste document is dus binnen. Alleen mijn naam staat er verkeerd op. Daar kwam Corrie achter. Ik heb het niet gezien. Alida van der Valle. Ik hoop dat ik dus niet gaat valle!! We hebben nog wat door het stadje gelopen en zijn om 15.00 uur naar ons kamer gegaan. Dat was 3 km voorbij Assisi. Kon ik even verwerken wat voor moois ik allemaal gezien had. Om
19 uur zijn we gaan eten in een restaurant aan de overkant van de weg. We vroegen de kaart maar die had die Italiaan niet. ,,ik ben de kaart ,, zei hij. Toen hebben we het aan hem overgelaten. Het werd een plank met allerlei soorten gerookt vlees met rauwkost. Was lekker en het dessert was weer koekjes met likeur. Om 9 uur ging het licht uit en vanmorgen half 7 weer aan. Vanmorgen erg mistig. We besluiten om de route te lopen die in het Duitse boekje staat beschreven. We lopen het eerste gedeelte via Google Maps om bij Santa Maria degli Angeli op de route te komen. Dat was zo 45 minuten.lopen. Omdat het zo mistig is kan ik niks zien en sta ik ineens voor die grote Basiliek. Bij het betreden van de Baseliek hoorde ik zo prachtig mooi iemand zingen. Dit raakt mij en kan mijn tranen niet bedwingen. Ik loop naar het kleine kerkje wat binnen de basiliek staat. Hier is Franciscus gestorven. Het is er zo mooi. Mijn gedachten gaan naar mijn lieve moeder die ik soms zo mis. Ik vraag om kracht en zegen voor allen die mijn dierbaar zijn. Ik maak foto,s en stuur een video van waar ik op dat moment ben naar Jan, mijn broer en zussen. Kaarsjes aangestoken voor mijn lieve schoonzusje en familie. Dit was zo mooi moment. Ik wil dit graag met jullie delen. Omdat ik zoveel van jullie houdt. Daarna Corrie opgezocht en de route opgepakt..Prachtige route langs duizende olijfbomen. We lopen op een soort balkon en hebben prachtig uitzicht op een vallei. Boven zit het nog steeds dicht van de mist. Goed dat we beneden zijn gebleven. Komen langs een
oorlogsbegraafplaats en Rivotorto. Nemen er een kijkje in het kerkje. Daarna lopen we naar Spello. Het is half 2 en gaan eerst lekker eten. Daarna gaan we naar het klooster om een slaapplaats te krijgen. We bellen daar aan en gaat er een luikje open. We zien geen gelaat maar horen wel een stem. Er wordt gezegd dat we niet welkom zijn en dat ze compleet zijn. Wij verder zoeken en nu zitten we in.een gezellige B&B. Fartello. De eigenaar is vriendelijk en zegt dat hij veel Hollanders krijgt. Om 6 uur gaan we foto,s maken in Spello en kopen een flesje wijn en lekkers voor vanvond op onze kamer. Morgen gaan we naar Montefalco. Het weer is hier prachtig. Ik lees net dat jullie de koudste 6 oktober hebben ooit. Nou dan hoop ik.voor jullie dat het heel gauw en snel ook 20 graden wordt. Want die winter duurt al lang zat. Lieve mensen ik ga er een eind aanmaken. Ariverdesi en tot overmorgen.
Bene. Grande bacio
Kus Lida

Fijn dat jullie zo prachtige dag hebben gehad. Dus nu lekker slapen en morgen gezond weer op. XXX

Ine 2019-10-06 22:52:38

Lieve Lida en Corrie, Wat een mooie en bijzondere reis is het.ik kan mij voorstellen dat je daar stil van wordt,ook zo emotioneel. Mooi dat je daar kaarsen hebt opgestoken. Wat ben je toch een lieve warme vrouw .Fijn dat het daar mooi weer is. Vandaag is het hier niet droog gewerst. Ik zit in het ziekenhuis bij Liv. Morgen haar laatste ab en dan lekker naar huis.Weer iets om dankbaar voor te zijn. Nu lieve sterke vrouwen ,een hele dikke knuffel van Liv en Yvonne

Yvonne 2019-10-06 22:57:08

Mooi Lida en fijn dat het weer ook meezit, hard gelachen om de eieren, zie het zo voor me.

Maartje 2019-10-06 23:57:32

Lieve Lida, Wat een ervaringen..... we kunnen best begrijpen dat het emotioneel fel op je inwerkt! Je dankbaarheid staat zo te lezen in je verhaal! Bedankt dat je ons laat meeleven! Nog veel stapgenot! Luc en Rita

Rita en Luc 2019-10-07 13:14:13

Hallo Lida en Corrie, Van Clazien krijgen wij de reisverslagen binnen van jullie indrukwerkende wandeltocht! we lopen voor het gevoel een klein beetje mee, prachtige verhalen met mooie foto"s. Ooit hebben wij in die buurt vakantie gevierd , toch zijn jullie indrukken weer anders dan onze ervaringen , echt leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! veel plezier samen !!

Ine van der Stelt 2019-10-07 17:06:09

Ha Lida! Weer een bijzonder verhaal! Ik heb maar eens opgezocht wie die heilige Franciscus was. Een man die stond voor dingen waar wij in deze tijd een voorbeeld aan kunnen nemen! Zo leer ik nog wat via jou👍🏻 Veel plezier weer verder! Tot de volgende keer.